Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Qben infra AB/ gamle ININ/Elop (QBEN)

Inin Group AS: Subsidiary secures largest ever contract

2 Likes

Virker som ININ group gjorde et godt valg tross alt, får spise den kamelen. Tenker verdsettingen her egentlig er for lav, så har tatt et lodd. Ikke store posten, men de har bevist i det minste at de klarer å få penger inn uten markedets hjelp, og kan stå på egne ben. Så selskapet er i mine øyne nå på god vei mot å være lukrativt for eierne også, i motsetning til deres tidligere modell som baserte seg på emisjoner. Forventer varsel om utbytter i 2025-2026 en gang. Langt fram dit, men de er godt posisjonert for statens satsning på jernbane framover.

Forøvrig er det denne planen jeg refererer til: Ny lekkasje fra Nasjonal Transportplan – Stor-Oslo (nrk.no)

Veldig høyt volum til inin å være, og tosifret oppgang, på det som er en stor, men helt tradisjonell kontrakt, tydelig at markedet trengte en slik bekreftelse på at oppkjøpene gir mening og synergi. Kontrakten involverer mange av selskapene som NIG har kjøpt og også samarbeidet med salcef. Kontraktsverdien på denne ene kontrakten er større enn kjøpsverdien som inin betalte for NIG (92 mill).

Også lukrativt at de vel generelt har betalt en sånn ca. standard 5x EBIT for disse selskapene og at man gjerne får en mye høyere P/E på børs. Jeg må også si at Horpestad (og sikkert flere flinke folk) har truffet godt på timing og strategi her. Jeg tror personlig på kraftig reprising, og sitter i første omgang med er kursmål på ca. 7 kr. Tror det blir bra butikk av dette. LAJE tror jeg forøvrig var et knall godt kjøp, og billig.

Qben Infra invites ININ Group to join forces through making a voluntary share exchange offer to ININ Group’s shareholders

1 Like

Kort oppsummert et potensielt godt bytte. Skjønner at det godtas av majoritetseierne, og aksjen handles nå med ca. 40% rabatt i forhold til Qben Infras evaluering.

Blir også ekstremt digg at ININ Groups ledelse/eiere blir satt litt i baksetet og noen andre får mer makt. Selskapet vil konsolidere veldig mange selskaper under Qben Infra, og siden de er eid 90% av familien per nå, så har de da den sterkeste posisjonen også i det nye selskapet med rundt 40-55% av aksjene der.

Virker som et bra tilbud det her, 48 % i et selskap med ventet omsetning 2,8 mrd, hvis jeg hørte riktig, backlog for qben på 4,2 mrd. Sverige har også en helt annen tradisjon for slike selskaper så burde få bedre likviditet og verdsettelse i Sverige.

Er ikke Qben Infras notert på børs fra før? Men skal gjøre det nå? Men først skal de kjøre en splitt? Jævla surrete opplegg. :stuck_out_tongue:

Svaret er ja på alle spørsmålene, hva er surrete med dette? Helt vanlig med aksjesplitt før notering slik at det blir flere aksjer i omløp.

1 Like

Det er et par ting her:

Sammenslåing før børsnotering gjør at det er veldig vanskelig å vite den faktiske verdien på Qben Infras. Du må basically kunne lese et regnskap ekstremt nøye for å ha noe som helst peiling. Når Qben Infras ikke er børsnotert, så er neppe info om selskapet lett tilgjengelig?

Når det kommer til aksjesplitter/spleiser, så fører de omtrent alltid til feilprisinger på allerede børsnoterte selskaper, i hvert fall midlertidig. Antar det samme blir casen her.

Totalt sett, så antar jeg at det spleisede selskapet vil bli underpriset, rett og slett fordi det er svært lite oversiktelig for investorer som ikke leser regnskap. Det kan også bli overpriset uten at jeg antar at jeg kunne klart å finne ut av det heller. Selv om jeg kan lese regnskap. Mangler vel rett og slett historikk tilbake i tid så man kan se utviklingen for Qben.

Nå skal det sies at jeg en gang tok i et selskap med lite historikk og litt grumsete data. Kursen gikk først ned 30%, da følte jeg meg ikke så lur, men så gikk kursen opp noen hundre prosent, så det endte godt. (Nekkar)

Det viktige her er egentlig bare at aksjen handles for 3,5kr, men verdsettes til 5,5-6kr et sted i denne transaksjonen. Så får man ta sine forbehold, men ser ut som en relativt clean profitt å kunne ta ut fra 3,5kr for de som vil låse seg i 6mnd-9mnd når dette gjennomføres.

Dette var det merkeligste jeg har lest på lenge, så Amazon er feilpriset siden de har splittet aksjen fire ganger? Man splitter for å få en mer tradingvennlig kurs, eller spleiser hvis den ender opp som en øresaksje over tid, det er det vel regler for også enkelte steder. Ved ipo er dette helt vanlig for å få en grei kurs . Ved ipo av gamle familieeide selskaper er det kanskje bare noen tusen aksjer trykket opp slik at hver aksje er verdt flere millioner.

Vi vet ikke så mye om qben foreløpig, men det vil jo etter hvert bli trykket opp et prospekt, og i forbindelse med budet vil det bli trykket opp et tilbudsdokument som blant annet viser regnskap for det sammenslåtte selskapet for 2023. Denne usikkerheten gjenspeiles i gapet på 2-2,5 kr som martins viser til.

Skulle presisert at jeg mente midlertidig feilprising. Jo mindre selskaper, desto mer avvik. Har sett det ofte.

Den er akkurat like riktig/feil priset før og etter en split. Hvis kursen etter split ikke tilsvarer forholdstallet er aksjen enten styrt av noen retail-surrehuer eller så har split’en en funksjon ved at den fører til mer likviditet i aksjen. Elop ble i sin tid splittet 1:20 000 for en kurs på 6,- ved ipo. Uten splitt ville aksjen fått en kurs på 120 000… dette er regelen snarere enn unntaket ved ipo.

I presentasjonen i dag trekkes det frem at normal P/EBITDA på compounders er ca 12. Gitt at begge deler (Gamle Qben + ININ) leverer guidet omsetning og klarer EBITDA mål på 10% tilsier det EBITDA på (1+1,8)0,1 = 280, verdsetting 28012 = 3360. Inin-eiernes blir da 3360/145= 11,2. Hvis det går som de tenker. Så det finnes videre oppside her før evnt vekst.

Usikkerhetsmomentene er selvsagt et eget kapittel

Her falt jeg av, Inin eierne eier bare ca halvparten av dette selskapet?

Ah, ok 3360x0,48/145 = 11,2. Da er jeg med, men synes nok mcap lik 12x EBITDA virker litt stivt i dette tilfellet. Slår man av 50 % så er man ca på tilbudsvurderingen, fremdeles bra oppside…

Ja, ikke min påstand at kursen bør stå i 11, men det blir utregningen på caset lagt frem i dagens presentasjon. Så må alle trekke fra det de mener er fornuft fratrekk.

1 Like

Som du er inne på nevnte han 1,8 mrd som anslått omsetning for 2024, det er i såfall ganske heftig vekst når mcap nå er ca 450 mill. Jeg får proforma 1,3 mrd for 2023 basert på 100 % eierskap men uten bidraget fra tw gruppen, mao vekst på 35-40%.

2% av aksjene omsatt på børs i dag, som er helt eksepsjonelt her hvor omsetning nærmest har tørket helt ut. Det burde ligge an til noen bevegelser på topp 20. Melandsø er ikke med i gjengen som har forpliktet seg og han får sikkert lyst til å cashe inn litt etter å ha vært nærmest all in fra før ipo. Simplifai-eierne har overraskende mange aksjer, og de burde vel egentlig selge nå når simplifai er i akutt pengenød. Ellers har investor-gjengen forpliktet seg til 39 av 45 mill aksjer, så en liten mulighet for å lette på trykket har de også. Skorstad er samlet sett svært høyt eksponert her etter at han tok over aksjene til midelborg. Han har også solgt noen småposter i markedet nå og da.

Interessant, takk for info. Har ikke fulgt så godt med her i det siste.

Ser ut som du traff bra på inngangen! Har vært ute en god stund men så kjøpte jeg litt på nyåret, etter at de droppet tw gruppen.

1 Like