Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

REC Silicon (RECSI)

Det har vært en fin utvikling her de siste dagene!
Blir spennende å se hvilken plass REC ev vil få i USA fremover :+1:t2:

3 Likes

REC Silicon - Invitation to second quarter 2021 results

Correction: REC Silicon - Second quarter 2021 results

Kjapt om RECSI (har selv aksjer):

Denne har konsolidert lenge rundt 16-17kr (+/-) i ca. 6mnd og fant nylig støtte på MA200 og foreløpig har denne holdt fint (ca. 2 tester). Den har nå reagert opp og samtidig dannet en HL (forrige ved ca. 14kr). Vi har samtidig passert MA50 og MA100 og tester nå om disse kan fungere som støttenivå.

Til oppsiden tenker jeg et potensial på ca. 20kr i første omgang med en stretch opp til 21-22 evt 25 (ish) for å sette en solid HH. Nedsiden er primært MA200 og/evt. 16kr. Risk/reward synes for meg attraktiv.

Potensialet fundamentalt er det mye strid om - men gitt at Røkke er inne og det snakkes mye om silisium-anode batterier osv. fremover virker RECSI som en tryggere investering enn på lenge. Prisnivået på silisium har også steget betraktelig de siste måneder - noe som underbygger høyt demand.

Personlig tar jeg exit om vi kommer til 20-21kr og så avvente. Primært var inngangen tuftet på teknisk analyse (har et snitt på rett over 16kr).

9 Likes

Kort oppdatering. Vi fikk ingen test av 16kr men MA20 (ca. 16,50 pt) har holdt og dagens utvikling tegner opp en slags vendings vilje. Forventer at vi snarlig besøker 18kr igjen!

EDIT: Viktig å ikke bli vippet av pinnen i RECSI. Kjøres hardt i èn retning når det først kjøres med mange finter underveis :smiley:

EDIT #2: Andre skudd på 18kr feilet og vi er plutselig nede ved 17 igjen. Ikke noe stort sjokk - men forventer (og håper) at 17kr nå holder før den tar fart på nytt.

3 Likes

Litt konsolidering rundt 17 før den på nytt setter fart nordover. Jeg tok en solid post på 17 blank. Rec kan fort gå til 20 i løpet av uka. En melding fra Moses Lake kan sette fyr på raketten. Jeg tenker da på kontrakter knyttet til gjenåpningen.
Rec Silicon har to fabrikker i USA. Den ene ligger i Butte, Montana og produserer silisiumgass, og den andre ligger i Moses Lake, Washington, og silisium. I tillegg er Rec medeier i en relativt ny fabrikk i Kina. Produktene til Rec kan brukes på flere områder, inkludert solceller og batterier.
Ettersom Rec er det eneste selskapet med store produksjonsanlegg utenfor Kina som kan levere råstoff til denne produksjonen, er det lov å være positiv til fremtidige muligheter.

Fremtiden ser lys ut for REC SILICON.

3 Likes

Mulig Bidens infrastruktur pakke kan gi REC litt vind i seilene :crossed_fingers:

2 Likes

Spennende! Kjøpte selv mer rundt 17kr idag. Er også overbevist om at vi snart ser 20kr i RECSI.

2 Likes

Den siste klimarapporten fra FN gir klar beskjed: det må handles nå! Det må bygges vindkraft, solparker, batterilagringskapasitet
etc, alt hva remmer og tøy kan holde. Det kreves bl.a oppstart av gigantiske solparker HVER DAG, skal målene for maks
temparaturstigning nås. REC sitter altså med ledig kapasitet og kompetanse i et marked som står foran en etterspørseleksplosjon
etter nettopp deres produksjon. Dersom Røkke ikke får igang lønnsom produksjon med de utsiktene som er nå, skal jeg spise
hatten jeg ikke har. Jeg er overrasket over at markedet ikke allerede priser inn mer av disse utsiktene i aksjen, men det kommer nok -
kanskje AKH skal øke sitt eierskap først?

1 Like

Volumtørke i dag. Tipper vi får en close rundt / over 17kr, en close litt under 17 imorgen før vi på fredag får en grønn candle igjen (slutt oppe ved 18kr). Wild gut guess :smiley: :smiley:

PS! Ikke baser dine handler på dette utsagnet / gjetningen!

Rimelig sørgelig utvikling idag. Kontant rejection ved MA50 og MA100 etter stigning med fint volum fra morgenen av. Jeg var temmelig trygg på at det “gikk veien” da. :slight_smile: Vi ender dog helt nede på 16.55 (dagens low) på høyere dagsvolum enn gårsdagens grønne candle. Vi vipper på MA20 og snuser på MA200 som nå ligger på ca 16.25.

Ikke mye spillerom på nedsiden her nå. Beveger vi oss under 16.25 og pris faller videre med stigende volum blir det for min del tøm og røm. Men har fortsatt tro på at dette er en finte (nok av de om man ser tilbake i chartet!) og at MA200 respekteres samt at vi faktisk fortsatt er i posisjon til og nok vil sette en HL. Vi ligger også og hviler på en decent-sized volumbar omtrent på dette nivået. Mye som taler for en vending fortsatt her altså.

Og det kostet mye å dytte den ned hit så får vi bare se om aktørene som ønsker lav pris har mer å gå på…!

God helg og lykke til!

De lærde teknikerne ser den nede på 13-tallet. Isåfall er jeg all inn👍 Rec er en god aksje for tradere, eller de tålmodige med flere års horisont.

2 Likes

Kort kommentar: Fortsatt usikker på om dette er en finte eller ekte brudd av MA200. Vi er fortsatt i HL posisjon så har ikke gjort noen justeringer enda (hverken kjøp eller salg).

EDIT: Satser på at dette er en fake-out (volum ikke overbevisende) og at vi får en grønn candle opp imorgen. Tok litt nå på 15.83. I beste fall får jeg solgt disse et stykke opp - i verste fall går de ut med badevannet om vi får en rød candle imorgen. Bitteliten gamble i det ikke veldig store bildet :slight_smile:

EDIT #2: Vi fikk en grønn candle idag (17.aug) - men en veldig lite overbevisende en dessverre. Avventer volumvektet utvikling før jeg foretar noen justeringer (satt i ro idag).

EDIT #3: Hahaha… herjes rimelig vilt i RECSI om dagen. Litt som å være med i en actionscene i en hollywood film. Krappe høyre og venstre svinger mens man ligger på taket til skurkens bil :rofl:

EDIT #4: Besluttet å hive ut 50% på 15.80 da mine targets / triggere er nådd for lengst og jeg ikke
evnet å kapitalisere på gamblen jeg satte. Tipper resten går ut rimelig snart og så tar jeg pause fra RECSI en stund :slight_smile:

2 Likes

Tradere bør kjenne sin besøkelsestid her nå. Ligger an til en kraftig rekyl🚀
Jeg kjøpte for tidlig, men doblet beholdningen under 15 kroner i dag.
Rec Silicon har et gigantisk potensiale!

1 Like

Man blir nervevrak med REC, bedre med god nattesøvn og MPCC…

Jeg ga opp - iaf sånn på kort sikt. Enig i potensialet men usikker på timingen

Noen interessante betraktninger fra forrige største eier i REC:

– Var salget av Rec Silicon til Røkke det bitreste?

– Ja, utvilsomt. Jeg hadde spilt Rec perfekt. Kjøpte meg opp på lave priser, alt så helt riktig ut. Jeg ble største eier og satt på gevinst på flere milliarder kroner. Analysen var riktig. Den sa at man skulle være der det tar lengst tid å produsere nytt utstyr, altså i polysilisium – eller ren silisium. Det tar tre år å bygge en ny polysilisiumfabrikk, mens med vanlige solceller tar det bare noen måneder. Jeg hadde en formodning om at verden var flat, at det ikke ville komme handelshindringer. Jeg tok feil på det avgjørende punktet. For så kom Trump og handelskrigen mot Kina. Det var begynnelsen på den definerende konflikt i verden i dag, Kina mot USA. Det burde jeg ha sett.

Han sier at Thukydides for 2500 år siden skrev om hva som skjer når en dominerende makt blir utfordret av en annen. En studie av Graham Ellison – «Destined for War. Can America and China Escape Thucydides’s Trap?» – peker på at 14 av 16 ganger siden Aten utfordret Sparta, er det blitt krig.

– Den siste store krigen var da Tyskland omkring 1910 utfordret England. Det førte til Første verdenskrig. Nå er vi på vei rett inn i ny konflikt. Det så jeg ikke. Det burde jeg. For jeg tenkte ikke at verden kunne være så gal. Men det var den. Og det brakk ryggen på Rec. Banken tvang meg til å selge. Det var ille. Jeg tapte masse penger. Men det var også ille at jeg ikke fikk gjennomført analysen min. Kampen mellom USA og Kina fører til at det blir regionale markeder for solkraft. Da trengs det polysilisium i den amerikanske solindustrien. Den fremtiden ser riktig bra ut. Og jeg er helt ute av det. Det gjør vondt. Men sånn er det.

5 Likes

umoe er en flott type, synd han ble tvangssolgt men han er fortsatt bull rec så det er jo et godt tegn :slight_smile: Han kan selskapet godt, eneste han var uheldig med var handelskrigen og timingen sånt kan man ikke forutse.

1 Like

Temmelig sikker på at det var en brukbar en etter det også.

For en som kjenner verdenshistorien slik som JUM, så er andre verdenskrig bare en forlengelse av første.