Eier du aksjer i selskapet?
Hånfliren mangler fordi selskapet ikke ser ut til å drive med idioti lenger.
Eier du aksjer i selskapet?
Hånfliren mangler fordi selskapet ikke ser ut til å drive med idioti lenger.
Ja, kjøpte en del aksjer i desember i fjor, da jeg tenkte litt høyt og skrev en del (altfor) lange innlegg lenger opp på denne tråden, på kurs 1,7x. Så det har gått bra hittil. Hadde en mikropost kjøpt like etter emisjonen fra før så snitt er fremdeles på 2-tallet. Er fremdeles en “gambling-aksje”, har hatt det aller meste (ca. 80%) i traustere aksjer i flere år (KIT, MULTI, AFG, PROT (solgt) og EPR (solgt nylig) , ny i 2022: TGS).
Har du sett på Reach Subsea? Ikke traust, men prisingen ser… vel, lav ut.
Ja, denne vurderte jeg faktisk da den lå på 3-tallet men det ble TGS.
Elop technology ute med oppgradert versjon av skanneren. Diverse forbedringer. Et av mine ankepunkter har vært trykk-kraften som må påføres for å oppnå gode resultater, som går ut over brukervennligheten, særlig for skrå og vertikale flater. Så gledelig at de nå har greid å redusere denne med 30 %. Eksisterende kunder kan også oppgradere sine skannere til versjon 2.0.
De har laget en bloggartikkel om stålfiberarmert betong. Dette kan være et attreaktivt alternativ til vanlig, armert betong i flere tilfeller. Et av problemene med denne materialtypen er at fibrene må fordeles jevnt utover i blandingen for at betongelementet ikke skal få svake soner. Og hvordan vet man at den er det? Med vanlig armering er armeringen på plass og kan inspiseres før støp. Mens her kaster man fibrene i blandingen og håper det beste. Med bedre inspeksjonsmetoder som verifiserer kapasiteten til den støpte betongen kan gjøre denne materialtypen enda mer attraktiv.
Ved å utføre ikke-destruktiv testing av støpen kan man verifisere at alle deler av støpen har fått tilstrekkelig mengde med fiber for at elementet får den styrken som er påkrevd.
30 mUSD for den (foreløpig) ikke lønnsomme delen av selskapet, mens mcap for hele selskapet er ca 270 mNOK.
I tillegg en del i interessant i presentasjonen, 135 mill i likvider ved utgangen av 2022, 369 mill av målsatt 500 mill omsetning for 2023 allerede i backlog.
Verdsetting av aksjene i kjøperselskapet blir jo litt usikkert her, men dagens pris på inin er jo helt tullete.
Jeg har vært kritisk til påfunnene til horpestad og gjengen med tanke på simplify, guiding, tilbakekjøp m.m. Men kjøpene av de nye selskapene synes på ingen måte å ha vært overpriset hvis tallene for 2022 og 23 kommer inn som skissert. Når man ser på andre growthselskaper som har hatt høy cashburn de siste årene tør jeg ikke helt tenke på hvor vi kunne vært dersom vi skulle holdt på både elop og simplify.
Etter min mening kunne de ha solgt elop technology for 1,- , og selskapet ville fremdeles ha vært lavt priset. Salget av simplifai var klokt, synes jeg, men prosessen var dårlig og lite transparent. Tilbakekjøpene har de gjort for oppgjør i aksjer ved oppkjøp (og ingenting av dette tullet som skrives lenger opp), det er helt rasjonelt hvis de har nok kontanter og de mener aksjen er lavt priset.
Stuntet på 3 kroner som ble kjøpt fra Sogn var på kanten. Ellers enig.
“The acquisition amount will, if accepted, be settled in a 100% share swap.”
Så spørs det da, om dette selskapet som kanskje skal noteres på Nasdaq, også er et luftslott?
Plottwisten hadde vært om det var Simplifai
Det som unektelig blir litt rart når dette humper videre er det nye selskapet Inspekt AB, som ble opprettet for å utføre inspeksjonstjenester med Elop Insight som presumptivt konkurransefortrinn. Skal de leie skannere av det nye Elop tech?. Oppkjøpet av de andre selskapene var også delvis motivert av tanken om å bygge opp et nytt selskap innen infrastruktur hvor teknologien fra Elop skulle spille en sentral rolle. Det har stått en og annen setning om at de oppkjøpte selskapene ville bli en del av Inin for å ta del i potensialet til denne skanneren. Nå forsvinner tilsynelatende limet i denne familien, hvis man skal ta disse uttalelsene bokstavelig. For meg er ikke det så viktig, så lenge de nye selskapene leverer. NIG ble kjøpt opp for 92 mill, i aksjer à 2,80,- De har guidet omsetning på 446 mill for 2023, og EBITDA på 41 mill., mao EV/EBIT2022 på 6,1 of EV/EBITDA2023e på 2,2 … For Hadeland er tallene 50 / 5 mill.
En fordel med de nye oppkjøpene, mot tidligere, er at jeg stoler mer på deres omsetningsmål enn hva som var estimert for både Elop og Simplifai.
Jeg vurderte lenge å kjøpe meg opp i Elop igjen når kursen trykket ned under 1,8/1,9 kr. Likevel var jeg skeptisk på grunn av at jeg fortsatt ikke stoler på ledelsen og styret. Forhåpentligvis er grepene de har tatt gjort det lettere å få god inntjening, men jeg venter på tall før jeg kjøper. Jeg har mine tvil om omsetningsmålene til NIG og Hadeland også.
Tilbakekjøp, og overpriset verdivurdering av kurs ved oppkjøp gjør at jeg føler dette kun er grep for å øke kursen slik at Horpestad kommer seg ut med gevinst.
For de som har fått kjøpt nede på 1,7 får jeg bare gratulere, det er grei gevinst allerede og nok en mye tryggere inngang enn kursnivået i dag.
Takk , hadde dessverre noen skarve aksjer fra før også kjøpt på høyere nivåer.
Jeg klarer ikke å forstå hva som er suspekt ved “overpriset verdivurdering av kurs ved oppkjøp”. Er problemet at kursen var 2,80 mens markedskursen var lavere? Skulle man ha senket kursen til 2,25 eller noe sånt, måtte man ut med flere Inin-aksjer for oppgjøret på 92 mill. Hvis dere ikke er enig i det, bruker jeg heller tiden på noen annet. “Overpriset verdivurdering av kurs” er utelukkende en fordel for Elops aksjonærer, store og små. Horpestad kunne ha solgt på 3,- hvis han ville. Det gjorde han ikke. Han kjøpte i stedet flere aksjer. Kjøper han aksjer som et “grep for å komme seg ut”? . Det har jo rablet fulstendig for dere.
Kursen gikk vel opp?
Det som har holdt kursen stabil har vært tilbakekjøp.
Salg av aksjer i blokk tidligere gikk til et lite utvalg hvor småaksjonærer ikke fikk delta.
Jeg forstår hva du sier, men jeg mener for mye har vært sagt uten å ha rot i sannhet.
Det kan være ledelsen har trodd på det selv, men de har i så fall bommet grovt. På alt av omsetning og salg i både elop og simplifai.
Derfor “føler jeg” at det meste som kommer av nyheter og info er krampetak for å holde kursen i live.
Du kan være uenig, men ikke kimse av troen på ledelsen når det gjelder markedet.
Jeg har selv hatt hundretusener aksjer her tidligere, som ble kjøpt på 3 og solgt ved 3,6 når jeg fikk mulighet. Tidligere hadde jeg også kjøpt på 4, som ble snittet ned ganske heftig før jeg gikk i null ved salg. Jeg trodde på Horpestad lenge, helt til jeg ikke gjorde det lengre.
Det at markedet ikke kjøper når Inin får “300 mill” for Elop, sier kanskje sitt.