Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

REC Silicon (RECSI)

Mener de oppga verdi på kontrakt til 3 mrd $ på tidspunktet den ble offentliggjort. Mens de forventer ebitda avhengig av polyprisene på mellom 100-300 millioner $ årlig.

2 Likes

Kan hende det du skriver stemmer. Er ei stund sia dette blei nevnt, og det er ikkje alt som set klistra i hukommelsen.

$3.000.000.000x10,87=32.610.000.000 NOK

1 Like

Mellom 10 og 30 mrd norsk kroner? Det var da en voldsom forskjell :flushed::flushed:

Slår av litt for kjentfolk så havner de på 2.5 mrd norske kroner per år.
De har gros gjeld på 3.7 mrd og netto gjeld på 2.7 mrd.
Kan ikke skjønne at dette ikke skulle bli voldsom butikk av dette selv uten utvidelser og kontrakter med G14 og Sila (verst tenkelige scenario)
Men må kanskje sitte i 7-8 år for å få mest mulig med seg.

1 Like

5. INVESTMENTS OTHER INVESTMENTS
See note 9 to the consolidated financial statements for 2022.

The Group has an investment in China; Shaanxi Non-Ferrous Tian Hong REC Silicon Materials Co., Ltd. (Yulin JV). REC Silicon’s ownership is 15 percent of the Yulin JV. The Company has designated the investment in the Yulin JV as an equity security at fair value through profit/loss (FVTPL). REC Silicon’s investment in the Yulin JV has been reported in the statement of financial position at a value of zero which is unchanged from the prior period.

During the Group’s review of fair value estimate of the Company’s investment in the Yulin JV, no impairment indicators were identified that might give rise to a change in the valuation of the Company’s investment in the Yulin JV.

In Q2 2023 REC Silicon offered its equity interest in the JV as part of a public bidding process in connection with the Yulin JV’s capital raise.

REC Silicon and an identified buyer have made progress; however, additional steps are required and are ongoing. The initial consideration for this transfer is RMB 1 billion (USD 140.1 million) calculated based on the valuation of the Yulin JV’s total enterprise value of RMB 6.8 billion (USD 934.2 million). The value of the Yulin JV was determined by a third-party appraiser as a valuation must be determined prior to the commencement of the bidding process according to the regulations applicable to state owned enterprises in China.

The final consideration will be determined after the completion of the equity transfer agreement.
As of the date of these financial statements the process is ongoing, and the timing and outcome of a potential transaction is uncertain…

rec-silicon-q3-2023-report.pdf (mfn.se)

~26% økning i selskapsverdien dersom salget går gjennom. Vurdert til 0 i balansen per i dag.

Xi som styre dette nå. Hadde dette vært i ett annet land enn Kina (eller Russland) så hadde jeg ikke vært urolig men iom at vi har å gjøre med ett amerikansk selskap på kinesisk jord så tror jeg kinesisk ledelse kan lage mye kvalm. Er det noen jeg ikke stoler på så er det det autoritære regimet i Kina.
La oss håpe at de får pengene ut av landet men jeg vil nå først se det før jeg tror på det.

1 Like

Helt utrolig at vi gang på gang denne måneden har sett Oslo i grønt og Rec i motsatt ende. Ganske så frustrende må jeg si.
Men vi har troen uansett selv om det er en pine å se på

Jeg vibber at dette med Yulin JV får man nok regne som tap.
Dette kommer det at bli mye av fremover. Mange vest-bedrifter som kommer at få se sine investeringer bli mer eller mindre konfiskert av Kina.

Er nok en fordel at man da har Hanwha i forhold til å ikke møte på utfordringer med å få Yulin pengene ut av landet. Ble forøvrig sagt på Q&A at de regner med at Yulin salget er ferdigstilt før nyttår.

1 Like

Dette finansielle kontrakstbidraget på mellom 10 og 30 milliarder norske kroner gjennom avtaleperioden på 10 år er et stipulert beløp, avhengig av de fastsatte variablene i kontrakten (som bl.a. forholder seg til løpende omsetningspriser av polysilisium fra Kina og fra USA gjennom de kommende 10 år). Man kunne like gjerne skrevet mellom 5 og 40 milliarder kroner. Man må ikke se seg blind på dette intervallet, som springer ut ifra en antatt inntjeningsramme over alle disse 10 årene.

MEN: Det er enda mer interessant å dvele over sannsynlig utvidelse av silangassproduksjon fra begge anleggene (Moses Lake og Butte) de nærmeste år, og ikke minste forventet salgsbidrag fra Yulin JV i Kina (som etter skatt er godt over 1 milliard norske kroner rett i foret).

2 Likes

Elefanten i rommet er hvorfor REC ikke har kommunisert til markedet om denne kontrakten på en måte som gjør at det går an å regne på verdien av den for REC sine eiere. Det er i alle fall priset inn per nå at det er fordi majoriteten av aksjonærene blir skrudd av den største aksjonæren. Og så kan man håpe det ikke stemmer.

1 Like

Du reflekterer kontraktsrettslig interessant, polygon.

Jeg antar du har en RECSI-portefølje som du pleier, ettersom du er godt orientert. Det samme gjelder meg (og som ikke orker å diskutere på FA-forum eller Discord o.l.).

Jeg har gjennomgått siste kvartalspresentasjon Q3 en del ganger.

På spørsmål svarte Levens, så langt jeg forstod, og som det du berører i innlegget ditt over, at “tredjepartsforpliktelser” forhindret RECSI fra transparens om de nærmere kontraktklausuler. (Levens er jo ikke jurist, så hans henvisning til tredjepart er nok for oss to europeere heller “andrepart”/Hanwha).

(PS: Levens var knapp i sin kommentar på dette punkt, og jeg kan ha misforstått ham - det kan være han mente å si at kontraktsklausuleringen burde være diskresjonær i påvente av inngåelse av mulig kontrakter frem i tid med nye "tredje"parter).

Jeg forstod Levens dithen at kommende Q regnskapstallsgjennomgang (kanskje ikke Q4 men Q1) ville avdekke inntjeningsnivået ift Hanwha.

For meg personlig er det ikke viktig om Levens kom med halvsannheter om påstått plikt til forretningshemmelighold, eller om det ellers ville gi liten mening å uteske kompliserte prisklausulmekanismer i en tid hvor fremtidspris på (særlig kinesisk produsert) polysil og monosil bokstavelig talt er helt i det blå (rettere sagt helt i det rød).

For min del opplever jeg det helt uproblematisk at svært kompliserte prismekanismer - og ikke minst ganske så uforutsigbar prisutvikling - ikke kastes ut som “kannibalfor” på diskusjonsfora som ovenfor nevnt - for der å bli fullstendig radbrekket av opportunister.

1 Like

Kanskje det har noe med IRA -støtte fra Onkel Joe å gjøre…

Ja hva kan man forvente seg mht el bil industrien under hans regime mon tro. Trump hater denne sektoren.
At han blir valgt er ganske så sikkert så fremst ikke dem. har andre enn Biden.

1 Like

Faktisk litt usikker hva Trump vil gjøre med IRA avtalen da den faktisk bidrar sterkt til aktivitet og investeringer i US og bidrar med at US gjør seg mindre avhengig av Kina, som begge er sterke insinativer i Trumpen sin politikk. Men så er dette med klima som han ikke har mye til overs for. Mulig noen har fanget opp noe mer konkret mht dette.

Mye merkligheter fra Tumrp, men han har også noen poænger.

"Han foreslår å fase ut importen av kinesisk elektronikk, stål og legemidler over fire år. "

USA har i stort sett inte någon elektronikproduktion. Likadant i europa. Vi är helt beroende av kinesisk elektronik.
Stål: USAs stålindustri har gått på sparlåga sedan 60-talet. Väldigt lite investeringar. Jag vet inte på rak arm hur beroende man är av just kineiskt stål, men troligen en hel del.

“Han har sagt at han vil trekke USA ut av Paris-avtalen, et globalt rammeverk for å redusere klimagassutslipp”

En vanlig lögn i media. Parisavtalet är inte till för att minska CO2-utsläppen, utan flytta utsläppen från framför allt västeuropa till mellanöstern, Afrika och sydostasien.

“Trump vil kreve at amerikanske høyskoler og universiteter skal «forsvare amerikansk tradisjon og den vestlige sivilisasjon»,”

Det är inte så dumt, men en radikal omläggning från idag. Tror det blir svårt att få igenom i praktiken.

“Han har også antydet at folk som plyndrer butikker, bør bli skutt på stedet.”

Kanskje i hardeste laget. Men man kan ikke fortsette å ha det som idag på mange plasser der støld ikke beivras alls. I gamla dagar hade man en medelväg og det fungerte bedre enn idag. Men vist, umiddelbar avrættning skulle minke problemet, helt klart. Men man får andre problem isteden.

“Videre vil han åpne opp for å flytte «leirene» ut av byene, og bemanne dem med leger, rusrådgivere og eksperter på psykisk helse.”

Idag låter man rusmissbrukere og psykisk syke dra rundt på gater og torg. Fungerer ikke særlig bra. Mye av dette er reusltat av flere ting: Man har til stor del avviklet psyksikt helsevern. Man beivrar ikke narkotikabrott, eiedomsbrott og brott mot person. Då blir det slik. Så antingen låter man det rulle på (som DMEs vill), eller så får man helt enkelt prøve å gi folk noen form av alternativ. Legehjelp, help mot rusavhngighet etc.
Sikkert mange som klager på Trump angående dette og hellre har folk lever i missær på gatan. OK, de får tykke det, men de skall då heller ikke klage.

Kvartal presentasjonen viste at ingen avtale er gjort med hverken Sila eller G14. Begge har startet bygging av fabrikker men ingen avtaler er inntil nå inngått med Rec. Hvorfor går denne prosessen så tregt? Er de usikker på egen teknologi? Har de inngått kontrakter med andre selskap for tildeling av silan gass?
Vi hører daglig om nye typer batterier, som ikke inneholder silan, som har lengre levetid, med lengre rekkevidde og kortere ladetid. Spørsmålet blir hvilken teknologi vil få størst innpass. Har vært stille fra både Porsche og Mercedes etter avtalene som er inngått med både G14 og SilaN.
Hva mener folket her inne? Vil 2024 bli året for Rec?

Sila og G14 bygger ikke fabrikker nabo til REC før moro, uten før at det er praktisk at kjøpe det de tregner derfra.
Avtal kommer sikkert ikke før noen månad(er) før produksjonstart. De venter så lenge som mulig før at se ann marked, priser etc. Tror ikke det kommer noen lange avtaler før 2025.

Gøy når ein litt større youtuber tar opp sillisiumbatteri:) Sjølv om videoen fokuserer på Amprius blir både G14, OneD og Sila nemnt.

1 Like