Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

REC Silicon (RECSI)

Ifølge han selv så kan man ikke stole på alt man ser på listene, og at han til en hver tid har hatt ca 1.5 mill eller mer i Recsi. I perioder har han hatt godt over 3 mill. Men utvilsomt at han trader mye. Også utvilsomt at han er bull Recsi og har mye aksjer i selskapet.

For bare en måned siden hadde han godt over syv millioner aksjer. Han har nok mye større makt til å definere kursutviklingen enn det du later til å tro.

Når det er ditt perspektiv så er jeg helt enig i at man ikke trenger å bry seg sånn rent personlig. Det er sånn jeg investerer også. Det er de som forsøker å trade denne i konkurranse med denne aktøren som trenger å lese det. For de blir «sucked dry».

Han kan sikkert påvirke kursen i et selskap som Recsi også, men nå er det ikke noen grunn til å tro at han skulle ønske kursen ned, annet enn for å få lastet opp mer på en lavere kurs. I det lange løp er han også tjent med kursoppgang. Han er en stor aktør, men at han skal kunne styre kursutviklingen i en så likvid aksje over tid har jeg ikke trua på. Uansett, poenget mitt er at jeg mener det er feil fokus, selv om du skulle ha rett, så syns jeg ikke det er noe å bruke energi på. Det fins tradere i markedet, det fins shortere, etc, sånn er det jo bare, det er en naturlig del av markedet, men det er ikke det man bør fokusere på om man er investor da. Imo.

Vet ikke åssen jeg siterer slik du gjør, mulig man må være på pc for å sitere. Men er helt enig i det siste du skriver om tradere. :relaxed:

Markerer teksten uten å trykke svar først, og så dukker det opp en pop-up hvor det står sitat.

Se der ja, kjekt å vite. Angående trading, så har jeg selv kjøpt og solgt litt i Recsi site halvannet året, men egentlig ikke som “trading”. Mer sånn at jeg har gevinstsikret 20-30% av beholdningen når den har vært på 20+, og så kjøpt mer igjen om den har falt tilbake til +/- 15 kr. Men det har ikke vært bevist trading, men mer sikring av gevinst. Tror forøvrig ikke jeg skal gjøre det nå, for tror neste tur over 20 kan bli starten på en ferd inn i et høyere kursnivå for aksjen, nå som det fundamentale er i ferd med å materialisme seg.

3 Likes

Jeg har også lang erfaring med ASP etter 25 år i aksjemarkedet. Han er en stor aktør som kan gjøre forferdelig mye ugang i en aksje som er likvid. Sammen med Voleon så kan denne kjøres 10% opp og ned i løpet av en dag uten noen form for nyheter og det har man fått bevist flere ganger siste 2 årene.
Jeg var tidligere aksjonær i Funcom og det ble så ille at vi tok dette videre opp mot Finanstilsynet og hadde advokat på saken. Case is still ongoing.
Men som Aristo78 nevner så har vi kun 1 tråd her om recsi og da kan det kanskje bli litt unødig «støy» å ha for mye om ASP. Kanskje opprette en Recsi TA tråd? Vi hadde Sirbalo og noen andre på HO som var meget dyktige. Og kanskje ha en tråd om Recsi som kanskje heter «Recsi- trading og diverse» Som ta for seg personer som ASP.
Just my 2 cents. Jørgen her inne er en eminent admin så alt kan ordnes.

1 Like

Jeg har også erfaring med ASP, og slik handlene foregår så er det helt i gråsonen. Dette er ugreit og derfor vil det nå i min regi bli undersøkt om det er ett mulig samarbeid mellom ASP og Veleon.

1 Like

At denne enkeltpersonen skal ha noe som helst å gjøre med en enorm global aktør som Voleon, tror jeg er et blindspor.

1 Like
9 Likes

Spennende at NRK ligger et godt hestehode foran norsk finanspresse når det gjelder en så viktig finanssak med potensielt enorm global innvirkning.
Det er foreløpig ingenting om dette i DN, FA eller E24 :man_shrugging:t3:

4 Likes

Hva betyr ASP? Jeg tror jeg forstår når jeg leser foranstående innlegg her, hva dere mener, men hva betyr selve uttrykket ASP?

ASP er initialene til en kjent trader/investor fra Bergen.

1 Like

Ahh - tusen takk for svar. Jeg gjettet på at det var en forkortelse for den type handler generelt. Takk for oppklaring! :grinning:

1 Like

Tviler jeg på og. Men når 2 aktive aktører boltre seg så får man enorme utslag selv uten nyheter

Men tilbake til selskapet: Det er veldig, veldig postivt for hele verdikjeden REC inngår i at ‘Inflation Reduction Act’ ser ut til å gå igjennom!

Som senator Chuck Schumer selv formulerer det:

“We’ll save Americans money on their utility bill by making it easier for them to tap into clean energy, and expand incentives for utility companies to explore cleaner ways to generate power. We will make it easier to finally usher in the era of greater solar and wind power, battery storage and EVs, and bring manufacturing of this technology back to America.”

“More than $300 billion would be invested in energy and climate reform, the largest federal clean energy investment in U.S. history. […] This portion of the bill takes on transportation and electricity generation, and it includes $60 billion for growing renewable energy infrastructure in manufacturing like solar panels and wind turbines.”

https://www.npr.org/2022/08/07/1116190180/democrats-are-set-to-pass-a-major-climate-health-and-tax-bill-heres-whats-in-it

Og som CEO i et Otovo-lignende selskap i USA blir sitert på:

"Powell emphasized that the Inflation Reduction Act would distribute these technologies to a broader base of Americans, explaining that the legislation would “turbocharge” efforts to bring solar panels to lower-income Americans.

“Specifically, what this does is it just makes it even more affordable for those customers to go solar by delivering a proposition which can deliver even greater savings for them,” Powell said. “At the same time, the backdrop here also is we’re seeing energy inflation that is just really quite remarkable. We’re seeing utility rates rising all across the country. And so those things, too, are conspiring to really have this be such a monumental time in this space to help customers really move quickly to a cleaner, more cost-effective solution.”"

Men sikkert enda viktigere er de større installasjonene:

Etterspørsel fra sluttkunder blir i hvert fall ikke et problem nå.

9 Likes

Yes!!! Der gikk den jaggu gjennom :partying_face:

3 Likes

Jeps.

https://www.ft.com/content/4d1e86e0-0254-4144-b784-88d963b310d5

Formelt blir den vedtatt først på fredag. Men det er 100% sikkert at den går i gjennom da.

Da er det virkelig på tide at markedet igjen verdsetter REC høyere enn det Hanwha gjorde da de kjøpte seg inn!

9 Likes

Ser det går en del i skatteinsentiver til produsenter av solceller og batterier som bidrar til å sikre etterspørsel for RECSI, men loven nevner også “Solar grade polysilicon” (under section 45) som vel betyr at RECSI kan nyte godt av skatteinsentiver direkte også?

1 Like

Så bra! Redigerer du posten din og lenker til det?