Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Reach Subsea (REACH)

Registration of the new shares

Cooperation update

1 Like

Operational figures

Contract awards

Lengere teknisk ukeblad artikkel om reach sine kommende autonome droneskip. Blir ubemannet: Det lille fartøyet skal erstatte et stort med 50 mennesker ombord - Tu.no

2 Likes

Operational figures

Flaggemelding REACH SUBSEA ASA

Får det med seg årets utbytte likevel? Kanskje det var sikring av gevinst? Den har tross alt doblet seg fra jan. 2020, og mer enn det fra ett år siden.

Hvem mener du får med seg årets utbytte? Når det gjelder eika, så kan det være rebalansering, det ser vi ganske raskt tenker jeg. Utbyttet går nok eks etter generalforsamling regner jeg med.

Er mer interessert i selskapets planer for remote. Og hvem kjøperen av eikas post er (og om det potensielt er en investor som bringer noe spennende for selskapet til bordet, men tvilsomt siden det ikke er en strategisk størrelse som +10% eierandel)

Ja jeg mente Eika. Var ikke sikker på det med utbytte, men takk for avklaring.

Contract awards

Lite diskusjon rundt Reach Subsea her på Tekinvestor - så forsøker å dra i gang litt diskusjon.

Q1 tall slippes førskommende onsdag (05.05.21). Selskapet leverer operasjonell tall hver måned og kan i Q1 2021 fortelle at de har klart 405 ROV dager (254), 2397 personell dager (2522) og 209 vessel dager (96). Dette er et utrolig Q1 som potensielt kan bli et rekordkvartal, som kommer i etterkant av rekord gode Q2 og Q3 i 2020. Til tross for gode operasjonelle tall så har ikke kursen beveget seg siden februar.

Årsresultatet 2020 kan sies å være godt påvirket av første kvartal, hvor selskapet endte med driftsinntekter på 79MNOK og en EBIT PÅ -32MNOK. De resterende kvartalene klarte selskapet å snu, og endte med driftsinntekter på 543MNOK og en EBIT på 75MNOK (nærmere 14% margin). Årsresultatet ble 618MNOK og en EBIT på 43MNOK (7% margin).

Det som gjør REACH spennende er at de i Q1 2021 går mot et veldig godt resultat, som jeg tror vi kan forvente å være i området 120MNOK med 8 - 10% margin. Selskapet meldte nylig at de omtrent har samme backlog som på samme tidspunkt i 2020. Dersom selskapet klarer å kopiere Q2 - Q4 i 2020, så tror jeg ikke det er usannsylig at vi ser operasjonelle inntekter i område 650MNOK med EBIT på 60 - 80MNOK. Selskapet har per tidspunkt en MCAP på 450MNOK

Fremover har selskapet også spennende prosjekter på gang. De lanserte tidligere i år REACH REMOTE, hvor selskapet ønsker å bevege seg over mot autonome båter. Planen til selskapet er å opparbeide seg en flåte på mellom 10 - 25 autonome skip.

Håper at det er flere REACH interesserte her på forumet som kan være med i videre diskusjon!

2 Likes

Tenker du kanskje sikter litt høyt, men har ikke regnet på dette og sett på hvordan rov, vessel og personell påvirker resultat og margin.

Fornøyd om de klarer å vise lavsesong (q1) på pluss sida, med forhåpning om en 10 øre på bunn.

Virkelig spennende blir remote, lurer litt på hvem som skal bygge dette og nr de får et “moderskip” ferdig, virker som litt knapt med tid etter mitt hode, men det er kanskje ganske små baljer dette når det ikke er behov for mannskap ombord.

Som flere her inne vet så har jeg hatt en gode del NORTH og dermed indirekte reach. Jeg har hatt mye og god dialog med selskapet vedrørende reach remote. Har det litt hektisk i disse dager, men kan nok skreve ned noe få ord når muligheten byr seg. Dere må finne ut hvem de samarbeider med vedrørende remote :wink:

2 Likes

kongsberg maritime. Tenker mer stål og logistikken og kontantutlegget enn selve teknologien, den regner jeg med at med kongsberggruppen bak så føler jeg ikke på frykten for “forsinkelser” ala ocean infinity… (Klarer du å lage missiler som navigerer under radar og våpenplatformer som strengt tatt finner målet selv, så regner jeg med det ordner seg)

Leser litt på kongsberg maritime. Og ja ok, jeg kan ta en chillpill tror jeg. Reach kan rett og slett outsource design og anskaffelse til kongsbergM

@Krieghoff for prez selvsagt når du får tid… :slight_smile:

1 Like

Jeg er veldig interessert i å høre mer om Reach Remote når du får tid! Forhåpentligvis så kommer det gjerne noe mer om det fra selskapet også i nær fremtid.

Tok forøvrig oppfordringen til Krieghoff og leste litt på Massterly. Jeg hadde ikke fått med meg følgende; " We offer services for the customers’ entire value chain for autonomous ships; from vessel design and approval from relevant authorities, to control systems, logistics services, vessel operations, insurance and possible assistance on financing."

2 Likes

Kjekt å se selskapet rapportere gode tall!

  • Best 1Q results in Reach Subsea’s history driven by high utilization and successful project execution.

  • New innovative subsea service solution, Reach Remote project, has good progress. The solution will significantly reduce cost and virtually eliminate carbon footprint when brought to market in 2022.

  • High activity in renewables segment during 1Q2021 with 47%(25% in 1Q2020) of revenue generated from non-oil & gas clients, driven by major survey projects in the offshore wind sector.

  • 1Q2021 EBIT was NOK 12.2 million compared with NOK -16.8 mill in 1Q2020, while pre-tax result was NOK 11.3 million (NOK -31.8 million).

  • Busy tendering activity during the quarter. Our schedule now indicates good utilization during the summer season for all of our subsea spreads.

Kom i tillegg en oppdatering på Reach Remote;

The Reach Remote project, our new and future-proof, sustainable solutions for subsea services launched early 2021, is progressing according to schedule. The project is carried out in cooperation with renowned industrial partners Kongsberg Maritime and Massterly, and is also supported by a grant from Innovation Norway.

The first stage of Reach Remote is to introduce Unmanned Surface Vehicles (USVs) dedicated to survey, inspection, and light repair projects. These USVs will serve as mobile power banks, data centres and communication modules for underwater ROVs (Remotely Operated Vehicles), with both the USVs and ROVs operated from an onshore control centre. Features for both real time operator control and autonomous operations will be incorporated, as well as hybrid modes
blending remote and semi-autonomous control. The goal is to be in the market with the first two USVs in 2022, with the ambition of providing a full portfolio of subsea services from a low-emission, cost-effective remote and autonomous fleet by 2025

1 Like

Highlights

  • Q1 EPS 0,08NOK!
  • Reach Remote, good progress
  • 04 May 2021 firm order book of NOK 230 million
  • REACH has no major debt maturities
  • Net change in cash and cash equivalents for 1Q2021 was NOK 38.8 million
  • purchase MMT’s shares in our jointly owned entity Surveyor AS at book value.
    Surveyor AS owns the two “Surveyor Interceptor” high speed
    survey ROVs. This option was exercised 31.03.2021., settled with cash in
    2Q2021.

Hellige dykker! Cashflow og equity går mildt sagt oppover. Kan estimere ganske voldsom nåverdi ift børsen sin prising. Nå har jeg ikke regnet på veksten her, men gutfeelingen er usaklige fremtidige verdier sammenlignet med børskursen. (men må huske å justere for surveyor AS som bringer 45mill asset til bordet i q1 for 23mill kontant i Q2. (og hvordan dette er håndtert evt trikset med i regnskapet har jeg ikke sett på ennå, nå tviler jeg ikke på reach, men det er en fin uvane å ikke stole på ceo og cfo når du leser regnskap)

1 Like

Men her er ingen kjøpere (ikke mange selgere heller, men de er i sedvanlig overtall)
image

Jeg tror vi bare må bygge oss oppover “stein for stein”. Har vel aldri vært volum nok i Reach for de store sprangene?

1 Like