Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Qben infra AB/ gamle ININ/Elop (QBEN)

På listen over topp 100 gaselle-bedrifter i dn har NIG to datterselskaper, Rail production og connectin (tidl jobbreiser, som det ble vitset ganske mye om oppover i tråden). Nig har vært et fantastisk kjøp bla med simplifai-pengene.

Rail prod (43 plass)

Jobbreiser (76 plass)

Den norske delen av nig hadde et resultat før skatt på 27 mill kroner i 2023. 2024 blir nok enda bedre. Hele nig ble kjøpt for 92 mill med aksjer a 2,8 kr

Sannelig var ikke Hadeland elektro der også, som også har levert knalltall

1 Like

Hva er det som sender aksjen nedover? Eller tenker du det er bare TA?

Haha, ned på jorda igjen, nei, aksjen har veldig liten omsetning, jeg tror det er altfor liten visibilitet, en stor sort boks for mange, uaktuell for fond og da blir det et knippe småsparere som styrer showet. F eks for noen uker siden skjøt kursen i været på en helt ordinær kontraktsmelding. Det sier meg at prisingen er helt vilkårlig akkurat nå. Fikk som sagt tidligere en fin exit, og så kjøpte jeg meg inn igjen …

1 Like

Lang og fin artikkel om gasellebedriften Rail Production i DN

“Avhoppere fra jernbaneentreprenøren NRC Group har skapt en lønnsom vekstmaskin på vedlikehold av skinnegangene. Rail Production er gasellevinner i region øst.”

Saken oppsummert

• Rail Production, startet av avhoppere fra NRC Group, er blitt en suksess innen jernbanevedlikehold.
  • Selskapet har vokst raskt siden oppstarten i 2020, med en omsetning som har økt fra 7,7 millioner til 188 millioner kroner i 2023.
  • Vedlikeholdsbehovet på jernbanen i Norge er stort, med et etterslep på mer enn 30 milliarder kroner

Faktisk en liten sniktikk på q4 tallene også

"– I fjor omsatte vi for 300 millioner kroner, sier Poulsen.

– Og hva ble resultatet før skatt?
– Rundt ti prosent av omsetningen.

– Vi har betydelige vekstambisjoner i 2025, men siden vi er del av et børsnotert selskap, kan vi ikke gå i detaljer på tall, sier Poulsen."

https://www.dn.no/gasellene/dn-gaselle-2024/nrc-group/bane-nor/vokser-pa-jernbaneloft-grundere-tilbake-pa-vinnersporet/2-1-1765316

Lol, aksjen er opp 20 % på et avisintervju. Det viser med all tydelighet at aksjen er helt vilkårlig priset av småsparere for øyeblikket.

1 Like

Morsomt at jeg fikk dette svaret av deg for tre dager siden :sunglasses:

1 Like

ININ Group AS: Subsidiary awarded contract

ININ Group AS: Subsidiary awarded NOK 40 million contract

Inin Group AS: Completion of acquisition of Nordnes Narvik AS

ININ Group AS: Q4 and interim full-year 2024 financial results

ININ Group: Subsidiary awarded significant railway contract of NOK 466 million

Wow, dette må være ny rekord med solid margin for kontraktsstørrelse.

Å lese regnskapet deres er som å lese en sveitserost, full av hull fordi de har slått sammen to selskaper og brukt masse penger på å kjøpe et større selskap. De gir mao langt fra noe klart bilde av hvilken vei det går.

image

Antar du har regnet på dette @Ravioli hvis du sitter i aksjen? Hvordan tror du Q1 2025 vil se ut?

2024 actuals blir bare kaos med et så stort kjøp helt på tampen av året. Når man justerer for det ene og det andre av engangs og ser på dagens selskap på årsbasis bør lønnsomheten fremdeles opp et lite hakk, ebitda -margin er 8,9 % nå, bør opp til 10 %,og det tror jeg faktisk de klarer. Den eneste plattformen som leverte negativt bidrag i 2024 var inspekt, men den er nå i følge ceo den mest lønnsomme i prosent av alle plattformene. 2023 og 2024 ble brukt til å bygge opp organisasjonen. Videre guider de veldig bra organisk , 3,1 mrd i 2025 og ligger meget godt an for det med ordrebok og omsetning i januar.

1 Like

EBITDA på 3100 MNOK og 10% marginer, som i så fall gir 310 MNOK EBITDA?

Ikke egentlig så mye som de normalt vil skrive ned? Goodwill f.eks. vil først skrives ned hvis selskapene de kjøpte slutter å levere.

Ser relativt greit ut opp mot assets? Men de har noe sånt som en milliard i liabilities, så det blir vel endel renter her, men ikke så mye opp mot 310 MSEK EBITDA?
image

La oss si 50 MSEK avskrivninger og 50 MSEK i renter og 50 MSEK i skatt, så ender man på 160 MNOK Earnings hvis alt klaffer? Mcap nå er på 836 MSEK? Er det noe sånt du ser for deg? Eller er jeg waaay off her?

EDIT

Qben has successfully issued senior unsecured bonds of SEK 500 million under a framework of SEK 600 million. The bonds will carry a floating interest rate of 3m Stibor + 800 basis points per annum and mature in December 2027

Kanskje litt lite renter i regnestykket over, bare obligasjonen har en rente på 2,3+8 =10,3%, så den alene utgjør 51,5 MSEK.

Dette er nok mye mer optimistisk enn det jeg ser :slight_smile: avskrivninger blir nok høyere, jeg ser for meg ca 5 % av omsetning, så må nok se enda et år fram i tid med tilsvarende vekst og refinansiering av en temmelig håpløs obligasjon før det begynner å svinge av bunnlinje.

1 Like

Så rundt 150 MNOK i avskrivninger? Hvordan har du kommet fram til det? Når jeg sjekket Assets, så markerte jeg de punktene jeg tenkte ville være logiske å måtte skrive ned og summen av dem er bare noe over 300 MSEK. Noe jeg ikke har tenkt på at burde være med? Evt noen grunn til at % avskrivninger skal være såpass høy.

Kanskje litt konservativt, men en så kraftig økning i omsetning i denne bransjen kommer sjelden uten en økning i capex som må avskrives. 5 % er mer en konservativ tommelfingerregel enn en utregning fra dagens balanse.

1 Like

Jeg kjøper den, eller kjøper i hvert fall at det må gjøres investeringer som vil redusere overskuddet og i hvert fall cash flow.

466 millioner for en enkelt kontrakt. Hele selskapet ble kjøpt for 27,5.

1 Like