Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Rekylaksjer etter krakket

Vil personlig sikre meg noen gode plukk fra Forsikring, Bank, noe ESG, og olje-derivater. Dernest er også DNB teknologi med god rabatt nå! Også PCIB selvsagt, som jeg bomma entry på når den var på rundt 25-30 tidligere.

3 Likes

Targovax
Nærmet seg ATL denne uken, uten nyheter.

Tjener de penger?

Dårlig råd. Dette er et høyrisikobiotekselskap i utviklingsfase uten inntekter.

Du kjøper ikke rekylaksjer “etter krakket” nå. Du kjøper volatile høyrisikoaksjer som har falt mye.

TRVX og PCIB og PHO og NANO og BGBIO er utmerkede kandidater.

Du må bare huske å selge dem før det krakker ordentlig.

8 Likes

Hold deg langt unna biotek og binære spekulasjonsaksjer.

Kjøp solide utbytteaksjer. Disse vil rebounde stort når ting roer seg.

5 Likes

Kjøp Blue Chips. De stiger raskest når det har normalisert seg.

3 Likes

8 posts were merged into an existing topic: Photocure småprat 2020 (PHO)

Hva tror dere om HUNT og GOGL?

Ser ut som om Spetalen dumper Photocure gitt… hva skjer nå @Springer

Dette er gammelt nytt, ble kjent allerede i midten av forrige uke.

quote=“Jcp, post:33, topic:19933, full:true”]
Jeg startet en diskusjon ved en feiltagelse fordi jeg skrev ett innlegg i en annen tråd som moderator flyttet hit. Det gjaldt rekylaksjer, og hva man skulle satse på for å få med seg rekylen etter nedturen.

Min påstand var da at vi ikke er på bunn, og at dette er en bounce. Gode rekylaksjer (blue chip) kan man ta når man når den faktiske bunnen, som jeg ikke tror vi er på.

Men for en bounce så er aksjer som PHO, NANO, TRVX, BGBIO, TRVX helt fine fordi de er høyrisiko. Det var min påstand. Uten den konteksten blir innlegget mitt om pho noe misvisende.

Folk tror “høyrisiko” betyr “dritt” men det betyr bare at det er stor oppside OG nedside i aksjene. Aksjer som er volatile og kan gå langt i begge retninger.

Her er ett utdrag fra excelarket mitt som viser alle aksjer på oslo børs (men ikke oslo access, osv) sortert på ATR 14 - dvs sortert på hvor volatile de har vært siste 14 dager.

Her er et utdrag av samme aksjer sortert på hvor mange prosent de har falt siste 10 dager (ch. 10 kolonnen) langt til høyre i bildet:

Aksjer jeg har merket i blått er enkelte utvalgte biotekaksjer.

Når det kommer en bounce på vei ned, så er det blant volatile aksjer (høyest ATR) med stort fall (siste 5 eller 10 dager eller siden spesifikk dato), man bør plukke aksjer man har fundamental tro på.

Det bør også være nok omsetning i aksjen til å forsvare en trade (dvs at du kan komme deg både inn og ut).

PHO, PCIB, og NANO er utmerkede kandidater for en bouncetrade av mange årsaker, men spesifikt: svært volatile, høyt kursfall i det siste, og nok omsetning for de fleste av oss, og ikke i en sektor som er ekstra utsatt for de fundamentale endringene coronaviruset bringer med seg (NAS utgår pga dette).

Når det gjelder nedsiden i aksjer generelt så bør alle være oppmerksomme på det enkle faktum at presidentvalget i USA kan endre rammevilkårene for hele biotekindustrien hvis Bernie Sanders blir president og demokratene vinner senatet. Dette er langt fram i tid, men ett viktig sted på veien er tirsdag / onsdag denne uken med supertirsdag hvor Sanders kan sementere ledelsen. Jeg vil tro at skjer det er det realistisk at biotek som sektor kan få seg en smell i forhold til andre sektorer. Det er fordi hans viktigste løfte er en ekstremt stor reform av hele helsesystemet i USA.

Men det var altså ikke meningen å starte en diskusjon om pho spesifikt, jeg framhevet i utgangspunktet bare PHO som en typisk høyrisiko aksje (og med det mener jeg veldig stor volatilitet, stor oppside og nedside) som kan gå mye på en bounce i en rekyltrade.

Den fundamentale utviklingen over lengre tid styres av helt andre faktorer enn folk som vil inn og så ut igjen intradag eller over ett par dager. Som faktisk var utgangspunktet mitt. Altså, hvilke kandidater er gode for en rask trade når indeks treffer en midlertidig bunn og hopper opp.

ps: excelarket mitt har ikke helt oppdaterte data akkurat nå. Oslo børs likte ikke den ekstreme trafikken fredag.
[/quote]

Dere gjør det ikke enkelt for en stakkars moderator når dere først har en lang back and forth om bare PHO i rekyltråden og så har et flott generelt innlegg i rekyltråden. :smiley:

Alltid interessant å lese betraktningene dine. <3

5 Likes

Noen nye tanker her da folkens? Selv tenker jeg nå på Hunt og pcib og pho + stødige gamlinger som har overlevd krig før

1 Like

Bluechips. Likvide selskaper med lite gjeld som tjener penger.

3 Likes

GJF, MOWI, TEL, TOM, VEI og YAR

5 Likes

Kanskje på tide å ta opp denne - spess mtp. nedgang i tech og ESG.

Hvilken sektorer/selskaper ser dere på nå med den siste tidens nedgang?
Som skal være med i en long portefølje fremover - hva kjøper dere?

Har selv stor tro på tech og spesielt cyber security selskaper i US, en stund frem i tid.

Mulig også noe grønne ESG selskaper - eller fond!

Noen industri selskaper får man også handlet rimeligere :slight_smile:

2 Likes

Q-free tror jeg kan gjøre det bra neste halvår. Godt posisjonert, kostnadskontroll og syklisk inntektsstrøm.

2 Likes