På tide å få en tråd om Resqunit her og. Siden jeg er lat kopierer jeg fra en tråd på FA:
"Tenkte jeg kunne gi et lite sammendrag av et lovende selskap jeg mener det er verdt å følge med på!
Resqunit er et havteknologiselskap lokalisert i Sandnes og Halifax i Canada. De har utviklet en flottør med elektronisk utløser som festes på ulike typer teiner. Etter en gitt tid i vannet vil flottøren løses ut, stige til overflaten og det vil da være mulig å trekke teinen opp fra sjøen igjen. Har allerede blitt omtalt i store medier i USA, og vår egen Erna har nevnt selskapet med gode ord i en tale. Har også vært artikler om de i både E24 og FA. Sig Hansen, fra «Deadliest catch» er hentet inn som partner og er nå en av hovedaksjonærene i selskapet.
Den første versjonen av enheten ble det solgt 5000 eksemplarer av i 2019. I 2020 har de solgt over 15 000. Denne første versjonen er fortsatt til salgs enkelte steder til ca 100kr. (Dette er tilbud/restlager-pris) Nypris var 400-500 kr. I sommer kom de med en ny versjon med elektronisk utløser på flottøren. I juni gjennomførte de vellykkede tester av den siste versjonen, og den ventes i kommersiell bruk og uti butikker snart. Denne kan også brukes på dypere vann enn den første versjonen. Resqunit virker å fortsette utviklingen og det er planer om å inkludere GPS og AI/mer datastyrte enheter i fremtiden.
Resqunit har allerede avtaler om salg av enheten sin i Norge, Australia og Canada, og har en avtale med en fabrikk i Kina som kan produsere 70 000 enheter per mnd. Så vidt jeg forstår jobbes det nå med å knytte seg til ytterligere distributører. De planlegger og notering på Merkur i 2021. Man kan nå tegne seg for emisjon via email til 5.3kr per aksje. Dagen etter kunngjøringen om emisjonen hadde de allerede hentet 1.5 millioner kr. Målet med denne emisjonen er 4 mkr. Verdien av selskapet er nå visstnok på ca 40 millioner kr.
Dette er en forholdsvis enkel, men akk så genial oppfinnelse som løser et reelt problem i den virkelige verden. Spøkelsesteiner er et stort problem rundt om i hele verden. Ca 10% av alle teiner mistes iløpet av en sesong, bare der vil man spare masse penger i det lange løp. I tillegg kommer det store miljøaspektet inn som er med på å gjøre denne til en meget lovende fin grønn aksje!"
Sak i FA i går hvor de nevner prising på 100 mill og kommende børsnotering. – Dette kan bli en gamechanger | Finansavisen