Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Rekylaksjer etter krakket

Med så mange aksjer som har gått til “all time low” er det nok mange som tar seg fort inn igjen når galskapen har roet seg. Noen bra tips med tanke på risk/reward om ting roer seg til uka?

9 Likes

Endelig en tråd om det dette egentlig handler om. Jeg blir sykt glad for gode tips her

mine kandidater er
PCIB (litt usikker på hvordan denne oppfører seg mandag
HUNT (her er det så mye potensiale nå at man bare må følge med)
Indeksfond

Litt kjedelig og preget av resignasjon
og er blitt mer krakknisse enn jeg selv hadde trodd, så tar et forbehold om timeline her.

5 Likes

Slik som det utvikler seg nå ser jeg ikke for meg noe annet enn dead cat bounces I nær fremtid.

8 Likes

PCIB, Photocure og NEL mine tips

4 Likes

Jeg kommer til å gå short ved alle mulige anledninger ut Mars. Jeg personlig tror ikke det snur før et utbrudd er på vei tilbake nasjonalt. Og som vi så i Kina tok det ca en måned før de peaket og begynte å få noen lunde kontroll.

6 Likes

Hundre prosent bluechips - altså store selskaper som tjener penger. Det er alltid de som rekylerer raskest etter større korreksjoner eller krakk.

3 Likes

Forøvrig tror jeg vi bare har sett forsmaken av en større korreksjon. Gir det 50% sjanse for at vi ser et globalt børsfall på 50%.

4 Likes

Tror de som ser etter rekylaksjer allerede nå vil få seg en overraskelse om noen ukers tid.
Mitt tips: Gå for selskaper som tjener penger, og hvor emisjoner ikke er på agendaen.
Jeg velger Avance og Photocure

4 Likes

Merck & Co

Aksjer som NEL kan sikkert hoppe og sprette litt, men personlig ville jeg ikke gått long på noe utover en dag nå. Jeg tror vi skal mye, mye lengre ned.

Jeg har funnet noen amerikanske aksjer innenfor medisin/medisinsk utstyr som går oppover nå (og som også er veldig volatile), f.eks. APT. Men igjen, jeg ville ikke sittet med disse over natta.

1 Like

Jeg tror tank får en rebound nå, om den er langvarig tør jeg ikke spå, men tankaksjer hvor man får utbytter og hvor ratene har gått mer enn 3x fra bunn (11k low til 29k på fredag), kommer i det minste til å klare seg bedre enn andre aksjer. Selvfølgelig avhengig av at ratene ikke har en deadcat bounce da :smile:

4 Likes

Hunt, Avance, BWE.

2 Likes

Først av alt, så har vi ikke et krakk enda, bare en korreksjon som har gått fryktelig fort. Hvis det faktisk blir krakk, bjørnemarked og resesjon blir ting veldig mye verre før det blir bedre.

Men til spørsmålet ditt, følg med på aksjer som holder seg veldig godt, og aksjer som raser ekstremt mye uten at det har mye å si for selskapet:

Atea, bouvet, strømselskaper osv kan være eksempler på det første.

Pcib KAN være eksempel på det siste.

Nano er et dårlig eksempel, fordi vi vet de trenger å hente penger snart.

11 Likes

Big Pharma, med lav PE, blir aldri feil. Lav, eller ingen, inntektssvikt gjennom perioden. Og utbytte.

Det er vel få eller ingen aksjer som har gått til noe i nærheten av “all time low” enda. Som nevnt her, det blir mest sannsynlig mye værre før det blir bedre. Vent en måned i hvert fall, se om ting har roet og stabilisert seg.

4 Likes

Pcib skal til 100 kr i løpet av H1 på spekulasjon om AZ avtale. Steg 39.3% fra intradagsbunn til intradagstopp fredag på enormt volum. Pcib er nå som en vinkork som har blitt senket ned på bunnen av et badekar. Nå Coronahysteriet slipper taket, spretter den opp.

7 Likes

Mange fine forslag i tråden men de uten begrunnelse har liten verdi.

1 Like

Du vet at de skal ha generalforsamling først, og sannsynligvis også treffe et par value infliction points? Er ikke som at det kommer emisjon i neste uke…

1 Like

Finnes det noe oversikt over selskapene på Oslo børs med best inntjening ? Resultat etter skatt fra høyest til lavest topp 10 feks?

I panikken faller alle aksjer, også selskaper som jobber med ting som ikke påvirkes negativt på verken topp- eller bunnlinje av virus, nedstenging og reiserestriksjoner. Slike selskaper kan bli gode kjøp fremover (tror jeg).

1 Like