Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Qben infra AB/ gamle ININ/Elop (QBEN)

Elop closes transactions with Nordic Infrastructure Group AS and Hadeland Elektro AS

Ang. Nordic Infrastructure Group. Regnskapene for 2021 foreligger nå på proff.no. Prosentvis vekst blir jo litt flatterende i en slik oppstartsfase, men marginene er også til dels gode., dog litt varierende.

For 2022 har de omsetning 70 mill for første halvår, og venter ca 150 mill for året som helhet og resultat 12 mill før skatt.
Prisen for dette selskapet var altså 92 mill, ved 100 % oppgjør i aksjer à 2,80 kr (dagens kurs er ca. 2).

Ser videre at på Linkedin skriver de at Simplifai krever ytterligere funding på 50-60 mill. for å holde det gående.

2 Likes

Invitation to presentation of H1 2022 results

Elop share buyback program status

Management change

Vel. Dette må bevises på Q3-rapporten, for Q2 viste noe helt annet.

Takk for et informativt og oppklarende innlegg uten slagside. Veldig nyttig.

image=90M nå

= 165M ved Q2 slutt ca. uten buybacks.
-10M fra Hadeland Elektro dealen
-16,79M aksjer kjøpt i markedet mellom 1,8-3kr/aksje = ca. -40M
-burnrate(de taper penger).

Fra børsmeldingen i dag:
Pro-forma EBIT for H2 2022 is expected to be negative NOK 9 million, including positive EBIT contribution from Nordic Infrastructure Group and Hadeland Elektro (11 million) but negative results in Elop AS/Elop Technology. Elop expects a full-year pro-forma EBIT of approximately NOK -26 million.
For H1 2022, Elop AS, excluding Simplifai, had revenues of NOK 0.8 million and EBIT of -23.9 million. Cash balance as of 30 June 2022 was NOK 56.3 million, excluding the cash settlement of NOK 86m from the Simplifai transaction.
Including this settlement, cash balance was NOK 144 million. In addition, Elop will receive another NOK 50 million from the sale of Simplifai within 30 months from closing. This excludes the cash in Hadeland Elektro and Nordic Infrastructure Group.

Skjønner ikke hva du mener med slagside her. De har tapt penger lenge og gått mot emi i en rasende fart etter at de begynte å kjøpe egne aksjer i tillegg til å gå med et relativt stort underskudd. Når de presenterer det som at de har en “very strong cash position and high revenue growth” så blir det feil, med mindre Q3 viser noe helt nytt. Nå bekreftet de akkurat at de halverer burnrate med de nye bedriftene inkludert, så det er jo bra, men kan ikke kalle det “very strong cash position and high revenue growth”. Det de skulle sagt var: “Vi utvannet aksjonærene på gode premisser(overkurs) for å kjøpe selskaper som ga oss mindre burnrate.” ELOP Technology har ikke klart å selge noe som monner enda.

Ja, de har tapt penger lenge. De har vært et R&D-firma i sikkert 10 år, som nå er over i en kommersialiseringsfase.

For å ta det med revenue growth først, så er det 100 % innafor å si, dette gjelder selvsagt virksomhetene i det nye konsernet samlet sett.
Både Hadeland elektro og NIG har hatt imponerende vekst de siste årene. Hadeland elektro venter riktignok tall for 2022 omtrent på linje med 2021. Men alt i alt har omsetning gått fra smuler til ca. 200 mill i løpet av tre år.

Angående kontantbeholdning og rennafart mot ny emisjon. Per nå holder konsernet et tempo der de brenner 9 mill i halvåret (litt forenklet med EBIT-tall, - gjeld har de ikke).

Hvis vi da forutsetter null salgsinntekter fra Elop technology fremover, ingen effekt av kostnadstiltakene, null vekst i de oppkjøpte selskapene (som per nå vokser med imponerende fart), null synergieffekt mellom selskapene, kan de likevel holde det gående i flere år. Hvis de klarer målet med positiv kontantstrøm i løpet av 2023 har de nok likviditet. De skriver at de er i samtaler med flere selskaper som skal kjøpes opp, særlig for å stable på beina inspeksjonsenheten. Selvsagt kan dette finansieres med en emisjon, dersom de ønsker det, men sånn som ståa er nå er ikke dette et restruktureringscase. Så ja, jeg mener påstander om snarlig emisjon , forstått som nødvendig finansiering for å unngå konkurs bærer preg av slagside/ønsketenkning.

Det var ikke det du snakket om i sta. Det var “very strong cash position and high revenue growth”, som jeg mente de må bevise. Du mente det hadde slagside,

Ok, emisjonsspøkelset kom i oppfølgingsinnlegget. Jeg tok meg friheten å behandle disse påstandene i en sekk.

De (det nye konsernet) har hatt god vekst t.o.m. H1 2022. NIG hadde for eksempel samme omsetning i H1 2022 som i hele 2021 (ca). Så det har de bevist allerede. Kontantbeholdningen vurderes på et gitt tidspunkt. Og vurderes som god/dårlig ut fra forventet kontantstrøm i nærmeste fremtid. Gitt ventet resultat for h2 2022 og 2023 er den altså vurdert som god.

"Det de skulle sagt var: “Vi utvannet aksjonærene på gode premisser(overkurs) for å kjøpe selskaper som ga oss mindre burnrate.” "

Hva mener du egentlig med gode premisser(overkurs) her? Selskapene ble som kjent kjøpt med oppgjør (stort sett) i aksjer med implisitt verdsettelse 2,80. Er det “overkurs”? Burde kursen ha vært 1,80 i stedet? Multiplene (EV/EBIT) er helt ok, riktignok med kort historikk fra de oppkjøpte selskapene. På en annen side trenger Elop technology disse selskapene og deres kontantstrømmer mer enn de trenger Elop.

Mandatory notification of trade by primary insider

Elop AS: settlement of consideration for share acquisitions and new registered share capital

Ca. 10 % utvanning da, og så har de beholdt et par millioner egne aksjer. De skal kanskje brukes i forbindelse med etablering av inspeksjonsenheten. EV bli ca 260 millioner, og omsetning ca 200 mill etter transaksjonen, dvs. P/S ca 1,3, så kommer alt av omsetning i Elop technology som en eventuell bonus.

Edit: ser nå at dette var et deloppgjør. Det gjenstår ca 10 mill aksjer for oppgjøret for NIG. De har fremdeles 4 mill aksjer ca igjen. Så de må utstede i hvert fall ytterligere 6 mill aksjer. Men det gjør ikke så store utslag. Det koster visst mer enn det smaker å orientere seg i alt som skjer i dette selskapet…

Det kan du godt si er hovedformålet. Så kommer det en del rusk og rask med på kjøpet (jobbreiser AS etc.)

De har fremdeles et par millioner aksjer igjen etter tilbakekjøpsprogrammene. Og i presentasjonen sier de at de har flere selskaper i kikkerten, særlig i inspeksjonsenheten. En litt pussig sak er at de har døpt dette selskapet Nordic Inspekt group AB, altså et svensk selskap. Et veldig lite, men veldig relevant, svensk selskap er Invator AB, som har samarbeidet med Elop i flere år. Selskapet ledes av Dr. Prof Bjørn Taljsten. Videre er Mats Holmqvist ansatt i begge selskapene. Dette er et lite firma med tung kompetanse, knyttet til universitetet i Luleå. Taljsten har for eksempel frontet Elop på NDT-konferanser og skrevet artikler basert på Elops teknologi.
Mats Holmqvist kom til Elop i 2020. Han kom fra Dekra og dro med seg ti års erfaring med betonginspeksjon. Dette er et veldig lite firma, som orienterer seg mot akademisk interessante oppdrag hittil, virker det som. Hvis de blir med så får Elop etter hvert en ganske slagkraftig kombo av teknologi, akademisk kompetanse og en organisasjon for å påta seg entreprenørarbeider. Dette blir bare en gjettelek, selvfølgelig. Om det er noe som taler i mot dette kjøpet så må det være at de ikke har gjort det allerede, men jobbet hver for seg som samarbeidspartnere over lengre tid.

1 Like

Siden en nøytral observatør uten slagside konstanterer lenger opp i tråden at de går mot emisjon i rasende fart, og at de feilinformere markedet når de sier at de har en “strong cash position” har jeg forsøkt å lage en oppstilling av kontantstrøm der det legges til grunn

• null omsetningsvekst til tross for at dagens selskaper har gått fra smuler til 200 mill på tre år,
  • null effekt av varslede kostnadstiltak i Elop technology
  • null synergieffekt som følge av oppkjøpte selskaper
  • og, joda, en forenkling, null økning i kostnader

Det forutsettes at Elop technology forsetter å tape penger som de har gjort i tidligere kvartaler i år, som gjør innhugg i beholdningen for q3. Deretter bremser de oppkjøpte selskapene strømmen ut av selskapet med effekt tilsvarende selskapets egen prognose for H2 2022 (-9 mill EBIT, ingen gjeld men altså inkl. avskrivinger, per halvår).

Under disse forutsetningene har de seks år på seg før de må få fart på salget av skannere. Da er det altså urederlig å hevde at de har en “strong cash position” kan vi lære på dette forumet.

elopcash

2 Likes

Ser du har drift Q4 på -4,5 MNOK og drift Q2 på -19 MNOK. Drar NIG og Hadeland inn 15 MNOK/kvartalet?

Forbedringen fra q2 til q4 skyldes positiv kontantstrøm fra NIG og Hadeland, men også forbedring for Elop technology.

For q2 er det benyttet faktiske tall
For q4 er guidingen for H2 2022 lagt til grunn. Den sier positiv 11 mill for NIG + Hadeland samt - 19 mill for Elop technology. Per kvartal gir dette negativ EBIT på 4,5 mill.

For q3 er det benyttet samme tall som for q2, som er konservativt sammenliknet med guiding, mens for q4 så tas altså guidingen for H2 for god fisk.

Forenklet har jeg også satt EBIT = kontantstrøm. De har ikke gjeld. Avskriving har de, jo særlig entreprenørselskapet. Til gjengjeld må de kanskje fornye utstyr - det er jo en grunn til at man må føre avskriving på resultatregnskapet.

Edit igjen. Forbedringen i Elop technology skyldes i stor grad reduserte kostnader. Så jeg tar kanskje munnen litt for full når jeg sier null effekt av kostnadstiltakene som en av forutsetningene. De skriver at full effekt av dette programmet oppnås fra “year end 2022”, men noe effekt av dette er sikkert lagt inn i gudingen for H2 også, der de altså taper 19 mill i halvåret, versus 19 mill i kvartalet for q2.

Finner ikke noe feil i utregningene dine over. Gikk ikke så nøye inn i det tidligere, så ser ut til at jeg tok feil. Gitt at tallene fra de oppkjøpte selskapene er korrekte og holder seg stabile. Jeg ville trodd kvartals-tapet ble på rundt 10m med de nye selskapene inne framover? ELOP selv har bommet på alle prognoser for resultat hittil, så tenker de -9 mill EBIT per halvår er for optimistisk i dagens situasjon.

Enig i at Q3-estimatet ditt på -19M er for konservativt. Her hadde jeg regnet med -12M, men også -10M i Q4, så totalen blir jo relativt lik for H2.

Jeg ser caset på en litt annen måte: Q1 hadde de 75M og Simplifai samt 10% færre aksjer. 4 mnd senere hadde de 50M og solgt Simplifai (86+50(om 30 mnd ca)). Nå har de rundt 70M igjen og 2M aksjer, samt 2 nye bedrifter. Cash har gått fra 75M til 70M+ 2M aksjer = 74M på to kvartaler og Simplifai er byttet ut med de 2 nye bedriftene. Samt burnrate halvert(eller kuttet i 4 om estimatet med -9 mill EBIT per H er korrekt.). Jeg ville foretrukket utskillelse av Simplifai til aksjonærene + ELOP med emi i begge i sommer over dagens situasjon, fordi jeg mener potensialet til Simplifai er skyhøyt på kort sikt(2-3 år), og at det ville maksimert aksjonærverdiene. For meg ser sjansene for ekstrem vekst lavere ut nå enn med Simplifai. Det sagt har det vært en vanskelig tid for vekstselskaper, så byttet var nok positivt for verdien av selskapet i dagens marked på kort sikt. Men i det lange løp ser jeg fortsatt ikke hvordan ELOP Technology skal få til salg, og det er hovedsakelig det som bekymrer. I tillegg det jeg vil kalle det tillitsbrudd fra styret i Simplifai-saken, som gjør at jeg og mange andre aldri vil stole på Horpestad igjen. De har ikke backing i markedet lenger, så det enkleste i mine øyne ville vært å trekke seg av børs etter hvert.

Vi må også ta med mer cash til tilbakekjøp av aksjer om det meldes videre tilbakekjøp, som jeg tror er sannsynlig, men vet ikke helt hva disse skulle bli brukt til per nå. Hvis de ikke gjør det faller kursen ned til mitt estimat på 0,6-0,8kr/aksje tror jeg.

Caset fra mitt syn snus på hodet dagen noen statlige begynner å kjøpe ELOP Technolgy sine produkter som del av aktiv inspeksjon, men ser ikke hvordan de skal komme dit per nå.

1 Like