Jeg tipper man minst får inn en industriell aktør på eiersiden (for eksempel KOMA).
Jeg tenker og det, litt av poenget må jo være å få inn kapital både nå og på sikt mtp bygging av flere.
Hva er argumentene dine for Kongsberg Maritime?
De bygger båtene, har for mye penger og bruker teknologien i egen markedsføring (herunder mulig potensial på forsvarssiden). Men, det er kun spekulasjon på tynt grunnlag.
KOMA er ikke dumt det mtp hvor involvert de er i båtene og teknologien.
Man kunne kanskje håpt på en større industriell aktør som Aker og kanskje? Men de er jo involvert i Solstad/REMOTA
Mye av teknologien som omkranser og blir levert til Reach er jo fra Kongsberg Discovery.
Ser ikke at Kongsberg Maritime plutselig skal begynne å drifte fartøy på egen kjøl.
Hvordan Kongsberg evt. investerer er nå så, men holder de blant favorittene som både har kapitalkraft og interesse av eierskap i det som kan være neste “revolusjon” i sektoren med USV.
Det er også viktig hvor mye kapital og interesse til å bidra/øke de to (3) største eierne har, topp 3 har ca 60% av selskapet prdd… Wilhlemsen/Nordea ca 45% alene
Sånn sett artig at Wilhelmsen er Næss sitt favorittselskap.
Jeg ba Chatgpt se litt på eierskap men den ble helt forvirret av disse JP Morgan kontoene mm
Oisann, interessant timing.
Og jeg hiver inn et poeng til- Massterly er et JV mellom KMAR og Reach sin største eier Wilhelmesen , som, driver med remote navigation/vessel navigation
Disse 3 selskapene er på mange måter en helhetlig operasjon for remote drift fra utvikling via bygging til drift:
Reach
→ subsea operations
→ ROV
→ survey
→ kunder/kontrakter
→ kommersiell organisasjon
Kongsberg
→ USV-design
→ automasjon
→ navigation
→ control systems
→ energy
→ ROV/hydrographic systems
→ shipbuilding
→ remote technology
Massterly
→ remote vessel operations
strategisk gir det mening.
Kongsberg får en eierandel i teknologien de selv har vært med på å utvikle.
Reach får kapital/industriell støtte.
Wilhelmsen får en direkte posisjon i en teknologi de allerede er involvert i gjennom Massterly.
Og Reach Subsea får frigjort kapital samtidig som de beholder oppside.
Og morselskapet får forhåpentligvis bedre fokus på å skjøtte sjappa
Magnoras utskillelse av Hermana var ganske katastrofal for aksjonærer😊 Pareto gjorde ein ufattelig dårlig jobb der.
Hehe-ja det var mar modellen enn resultatet jeg tenkte på 
Det er jo uansett nokså forskjellige case da Hermana jo i utgangspunktet bare skulle betale ut peng, en utskillelse her vil jo kreve mye kapital etterhvert.
Knallsterkt, vesentlig bedre enn jeg forventet.
Åjsann-skriver på en kort kommentar n¨å men dette var langt over hva jeg håpet på.