Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Hva slags tanker sitter folket med for kommende uke?
Blir spennende å se hvordan Shanghai og Shenzen reagerer i natt. Antall smittede og døde ser nå ut til endelig å ha fått en nedadgående trend i Kina, som man må kunne si er særdeles flott og positivt.
Vil nok være turbulent noe tid framover, men personlig tror jeg hvertfall at vi nå er svært nær en dag med betydelig opptur. Vi får bare håpe at rasjonelle tanker snart oppveier de irrasjonelle og panikkartede tankene.
Photocure klarte seg bra på fredag, men du verden som den svingte, nesten 20 kroner fra bunn til topp, ikke småtteri. Men det er ikke første gangen vi har opplevd det den siste tiden og helt sikkert ikke den siste heller.
Etter q4 sitter hvertfall jeg med en meget god følelse og når corona viruset slipper taket og vi igjen nærmer oss “normale” tilstander igjen tror jeg mye ligger til rette for hyggelige dager som Photocure aksjonærer.
Det var meget viktig å få et resultat på over 50 mill og en tyngre cashbeholdning. Det er svært betryggende i urolige tider at en hvertfall ikke har behov for påfyll av kapital. Nå ville ikke det vært en issue i Pho uansett, men likevel et signal om hva som ligger foran oss.
Selv driter jeg i kursmål fra meglerhus, men opplagt at det er mer fornøyelig med kursmål fra Norne på 130 enn 73 og KJØP anbefaling låter bedre enn SELG.
Og opplagt er det mange som ser på slikt før man investerer og derfor vil ikke den siste analysen være negativ hvertfall.

11 Likes

Gode tanker, Roger. Personlig synes jeg at det virker lovende at antall tilfeller av Covid-19 er på vei nedover i Kina, men er samtidig bekymret for de økonomiske konsekvensene det vil få. Verdens «fabrikk» har gått på halv maskin og vil kanskje fortsette å gjøre det en stund fremover for å hindre at viruset blusser opp igjen. Det kan gjøre utslag i kvartalene som kommer i veldig mange sektorer. Et krakk kan fort komme basert på frykt, og da tror jeg fort at photocure også blir påvirket på kort sikt siden folk vil nok dumpe det meste de har for å sitte på mest mulig cash til det bunner ut.
Så fort frykten avtar og folk begynner å bli optimistiske, så tror jeg aksjer som photocure som tjener penger og har et solid fundament vil få den største rekylen av alle. Er også litt bekymret for at viruset skal klare å mutere å bli enda mere dødelig enn hva det er idag. Det kan få veldig uheldige konsekvenser med tanke på at smittefaren er veldig stor.
Det er iallfall mine tanker på en søndagskveld, mulig jeg er helt på bærtur og er åpen for kritikk :sweat_smile:

1 Like

Det som er så spennende, for her sitter ingen av oss med fasit i hånd, blir egentlig bare ren spekulasjon.
Dette vil defintivt få konsekvenser for mange selskap i de nærmeste kvartalene, men jeg tenker at nå har investorene også sørget for å barbere mcap’en betydelig for de fleste av dem allerede, og det er fortsatt sikkert mer å gå på.
Men før eller siden tror jeg at dette vil måtte snu, om det skjer i slutten av denne uken eller i april skal være usagt. Men jeg håper og tror at vi har sett det største fallet på en uke hvertfall. Det var hvertfall gledelig å høre DS på podcasten av Radium bekrefte at deres business ikke påvirkes hverken i Norge eller USA og heller ikke hos Asieris. Asieris er heldigvis stasjonert langt fra Wuhan og har vel sine fasiliteter i utkanten av Shanghai om jeg har forstått det riktig.
Uansett tenker jeg at når Kina ser ut til å ha fått noenlunde kontroll burde sjansen være tilstede også for resten av smittelandene.
Så får vi bare følge utviklingen, men garantert var Corona viruset siste dråpen i begeret for børsene har vært kjørt solid opp de seneste årene og en reaksjon ned har mange ventet lenge på. I tillegg bidrar shortere i stor stil, men dagen kommer da disse skal dekke seg inn og da blir det Texas andre veien.
For slik situasjonen er nå tror jeg ikke det trengs å serveres mange gode signaler før markedet reagerer opp.
Investorer glemmer fort så sant man da ikke krakker totalt.

4 Likes

Hørte også på podcasten til radium på torsdag, har enorm tillit til DS og synes han gjør en formidabel jobb. Det er den tilliten til photocure som iallfall holder meg i ro under disse tider, for jeg vet at så lenge ikke verden går under så har photocure et enormt potensiale! Jeg tror nok også at vi kan få en opptur til uka, med tanke på alle tiltak som blir gjort for å stimulere, i tillegg til shorterne som skal sikre gevinsten. Tror ikke mange har baller nok til å bette i mot det enorme bullmarkedet som har vart i så mange år. Optimismen gir seg ikke så lett. Men jeg er redd for at oppturen bare blir midlertidig før vi vender ned igjen ved neste dårlige nyhet.
Uansett, jeg gleder meg enormt til ting stabiliserer seg og at viruset blir bekjempet, for disse siste dagene har så mye volatilitet at jeg føler meg bipolar :joy:

2 Likes

Tror nok de fleste innerst inne kjenner på det vi opplever nå uansett hvor trygg man føler seg på sine egne beslutninger.
Men har hatt dialog med et par karer idag som hvertfall sitter klar til “å hive seg rundt” så snart pilene endrer seg og det er det garantert mange som gjør.
Og jeg tror heller ikke på noen evigvarende oppgang nå, det vil bli mye jukking framover før det stabiliserer seg, men det vil være viktig på så mange måter å få en blå blå dag snart, det gjør noe med psykologien i dette.
Har også et håp om at det snart kommer noe mer krutt fra DS i form av kjedeavtale, partneravtale, nyheter rundt Wolf/Olympus, i hele tatt spennende tider isolert sett for photocure hvertfall.

4 Likes

Hva er høyrisiko med PHO?

1 Like

Takk for svar.
Ser ikke at de momentene du nevner gjør at Pho havner i kategorien “høyrisiko”.
Pho har flere bein å stå på. De tjener penger samtidig som at de vokser. Er relativt lavt priset. Har et banebrytende produkt som fort kan bli “standard of care”. Sanders til aldri ta over USA.
For meg er kanskje den største risikoen slike som Spetalen, shortere og investorer som ikke forstår caset.

1 Like

Spetalen inn og ut er 40 kroner hver vei. Gir egentlig bare muligheter for oss langsiktige som trader litt.

Her ligger jo “emisjonskameratene” du nevner i samme åndedrag som Pho, mye dårligere an.

Spetalen inn og ut er ikke 40kroner hver vei.
Aksjen gikk fra 96 til 123 den fredagen patentmeldingen kom og det var årsaken til at kursen var iferd med å stabilisere seg over 100.
Deretter kom panikken kombinert med at Spetalen skal ha solgt seg ut.
ØSS hadde ganske “høy” inngangsverdi på sine aksjer, mens broren har noe lavere. Spetalen kjøpte et par hundre tusen aksjer i spennet 96-123.

3 Likes

Kan PHO øke prisen i vestlige land? Hvis US er target og slik policy innføres, så gir det dessverre mening å utføre slike tiltak.

1 Like

Ser ut som om Spetalen dumper Photocure gitt… hva skjer nå.

Old news…

3 Likes

Hehe, ja. Gammelt nytt og når man leser teksten i E24 så får hvertfall jeg inntrykk av at de langt fra er sikre på at han er ferdig med Photocure.

3 Likes

Både Øystein Stray Spetalen og Tor Aksel Voldberg et nå ute av topp 50. Kan ikke være tvil om at det har bidratt til kursfall.

4 Likes

Det bidro nok i forrige uke da det ble kjent, men jeg registrerer at lillebror øker sakte men sikkert.
Blir spennende å se hvor mye han skal ha og hvor lenge han eventuelt blir sittende.

1 Like

Men de alene er ikke i nærheten å bevege de volum som har vært omsatt siste tiden.

Har vært en massiv “spike” i volum til nedsiden. 5 dager på rad med det minste volumet på 1.2 mil aksjer. Siste dagen fikk man en liten tur opp igjen. Men med slike omstendigheter som har vært siste uken, har det vært optimale forhold å plukke aksjer for dem som ser lengre frem en neste bar på chartet.

1 Like

Og dette enorme volumet i rangen 65 - 90 har jo gitt en god reality check på at markedet synes dette er en fornuftig prising av photocure anno 2020 - 2021

Det er alltid en risiko for at en aksje kan falle tilbake til nivået den brøt opp fra (60-65) men i pho ser ikke dette sannsynlig ut nå.

2 Likes

Hva må den bryte gjennom for videre oppgang?

Jeg for min del er ikke så fryktelig opptatt av et snarlig brudd videre. En robust konsolidering innenfor de områdene den er nå vil kunne gi bedre grobunn for en varig reprising av aksjen.

Rektangelet 73-93 er nydelig og har gitt både mange folk som satt fra 33 til 55 en herlig exit, og gir også en veldig fornuftig inntreden for en ny kohort med longs.

6 Likes