Jeg er garva helårssyklist i flere år og har noen ankepunkter her.
Det første er vekt. Om en skal ha et vinterdekk som settes utwnpå på et sommerdekk med glidelås, så vil det totalt sett bli et veldig tungt dekk, og vekten på dekk har overraskende mye å si for sykkelopplevelsen. Det blir fort tyngre.
Så blir det to lag med gummi som gnisser mot hverandre, med en grad av slark imellom, hvor det lett blir til at det ytterste laget “hoper seg opp” eller klumper seg i forkant. For hvor tight er det egentlig mulig å få det med glidelås? Om det blir slark her, vil det ytterligere bidra til en følelse av tung sykling.
Sykling i snø er i utgangspunktet nokså tungt, så her ligger det kanskje til rette for tung baksing gjennom snødriv med dekk som ikke akkurat hjelper på flyten.
De fleste som sykler om vinteren bytter nok dekk kun to ganger i året, så om det tar 1 minutt eller 10 minutter spiller liten rolle i løpet av et år.
Stadig flere har også en sommersykkel og en vintersykkel, så bytter man bare sykkel når snøen og isen kommer.
Så er det jo en bevegelse mot stadig flere sykler om vinteren. Der det før var mest hardcore syklister, kommer det nå stadig flere hverdagsmennesker ut på vinterveiene med sykkel. Ofte elsykkel, hvor vekt og rullemotstand nok har mindre å si.
Jeg ser også blandede erfaringer og reaksjoner på relevante sykkelfora. Men igjen - disse befolkes gjerne av garvede syklister.
Kanskje er det først og fremst tante Oddlaug med elsykkelen som skal bruke dette produktet når hun skal ut på glatta? Hvor mange av disse er det i så fall ute om vinteren på sykkel? Foreløpig svært få, ihvertfall.
Må understrekes at jeg ikke har prøvd produktet, det hadde vært flott om det fungerer for alle syklister, ogvtar det gjerne i bruk om nytte/kostnad tilsier det, men måtte poste noen reservasjoner.