Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Reach Subsea (REACH)

Spennende! Dette hadde jeg ikke fått med meg. Takk for informasjon!

2 Likes

Reach Subsea ASA: Acquisition of geophysical monitoring solutions provider OCTIO

6 Likes

Liten fot inn i CO2 og fremførbare underskudd, liker dette godt.

3 Likes

En innertier

Reach Subsea kjøper selskapet Octio fra Equinor, og får blant annet en fot innenfor karbonfangst– og lagring.

– Når vi finner et selskap som Octio så er det en innertier. Vi er veldig fornøyde, sier Jostein Alendal i Reach Subsea.

Onsdag signerte han en avtale om å kjøpe bergensselskapet Octio fra Equinor Ventures. Med sine 30 ansatte driver Octio med reservoarovervåkning og er leverandør av sensorteknologi og analyse av olje– og gassproduserende felt og av lagringsreservoarer for CO2. Med på kjøpet følger selskapet Monviro, som eies av Octio-ansatte.

Equinor Ventures har støttet utviklingen av Octio, og har oppnådd store kostnadsbesparelser ved bruk av teknologien på blant annet Oseberg, Aasta Hansteen, Troll og Midgard. Nå var det på tide å overlate selskapet til noen som kan ta det videre.

– Kombinert med vår operasjonelle kompetanse innen offshore og subsea, er dette en veldig god match. Det er et løft i vår «in-house» kompetanse, sier Alendal.

– Dette gir også Reach et løft innen dataprosessering. Det betyr at vi kan selge en komplett tjeneste «world wide». Kundene får en totalpakke med utsetting av sensorer og en ferdig rapport.

I tillegg til å operere innen olje og gass, er Reach Subsea inne i markedet for offshore vind. Nå får selskapet utvidet porteføljen til også å gjelde karbonfangst og -lagring.

– Octios overvåkning er unik, og erstatter tradisjonell seismikk, som er dyrt. Vi kan nå tilby bedre overvåkning til en tiendel av kostnaden, sier Reach-sjefen.

Gode år gir vekstmuligheter

Prisen som Reach Subsea betaler for Octio vil ikke Alendal avsløre, men det finansieres av selskapets kontantbehodning.

– Vi har hatt noen gode år, og vår finansielle posisjon er der at vi nå kan levere på vekststrategien vår, sier han.

2020 er foreløpig Reach Subseas beste år, men da selskapet la frem resultatene for tredje kvartal i begynnelsen av november viste tallene at 2021 ligger an til å overgå dette.

I årets ni første måneder hadde selskapet et overskudd før skatt på 50 millioner kroner.

Knappe to uker senere inngikk selskapet en avtale med Olympic Subsea om innleie av tre moderne subsea-fartøyer for 2022-sesongen.

– Dette har vært et travelt år for Reach Subsea, og vi ser at momentumet i markedet styrker seg i 2022 og 2023, sa Alendal da.

2 Likes

Reach Subsea ASA: Adoption of employee shares incentive program

Det var ikke lite til opsjoner, men samtidig, kursen på opsjonene er 3 kr, så de har kun verdi hvis de klarer å øke verdien av selskapet markant.

1 Like
4 Likes

Mine notater fra presentasjonen på Octio

  • tilbyr en fullstendig pakke av geofysisk overvåkningsløsninger. Ønsker å bredde ut tjenestetilbudet for REACH

    • reservoarovervåkning, måler endring i reservoarer gjennom magnetisme. Ved karbonlagring vil det være veldig aktuelt, og har en kostnad på kanskje 1/10 av tradisjonell seismikk
  • Synergier:

  • Kontinuerlig overvåkning - ikke skyte seismikk innimellom

  • Teknologien kan brukes også der det ligger vindmølleparker over (seismikk kan ikke gjøre dette). Mye mer naturvennlig siden man ikke skyter noe.

  • Rammeavtale med Equinor på 4-5 år allerede. REACH tar teknologien ut til nye kunder og tilbyr det som en del av en komplett pakke som er veldig kostnadsbesparende for kunder

  • Finansiert over egen kassebeholdning - kommer mer info i forhold til dette i Q4-notene.

  • Dette endrer IKKE med remote sin finansiering. Bortsett fra at det er positivt i forhold til en bank for man ser et nytt marked

  • Stor mulighet for kryssalg og tar teknologien ut i verden. Kostnadssiden - slank organisasjon fra før, men Octio har litt mer administrasjon, og skal integreres i REACH. Med de vekstplanene som REACH har, er dette interessant også ressursmessig.

  • Endrer ikke noe på samarbeidet med MMT og vil foregå i minst 2 år til

7 Likes

Synes det virker som om de har god kontroll på det de gjør og har gjort et smart strategisk oppkjøp. Godt å høre at alt er på track med USV prosjektet. Virker som om de venter med å melde noe inntil de har alt helt spikret ned til siste skrue :joy:

Morsomt å høre hvordan CEOen sier det klinkende klart at teknologien er bankers, men at det regulatoriske må på plass.

Jeg synes det kommer fram at Reach subsea har sin nisje og selv om Fuegro og ocean Yield ligger et hestehode foran, så er det uproblematisk.

3 Likes

Var jo interessant å se reaksjonen når de ble spurt om Argeo. “Argeo? Aldri hørt om” var vel det han egentlig sa …

Jeg skal innrømme at jeg humret litt jeg også.

Rett fokus spør du meg, ta tak i det en kan gjøre noe med…, nemlig utviklingen av eget selskap! Det vil alltid være konkurrenter der ute, markedet er kjempestort og nok “mat” til de som har rett konsept :wink:

Share issue related to Octio purchase

1 Like

REACH SUBSEA ASA - Contract award in the US Gulf

3 Likes

Øker fra 950 til 1150 project days i backlog for 2022/23.

Fra 3Q2021 rapporten
image

… hvis det var noen andre enn meg som lurte på hvordan project days hang sammen med ROV days osv.
ref: https://reachsubsea.no/wp-content/uploads/2021/11/REACH-SUBSEA-ASA-3Q2021-Consolidated-Report.pdf

Operational figures

Knalltall vs november 2020! :slight_smile:

I November så er antall ROV days sold allerede over tallene fra hele 4Q2020 (641 vs 578) :slight_smile:
image

1 Like

Både ROV og Personelldager er faktisk over Q4-20 (2543 mot 2639). Med tanke på at Q4-20 var selskapets historisk beste Q4 så er vel sannsynligheten stor for at det settes ny rekord i år!

2 Likes

Ser veldig bra ut. Med denne utviklingen bør vi kunne se EBIT på linje med 3q21. Det vil jo i såfall være meget imponerende i sesongmessig svakere 4q. P/E ligger an til 6 for 2021

3 Likes

Fristende å dra paralleller til Kitron den gang de var priset til ca 6 kr… Føler dette er tilsvarende stein på stein utvikling.