Qben fortsetter videre uten Horpestad, mer utbygging, drift og vedlikehold av nettet. Et megastort marked i årene fremover. Rammeavtale på opptil 6 år. Med årlig anslått avrop på 30 mill. Dette selskapet ble kjøpt for en skikk og ingenting og leverer veldig gode tall.
Tok en bitteliten post her. Må nesten se flere tall før jeg mye tar mer. Tenker @Ravioli er inne på noe når han drar fram jernbane og strøm som vekstområder. De burde i hvert fall gå bra i dårlige tider. Som kanskje er på vei.
Det er litt av en samling selskaper her.
En inngang på lavt 10-tall tror jeg er bra risk/reward, under 3x guidet ebitda 2025. P/S under 0,3 på 2025-tallene. Og synes så langt at de virker å ligge veldig bra i rute. Så får vi se om det går an å snakke om P/E etterhvert som fokus blir mer rettet mot drift. Nå er det masse m&a, transaksjonskostnader, nedskrivninger av gamle elop etc som gjør nedre del av regnskapet veldig uoversiktlig. Har ikke så mye her selv altså bare så det er sagt. Gambling-delen av en ganske traust portefølje. Obligasjon med veldig høy rente viser at kapitalmarkedet er litt “avventende”. De venter nok på mer oversiktlige tall de også.
Helt styrt av småsparere i det korte bildet. “Sell on news” og kjøp tilbake 3-4 dager senere funker nesten hver gang.
Noe jeg i utgangspunktet hater
Jeg jobber i et firma med svensk og norsk avdeling og må si at det er endel kulturforskjeller som kan gjøre samarbeidet litt vanskeligere. På en måte, så tenker jeg det er greit at det er mindre selskaper som kan jobbe relativt fritt og ikke må ha så tett samarbeid over grensen.
EDIT ser at Qben har relativt få aksjonærer sammenlignet med f.eks. Reach Subsea og Nekkar. Det er positivt. (Litt jevnere på Avanza, men ikke sååå mange der heller).
EDIT2 misliker også sterkt fokuset på justert EBITDA, men forstår også hvorfor det blir sånn. Det gjør det svært komplisert å se faktisk lønnsomhet. Inntrykket mitt er dog ikke masse emisjoner for å dekke drift osv.
Ja, mye her som tilsier en rabatt, men det får man vel også på disse nivåene, synes jeg. Proforma oppsett er veldig informativt for å få et bilde av selskapenes prestasjon. Altså tall som tar inn hele årsregnskapet for de enkelte selskapene som er blitt med i gjengen i løpet av året. Enkelte av selskapene samarbeider tett etter å ha blitt med i gruppen, f eks Laje/be-ma , men står fritt til å holde på med det de vil på sin måte. Ang aksjonærene domineres toppen av eierne av de ulike selskapene. Pluss Skorstad+Lundqvist + litt Blystad. Liten interesse blant småsparere og de store er vel ganske stuck, lol.
Noe som er bra. Da er det større insentiver for å få dette til å fungere. Det blir interessant å se hvem de klarer å få som CEO.
Mye kraftlinjeprat fra meg nå, men denne burde være midt i blinken for qben power.
De har allerede en stor kontrakt for Green Mountain på Hamar.
Fin kontrakt, synes jeg, bl a fordi den involverer flere av selskapene i qben, altså synergieffekt. Har ikke sett så veldig mye av det hittil. I motsetning til f eks nrc tar de kun for seg strøm og skinner. Anleggsbiten tar entreprenør anlegg øst seg av. Helt i tråd med uttalt strategi fra selskapet.
Da er du vel greit i pluss? Som sagt går ofte på nyheter for så å falle litt tilbake. Sånn hvis du vil ha litt trading i hverdagen. Begynner å bli litt bedre volum også.
Hadde et salg inne som gikk gjennom nå, gikk 8,5% i pluss. Hadde nok vært lurt å øke i dag tidlig, men det får være.
Alltid interessant med slike aksjer. Bare det å vise til bedre tall som gjør at de kan reforhandle eller cashe ut deler av en slik obligasjon vil jo forbedre P/E vesentlig. Det er billigere for private å lånefinansiere enn at selskapet gjør det
Ja, flere typer rabatt av mer eller mindre gode grunner, så gjenstår det å se hvor mange av dem som forsvinner…