Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Qben infra AB/ gamle ININ/Elop (QBEN)

Denne deltagelsen er vel for å hente penger til Simplifai-kjøpet.
Hvis Tigerstaden solgte seg omtrent helt ut av Elop, noe vi får vite mandag, så var det med et moderat tap. Han har investeringer i mange selskaper, så om han trengte likviditet kunne det kommet fra andre hold. Dvs han har ikke tro på at Elop skal gi positiv avkastning med det første.

Det, kombinert med at alt dette skjer før q1 rapport med essensielle tall for veien videre, gjør at det er mange ugler i mosen her. Hvis det på mandag meldes at Tigerstaden tømte ut i tilbakekjøpsprogrammet og at det dermed er over, så blir jeg ikke overrasket om kursen setter en ny all time low (1,762kr pr nå) i løpet av dagen.

1 Like

Elop AS: Simplifai signs agreement with Norway’s second largest bank, Sparebank 1 SR-Bank

Lol, bare sånn for å gni det inn…

1 Like

ELOP AS: ELOP share buyback program status

Dette var i det minste litt positivt. Då er det ikkje Elop som har kjøpt aksjene til Tigerstaden. I alle fall ikkje enda. Kan jo håpe at Pareto bli litt meir aktiv på kjøpsknappen framover, sånn at me kan få ein meir hederleg exit fra denne aksjen.

1 Like

Hmm, rart oppsummert dette. Kommer det ikke noe om Tigerstaden? Han står nå med 4,7M aksjer i listene igjen? What? :stuck_out_tongue: Og ELOP står med salg:

Det samme gjør Pareto:

Ser ut som vi enten ikke kan stole på listene eller på meldingene fra ELOP ang. dette.
19.05 listen:
image

23.05 listen:

Usikkert hva som er riktig her. Kan ha vært utlån, men det gir ikke så mye mening å låne ut i et par dager heller.

1 Like

Correction: ELOP AS: ELOP share buyback program status

Rettelsen var dette vedlegget. Kult å kunne se alle transaksjoner over børs. Håper bare de ikke kommer med “Buyback program completed” plutselig fra Tigerstaden. Anyways, veldig rart det vi så på listene før helgen.: Se vedlagt fil: https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=562984&attachmentId=240100&obsvc.item=1

1 Like

Har snakket med admin litt nå og kan bekrefte at Tigerstaden ikke solgte 4,2M aksjer forrige uke, og at det var en bug i listene her som det jobbes med å rette opp. Tror fortsatt det er risk for storsalg fra Tigerstaden til Pareto, da det er det mest naturlige valget for å fylle kjøpsoppgaven Pareto har fått til billigst mulig pris, men håper for alle som er inne at det ikke blir gjort på den måten til slutt. Virker dog som de har gjort det på en grei måte hittil og at mine spekulasjoner tidligere ang. salget viste seg å være feil. Admin har gjort en god jobb med å nøste opp i dette. :slight_smile:

3 Likes

Nyhetsoppsummering på mail fra ELOP:
image

Bare så det er klart fra min side er caset dødt nå. Har ingen aksjer. Uten Simplifai blir dette håp og drømmer uten reelle inntekter eller progresjon å vise til.

Kursen kommer til å holdes fiktivt oppe fram til tilbakekjøpene er ferdige, så blir det veldig usikkert. Framtiden i caset avhenger sterkt av Q1. Viser de fortsatt 0 omsetning fra ELOP Technology blir det nok ikke så greit.

Har uansett ingen tro på styret lenger, så da blir det kun regnskapet å forholde seg til, og det er crap. Uten Simplifai eier de veldig lite, så blir hovedsakelig cash-posten man kan verdsette, og den vil bli mindre og mindre til eventuelt salgene skulle strømme inn. Som vi ikke har sett noe av hittil.
Simplifai skulle i mitt case føre til inntektsvekst i perioden ELOP Technology lå bak skjema mtp. salg og så skulle scannersalget bære sin del av børen etterhvert. Men så bommet ELOP Technology grovt på guidingen og lanseringen av InsightCrawler ble tydeligvis glemt bort. Nå ser det heller ut som vi ender med et kjipt år og ny emisjon når de få kronene(90M-tilbakekjøp på 10M-transaksjonskost(+50M om 30mnd)) Simplifai ble til begynner å bli brukt opp.

Edit: Er de så frekke at de spør om rett til ny kapitalutvidelse til generalforsamlingen kommer jeg til å være veldig glad jeg trakk meg ut.

Hvilken guiding er det du tenker på her? De hadde opprinnelig ca, 100 mill Eur i 2025 for Elop før kjøpet av Simplifai, deretter 1 mrd + inkl. Simplifai. Ved forrige kvartal var det en 50/50 fordeling mellom Simplifai og Elop technology i 2025. Ved siste presentasjon har de skrudd opp tallene for Elop technology til 100 mill eur igjen.

Lanseringen av crawleren er utsatt fra q1 til q2.

Rett til ny kapitalutvidelse er helt vanlig å banke igjennom på GF, uansett reellt behov.

Teknisk sett har du rett. Det er alltid spørsmål om mindre kapitalforhøyelser i mange selskaper. Men har aldri sett et selskap spørre om 20-40% utvannings-rett uten å bruke den. Ref. f.eks. Ultimovacs sin generalforsamling nå, hvor de ikke spør om rett til emisjon fordi de har penger: KM_C308-20220421102519 (windows.net)

Hvor står dette?
Fra Q4-rapporten:
image

Guiding midt i 2021:
image

Guiding i started av 2022:

Når de bryter guiding forklarer de aldri hvorfor, bare later som ingenting.

Hvilken rapport viser du til? Simplifai-rapporten var det siste som kom. Reports and presentations - Elop

For øvrig oppsummering av en del ting de har sagt og så brutt:

Salg skulle ta av etter Insight lanseringen.
InsightCrawler skulle lanseres Q1 2022.
Simplifai skulle noteres som eget selskap og aksjene deles ut til eksisterende aksjonærer i ELOP AS.
ELOP AS skulle gå i + innen 2023. 0 sjanse nå som de ikke har Simplifai.
De har endret salgsmål til distribusjons-avtale-mål.
De skulle lage nytt styre.
De skulle gå fra AS til ASA, som nå blir meningsløst da gruppe-strukturen er borte.
De skulle ivareta aksjonærenes interesser.

2 Likes

Presentasjonen jeg viser til er fra konferansen de skulle være med på, lagt ut av tekbot 20 mai på denne tråden. Der står det lansering q2 for crawler og oppdatert guiding.

Takk, den har jeg ikke sett.

Så de oppdaterte når lanseringen skulle være 2mnd etter at lanseringen skulle vært?

Legger ut den oppdaterte her så andre får se den nye “guidingen”:

Financial calendar

Elop AS: Invitation to company and market update

Med andre ord, vi får ikke se regnskapet før simplify er ute av bøkene.

Nok et triks! Applaus til Hamargjengen for mange kort i ermet!

1 Like

ELOP AS: Elop share buyback program status