Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Qben infra AB/ gamle ININ/Elop (QBEN)

Jeg har ikke så mye å bidra med her. Mange andre som har mye festligere teorier. Men sant som du sier. Volumet til Sogn og Horpestad tyder kanskje på at noen litt større har solgt utenfor børs. Det har ikke jeg oversikt over.

Var forsåvidt ikke noen fancy teori fra min side, bare prøver å forstå kursbildet litt bedre🙂

1 Like

En rullende ultralydskanner er selvsagt mer effektiv enn en punktskanner. Men i mange sammenhenger finnes det andre systemer som er mer brukervennlige. Som f.eks. denne måten å skanne en tunnel på. Metoden oppdager overflateriss (ned til 0,2 mm). Den oppdager ikke hulrom i betongen, men er mye mer brukervennlig. Skjønner ikke helt hvordan elop ser for seg at man skal skanne en hel tunnel med elop insight. På horisontale dekker generelt, og spennarmerte dekker spesielt, tror jeg de har en bra nisje.

Ser forresten at de har gått for strategien om delayed payments for oppkjøpet.

Jepp, det skulle bli 3 avdrag på drøyt 6 millioner over en periode på 24 måneder. Det burde være håndterbart med den guidingen de har presentert.

Inin Group AS: Swedish subsidiary awarded SEK 28.5 million rail contract

Dette var en stor ordre for denne delen av butikken! Rail supply Sweden hadde en omsetning på 4 mill i oppstartsåret 2021, og Rail Supply Norway hadde omsetning på snaue 10 mill i 2021. Nå har Rail Supply Sweden alene børsmeldt kontrakter for 35 mill kroner for 2023. Veldig skalerbar del av butikken, der man kan øke omsetning uten å øke antall ansatte.

Dette er kjernen i Multrawheel-prosjektet. Elop fikk patent for systemet i Kina, Brasil og USA tidligere i år. Ved å dokumentere rotorbladenes tilstand og friskmelde ev. reparere dem, kan levetiden forlenges. Og det forskes mye på måter å inspisere og evaluere bladenes tilstand på. Eksempel for spesielt interesserte nederst. Vi hører ikke så veldig mye om Multrawheel i presentasjoner etc. Kanskje er det dette prosjektet som de søker en kommersiell/finansiell partner for å ta videre, om det ikke er hele Elop technology de har planer for.

" Skyggesiden er problemet med å finne ut hva man skal gjøre med rotorbladene når de må byttes ut. De kan være over 100 meter lange, veier mange tonn og er noe brysomme å transportere.

Det plukkes ned rundt 8000 blader i året i USA og 3800 i EU, ifølge Faktisk.no. I USA vil dette vokse til 10.000–20.000 årlig etter 2030, ifølge Chemical & Engineering News.

Å begrave dem i deponier har vært det vanligste, også i Norge, da de må kasseres etter 10 til 25 år, avhengig av når de ble produsert."

Inin Group share buyback program status

En titt på topp 20 og siste to børsmeldinger ang. innsidekjøp:
Antall aksjer stemmer ikke med det som er meldt i børsmeldinger for Sogn/Gimle.
Enten har de kjøpt/solgt uten å melde, oppgitt feil antall i børsmelding eller så er det noe surr med listene. For Gimle er det bare småtteri men for Sogn er det et avvik på 500 000 aksjer.

.

Sogn har til og med bikket flaggegrense på 10 % hvis dette stemmer. Kan man få slike visninger hvis aksjer lånes bort til f.eks. shorting?

1 Like

Ang. shorting er det nye regler for Oslo Børs, men tror faktisk ikke de gjelder for Euronext Growth, hvor flaggegrenser skal respekteres på begge sider av shorting. Både for de som låner ut og de som shorter. I teorien kan det være tilfellet med litt shorting, men tror det er mer sannsynlig at et tall er ført på feil plass enten nå eller tidligere. Om du ønsker oppklaring er det perfekt mat for IR. :slight_smile: De har i hvert fall alltid svart meg på sånne spørsmål i andre selskaper.

Okei, takk for info, det visste jeg ikke. Tror ikke dette ødelegger nattesøvnen min så jeg lar det ligge. En annen mulighet kan kanskje være at Sogn har overført 500 000 til Sogn som privateperson eller et annet selskap som han eier. Det er vel kun endringer i det samlede eierskapet som må meldes (?)

Godt spørsmål, det vet jeg ikke svaret på. Regner med at en innsider kan flytte sine aksjer som den vil så lenge de står som eier. Spesielt på Euronext Growth. Hovedforskjellen fra Oslo Børs er lavere krav til selskapene, men også at det er Euronext Growth som er tilsynsmyndighet og ikke Finanstilsynet, som det er på Oslo Børs. Så hvis ikke Euronext reagerer, går alt “under radaren” fordi Finanstilsynet ikke følger med på Growth-aksjene. Kun når de mottar formelt varsel fra Euronext Growth om noe spesielt går de over de selskapene.

Inin Group AS: Subsidiary awarded railway contract

1,3 mill … Det må være den laveste kontraktssummen jeg har sett som børsmelding. Jaja, mange bekker små…

Men det er 100% bruttomargin. Det er alltid fint

Inin Group AS: Subsidiary awarded substantial contract

Haha, det selskapet hadde jeg aldri hørt om. Men det fremgår at dette er tjenester tilknyttet Konvei. Dette virker som en veldig bra avtale. Hele Konvei hadde i 2021 en omsetning på 17 mill. Her har de halvarten av dette i en enkeltkontrakt. Videre hadde Konvei et resultat på 2,5 mill, dvs. resultatmargin på godt over 10 %. Dette er undervisningstjenester der det er hodenes kompetanse som er verdt noe, ikke maskiner som skal nedskrives. Kunden er Siemens Mobility, ikke noe jalla-greier dette her. Blir stadig lengre mellom hånflir-emojiene også på tråden, nesten så jeg savner dem.

2 Likes