Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Qben infra AB/ gamle ININ/Elop (QBEN)

Notification of trade - Qben Infra CEO acquires shares in ININ Group

Innsidekjøp fra oppkjøper mens prospektet
som skal sendes ut til resten av aksjonærene ligger til behandling hos finansinspektionen… er det røddig?

ININ Group: Invitation to presentation of H1 2024 results

ININ Group share buyback program status

ININ Group Q2/H1 2024 financial results: Increased NAV, solid EBITDA result and record-high order backlog

“Juvelen” simplifai leverte veldig dårlige tall for 2023, vekst i omsetning på ca 20 %, mot forespeilet 3-5 gangeren. 40 mill i underskudd på omsetning 40 mill. Og er blitt et restruktureringscase. Inin fikk 140 mill var det vel, for dette firmaet, og det skal de være glade for. Nå får de vel neppe hele summen men for upfront vederlaget på 84 mill har de faktisk greid å lage et lønnsomt milliardkonsern med forventet ebitda på ca 160 mill (eller 1,6 ganger vederlaget) for 2024, som burde gi et resultat på 20 -60 mill for 2024 med den avskrivingen de har hatt hittil i år.

De fikk 100. 140 var totalen, med 50 som skulle komme 2,5 år senere. De fikk 10 av dem, så totalt 100.

I etterkant et gunstig utfall for elops aksjonærer, men så er det ikke sånn at endelig utfall alltid rettferdiggjør prosessen i forkant.

Nordic infra ser ut til å ha vært et kupp, selv om mange rynket på nesen av at man nå skulle bli investor i arbeidsreiser m.m.

Vi får se om svenskene verdsetter det fusjonerte selskapet høyere. Horpe & gjengen gir vel nå fra seg kontrollen/aksjemajoriteten.

Har noen forstått når Qben skal noteres på børs?

Jeg satt å regnet på ELOP casen før alt dette med tilbud om å konvertere til Qben etc. dukket opp og kom frem til et kursmål på mellom 5 og 6 kroner, hvor jeg hadde bestemt meg for utgang også.

Så dukket denne “offer exchange…” opp, og det virker som å ha lagt en demper på aksjekursen, så jeg føler jeg sitter fast litt, og er usikker på hva jeg skal gjøre. I teorien kan man nå kjøpe 1 krone for 0,5 øre.

Men hvilken vurderinger gjør dere andre som sitter inne her nå? personlig føler jeg Qben exchange offer ødela caset mitt litt, fordi det introduserte mer usikkerhet. Uten det kunne man for 14 dager siden tatt stilling til om aksjen burde vært priset på NAV eller ikke også havnet på en eller annen fornuftig kurs… Det var jo virkelig nå det begynte å skje ting.

Jepp, usikkerheten gjør caset vanskelig å investere i. Man kan plutselig miste tilgang på pengene sine over natten her, så for tradere er det uaktuelt.

Inin Group AS: Completion of acquisition of Skyttermoen Anlegg

Det er litt synd dette med Qben. NAV gir rett over 6 kroner aksjen. Burde sett kurser over 5 kroner etter august…

Mulig man bare burde bli sittende og se hva man kan få ut av aksjer i Qben, men vurderer sterkt å selge på grunn av usikkerheten.

Er det noen som sitter å gjør lignende vurderinger?

Hvordan blir det med Qben aksjene, må man ha en VPS-konto for utenlandske aksjer klar?

Jeg kan skjønne at det er frustrerende med den svarte boksen qben, ikke så lett å regne på, men hvis man tenker litt praktisk, og ikke så konspiratorisk som det gjøres i denne trådens gullalder, så synes altså hverken Skorstad, Blystad eller ledelsen, som har lagt hodet på blokka i form av store aksjekjøp, at det er “synd” at selskapet blir en del av qben.
Hvis man ikke ønsker eksponering mot eiendomsutvikling i Sverige er det kanskje like greit å selge. For min del er dette en sektor jeg har økt eksponeringen mot i form av andre investeringer også, så for min del virker det interessant å bli med videre.

Skyttermoen anlegg

Dette er et selskap med veldig god lønnsomhet, ebit-margin over 20% er uvanlig bra for et slikt selskap, og selskapet vil levere et ebit-bidrag på 16 mill ++ på proformatallene for 2024. Det passer utmerket inn synergimessig med laje. Prisen tilsvarer ev/ebit på 5,5, veldig gunstig. 20 % av summen (16,6 mill) skjer med 4 mill aksjer à 4,15 kr. Disse aksjene er anskaffet gjennom det “desperate” tilbakekjøpsprogrammet til langt lavere priser. Kostnaden for inin er dermed enda lavere. Det ser alt i alt veldig bra ut.

ININ Group update on Qben Infra share exchange offer and financial forecasts for 2024

Financial forecast for 2024, første dagen i q4, da burde de ikke bomme så mye. Ebitda 190 millioner, ebita 85-95, som burde være omtrent ebit, blir veldig bra. Alt dette altså proforma der alle selskapene er forutsatt kjøpt opp før 2024. Nedjusteringen kommer pga inspekt, så det går også ut over “actuals”, som får ebitda ca 150 mill da, ebt ca 30 mill.

1 Like

Correction: ININ Group update on Qben Infra share exchange offer and financial forecast for 2024

Jeg klarer ikke å forstå at det er så mye risiko at aksjen ikke spretter. De verdsetter ININ til mellom 6-7 kroner i konverteringen, allikevel ligger vi på 3,6-3,8 kroner. Har ingen troa, annet enn de 77 % som har signet for konverteringen? Hadde forventet at det skulle luktet brent av denne aksjen per nå… Burde i hvert fall ligget godt over 4,5 kroner, men bevegelsene tilsier at markedet ikke tror på dette.

Tja, det er nå i hvert fall ATH for nye Inin group. En del rabatt mot teoretisk verdsetting er helt naturlig, synes jeg, pga manglende historikk. Det går veldig mye i fremtidig “justert ebitda” og mindre i historisk eps. Da må man, som du sier, ha trua. Jo flere kvartaler de greier å levere som guidet, jo mindre vil dette gapet bli , tror jeg.

1 Like

Man får pengene låst en stund potensielt, det skal kanskje kjøres en emisjon ved notering som potensielt utvanner litt, så regnestykket blir ikke helt sånn i realiteten. + at man ikke aner hva Qben egentlig er verdt.