Ingen overdrivelse dette. Nig ble kjøpt for 90 mill, de andre selskapene langt mindre.
Horpestad har snakket om børsnotering av nig en del ganger, kanskje det er han som er kjøperen… nå som han har gitt seg som ceo i qben.
80% av 800 gir 650. Entreprise value hensyntatt vel cash og gjeld, men jeg vet ikke om det blir noen store justeringer på det.
Ja vanskelig å vite hvor mye gjeld denne plattformen isolert har. Gjelden er en obligasjon på konsernnivå, så tipper gjeld er ca 0,-, og så bruker de eventuell cash til å refinansiere den relativt håpløse obligasjonen.
Kjøp og salg er gøy? Ser forresten at MCAP på hele selskapet er på 854 MSEK, så at de har en mulig kjøper til en del av selskapet på 800-850 MSEK er jo interessant. De snakker om “enterprise value”, så man må basically trekke fra gjelden? Jeg kjenner ikke gjeldssituasjonen i selskapet, men la oss si denne delen av QBEN har gjeld på 400 MSEK, så vil Qben få 825-400 = 425 MSEK.
Iflg Qben Infra (QBEN) aksje | Nordnet så hadde hele konsernet Langsiktig gjeld på 942 MSEK og kortsiktig gjeld på 1272 MSEK. Data tatt fra årsrapporten.
@Ravioli har du noen formening om Q1-tallene fra Qben infra AB?
Total gjeld for Rail pr 31.12 var 58+270. Current assets var 228, men jeg vet ikke om disse legges til. Vil nesten tro det. Se side 31 i årsrapporten for ININ.
Qben eier forøvrig bare 80%.
Litt opptatt på jobb så husker ikke så bra nå men det er litt mer enn 80%? Men ja ikke 100% det var nylig en emisjon der eiere i nig tegnet aksjer i qben for å overføre eierskapet til qben.
Ang tall for q1 så er dette veldig mye lavsesong, med anslagsvis 15 % av årlig omsetning, så blir nok røde tall, som er helt normalt for q1. De ga ut “månedsbrev” for q1 som viste sterk omsetningsvekst organisk for selskapene. Spent på om inspekt nå er oppe og går (ebitda-positiv) etter mange kvartaler med aggressiv rekruttering.
78,5% oppgitt i Inin årsoppgave, side 5. Men jeg mener også å huske at den var 80-noe.
Ja, solgte selv en god del på nyheten, men nok en gang kjøpte jeg meg inn igjen en krone lavere… men salget av rail tror jeg skjer for å bedre kapitalstrukturen - gjøre noe med den dyre obligasjonen på 500 mill. Kanskje løse den inn helt. Inin hadde obligasjon med samme påslag (8%), den ble refinansiert i qben, men de endte opp med samme rente… hvis de finner noen som er villige til å finansiere qben rail til bedre vilkår samt bruke vederlaget til å redinansiere resten av qben så kan det være positivt.
Ja ok, qben eier jo heller ikke 100% av inin, det glemte jeg å ta med i regningen. Gjermund Sogn har fremdeles en god del aksjer i Inin. Kan tolkes som at han ikke var overvettes begeistret for qben-kjøpet. Nå skal kanskje hans del av qben ut igjen (rail), litt før annonseringen trekker horpestad seg som ceo i qben. Salomonsen, som er styreleder i nig trekker seg som midlertidig ceo i qben. Det kan være at denne kjøperen av rail ikke er så veldig langt unna “the usual suspects” (Skorstad, Lundqvist - skjønt han er temmelig blakk nå, Horpestad, Sogn, og kanskje Blystad ).
Hadde en bitteliten fiske-ordre siden jeg solgte sist, men slettet den nå. Merker at jeg ikke har lyst til å sitte over en kvartalsrapport som vil se dårlig ut samme hvor gode tallene er. I tillegg, så synes jeg det er vanskelig å vurdere hvordan salget av Qben Rail platform vil påvirke ting. Tar heller opp igjen tråden etter q-rapporten.
Den er helt på sin plass, umulig å si hvordan “markedet” , altså småsparerne som sender denne opp og ned på diverse nyheter, tar i mot en lavsesong-rapport.
Et problem for min egen del er også at jeg vil slite med å se om tallene er gode eller dårlige. Ikke som med Kitron hvor guidingen var så presis og forutsigbar at jeg kunne estimere resultatet med 1% avvik.
Ser at ingen har kommentert Q1 2025 rapporten.
Link til Q1 presentasjonen:
total skuld ratio är då 4.11x vs kravet i obligationslåneavtalet på 4.25x
Ikke akkurat langt unna å være i brudd med avtalen…
Hele selskapet
Rail alene:
Rail er det eneste segmentet som går i pluss i Q1, de andre i rundt null eller minus og de vurderer å selge ut Rail. Nå er riktignok Q1 det dårligste kvartalet, meeen.
Tallene her er før ITA. I og A er på 108 MSEK.
Min konklusjon er at gjelden er et problem her + at det er forretningsområder som sliter en smule. Det ser nok bedre ut i Q2, men at denne peker nedover er ikke så hot: