Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Reach Subsea (REACH)

Det er vel mer paraleller til når Kitron kostet 2kr og hadde P/E på 6. På 6kr, så var jo P/E kommet opp i 8-10 et sted. Samtidig, jeg synes ikke Kitron og Reach Subsea er spesielt like. Driver jo i veldig forskjellige bransjer med mye større svingninger i markedet de er i.

1 Like

Legger det til grunn.

Reach har lav rekkevidde/interesse på Oslo børs og et sunt fokus på bunnlinjen. De opererer i et syklisk marked og mindre skalerbart. Men oppskalering er på trappene.

Kit var i samme fase lenge før den brøt ut, mye pga skalering og økt inntjening. De som fulgte selskapet over tid fikk lenge mulighet til å kjøpe seg inn. Men når den først hoppet, så skjedde det relativt fort fordi investorer var langsiktige.

Historien er nok ganske lik, selv om bransjene er ulike. Tror ikke vi ser høyere kurser her med det første, men over tid vil denne potensielt gi god avkastning.

1,5 år for 200% økning i kurs er jo rimelig kjapt ja. Det morsomme er at resultatet vokste kjapt det også, så selv med denne økningen i kurs så var P/E fortsatt bare 8-10 et sted. Satser på det samme i Reach Subsea? :cowboy_hat_face:

Hvis antallet Remote kommer opp i 8-13 stk, så tenker jeg at P/E forblir og kurs stiger 200% .

Finansiering, den store bøygen. Men det får vi snart avklart, innsidekjøp tilsier at dette blir en ok løsning for eksisterende aksjonærer…

Registration of the new shares

Reach Subsea - Result of offer under the share incentive program

Teknisk analyse av Reach i FA-Tv i dag :wink:

Mens vi venter

Sammenlignet med sist måneds tall så tar jeg sjansen å tipper på rundt 50 - 60 vessel days i desember.

Basert på informasjon fra selskapet bør vi kunne ta følgende utgangspunkt; Olympic Artemis på vei til 230 prosjektdagers OBN kampanje i GOM og Viking Neptun er forventet minimum 180 dagers arbeid for Havfram i løpet av 2022 med oppstart tidlig Q1. Det er kommunisert at Stril Explorer hadde jobb gjennom Q421 - men det ser ut til at fartøyet fremdeles jobber i samme området. Fra Marinetraffic kan man også se at Havila Subsea er på oppdrag i Finlands gulfen (årlig inspeksjon av Nord Stream?) og at Olympic Challenger har returnert til Haugesund og nå muligens kan antas å være tilbake i Reach Subsea sitt spread.

For morsomhetens skyld; i januar 2021 hadde Reach Subsea 42 vessel days og 109 ROV dager solgt - som igjen var med å bidro til selskapets historisk beste førstekvartal. Nå blir det spennende å se om de klarer å “toppe” dette resultatet.

8 Likes

Operational figures

1 Like

Summert så kan man vel si at det har vært et godt kvartal! Flere vessel days i desember enn hva jeg hadde trodd (kunne vel med fordel vært litt mer ROV dager?). Hadde vært spennende å se hva slags estimater @Metodikkinvest får i regnearket sitt

1 Like

Registration of the new shares

Her kommer en oppdatert analyse:



image

For øvrig veldig fornøyd med utviklingen i selskapet den seneste perioden, og har stor tro på at selskapet vil oppleve god vekst i omsetningen neste år. Og kjøpet av Octio gir et stort potensiale, i tillegg til et betydelig fremførbart underskudd som selskapet kan benytte.

Blir spennende å følge med fremover i 2022 , og min spådom er at dette blir året hvor bransjen kommer ut av en lang ørkenvandring og vi ser marginer vi ikke har sett på lenge. Spådom: Reach Subsea i kr 6 ved utgangen av 2022!

7 Likes

Er enig i konklusjonen din med tanke på vekst/margin i selskapet! Hvorfor legger du Res før skatt margin på ca 7,47%? Ned fra ca 10,4-11,4 de 3 første kvartalene?

Har av forsiktighetshensyn lagt inn litt lavere resultatmargin i Q4 basert på historiske marginer i kvartalet. Er mye mulig at jeg er for konservativ, tror også oppside risikoen er betydelig større enn nedsiderisikoen når det kommer til estimerte nøkkeltall i Q4. På slutten av året er det jo også en mulighet for at det er inngått spesielt gode avtaler, ifm at arbeid må gjøres før vintersesongen setter inn. For kontrakter som blir avbrutt av uvær, er det jo avgjørende om kontraktsarbeid er påbegynt (Kunden risiko), eller om værforholdene inntrer før kontraktarbeidet er påbegynt (selskapets risiko). Så mange variabler som må hensyntas/estimeres… Ikke lenge til 8 februar nå! :slight_smile:

3 Likes

Takk for oppklarende input, vi får satse på bedre marginer da, jeg er i allefall optimist og venter en omsetning opp mot 200 mill, så får vi se den 8. feb hvilke margin de har fått. Uansett ett fantastisk år i mine øyne og godt utbytte :wink:

1 Like

Er jo interessant at selv på relativt konservative estimater på q4, så havner vi på en P/E på 6-tallet og en forventning om 5-tallet i 2022. Jeg for min del tror kanskje at EBIT vil havne i området 18 MNOK. MEN det er ganske stor usikkerhet, for det er litt vanskelig å vite hvordan den lange bare-boat ROV kontrakten vil slå ut på marginbildet.

1 Like

Regnskapet for 2021 og store deler av 2022 er i boks :crossed_fingers:. Veldig fornøyd.

Hva tror dere om marginer 2023 dersom eie markedet for riktig type båter blir trangere gitt høyere oljepris og investeringer i havvind?

Både Neptun og Challenger går jo ut Q4 2022. For reach tenker jeg dette går bra i første omgang. Burde ha god tid til å inngå gode leieavtaler for 2023. Men hva skjer over tid?

Kan Reach flytte økte kostnader videre til kunde?
Remote vil bidra til reduserte kostnader, men ønsker å forstå/ha litt mer forståelse for dagens drift/case.

1 Like

Jeg tror det skal mye til at leieprisene går veldig mye i det korte bilde 2-3 år, er litt for mange båter som vil komme i markedet. Uansett er min mening at reach enkelt vil kunne fakturere største delen av de økte kostnader videre til kunde.

3 Likes

Fikk svar på et par spørsmål jeg stilte selskapet sist uke.

Spørsmål 1
Q: Opprettholder selskapet tidslinjen for Reach Remote som skissert under presentasjon 9 desember 2021, og vil det foreligge finansieringsstruktur for prosjektet ved byggestart ?

A: Reach Remote plan er ikke endret, og det vil foreligge en finansieringsstruktur før byggestart.

Spørsmål 2.

Q: Inngår Olympic Challenger per dags dato i Reach Subsea sin flåte ?

A: Olympic Challenger er tilbake i vår flåte fra 1Q2022 ja, men kun for deler av året.

Spørsmål 3.

Q: Ser Reach Subsea muligheter for å fortsatt levere ROV-tjeneste på Viking Neptun etter Q4-22 ?

A: Viking Neptun skal jo skifte eier etter hvert, hva som skjer etter eierskiftet er ikke endelig avklart. Vi ser alltid muligheter :wink:

Spørsmål 4.

Q: Kan selskapet kommentere hvor vidt det har mottatt eller avventer innstilling på søknad «Reach Remote – Fremtiden for … for havvinds prosjekter» hos Norges Forskningsråd ?

A: Jeg kan ikke kommentere på det helt ennå, vi kommer til å vise finansieringskildene våre for prosjektet etter hvert.

6 Likes

Jeg kjenner ikke til resten av markedet for skip, men selv om det snakkes mye om høye shipping kostnader, så gjelder det kun kontainer, ikke dry bulk, olje osv.