Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Rovio (ROVIO)

Andre som ser på Rovio ? De har ikke hatt noe vekst de siste årene og har også slitt litt med marginene. De har nok brent en god del mer cash enn de hadde tenkt på Hatch og har heller ikke vært flinke nok til å justere UA til et fornuftig nivå. I år har de sagt at de bare skal bruke 5 mill euro på hatch mens de brukte det dobbelte i 2019. I Q1 justerte de også ned UA med 10mill euro i forhold til q1 19.

Jeg liker jo ikke at de har hatt mye fokus på Hatch men virker som om de i år har mer fokus på å få opp marginer og nye spill. EBIT i q1 var 12.7mill EUR og spørsmålet er om de klarer å levere på samme nivå resten av året. Blir jo overrasket om ikke Q2 blir greit :wink:

Small town murders(match 3 spill) ble launchet i midten av juni og ser vel foreløpig ut til å gjøre det greit. Det er vel uansett langt unna angry birds 2 og angry birds dream blast.

2 Likes

Ser ut som om Rovio fortsetter som i Q1. DVS , stabile inntekter men lavere UA . EPS for H1 2020 er 0.26 mens den for hele 2019 var 0.17 . Klarer de å få til litt vekst kan det bli kjekt…

2 Likes

Jeg følger den litt. Kjøper meg inn nå som den handles veldig billig på avg MCAP/DAU sett i forhold til avg ARPDAU. (Q2-tall.) Nå er det fare for at covid19 forholdene kan ha gjort brukerne mer betalingsvillige, men trenden i ARPDAU har vært veldig tydelig det siste året uansett.

image

Vet du, @nofun har stålkontroll, men kan ta en kjapp gjennomgang om det skulle være andre som har interesse av et traust og dritkjedelig selskap der ute!

  • Gamesegment.
    Backcataloguen drives hovedsakelig av Angry birds. (Sjokk.) Siste spill i serien, Dream Blast, ble utgitt i Q319. Har greid å holde inntektene ganske stabile selv uten nye releaser, og dermed klart å kutte veldig i UA costs. (Noe hjulpet av c19 i siste kvartal i presume.)

image
image

Dette, samtidig som de har klart å kutte kostnadene i Hatch Entertainment, gjør at op. profit har fått en veldig fin utvikling.

Ellers har de begynt å diversifisere porteføljen med å release flere spill utenfor AB-universet, nå senest Small Town Murders. (10.06.20). Dro inn 1MEUR i Q2, noe som vil bli betydelig mer i Q3 skal man dømme utifra trenden på sensortower :

image

I pipelinen er det 10 spill i utvikling, hvor Darkfire Heroes og Hardhead Squad er i soft launch. Ellers er det også en del nye AB spill planlagt, og hvor kanskje AB Legends kanskje ser ut til å ha kommet lengst i utviklingen.

  • Brand Licensing

Har vært klart synkende etter lanseringen av AB 2 på kino forrige høst.

image

Har nylig signert en avtale med IMG Licensing som skal pushe consumer products worldwide. Selv om dette segmentet har vært synkende, så er fortsatt AB et verdenskjent fenomen, som det etterhvert bør kunne gå an å revitalisere.

Netflix er iallefall glad i branded, og i H2 21 kommer tv-serien til streamingtjenesten. Det har også versert rykter om en ny kinofilm, men dette vil jeg tro ligger litt lenger frem i tid.

  • M&A

Har selv uttalt en mer offensiv strategi hvor man ønsker å få litt mer bredde i porteføljen, både gjennom å produsere egne spill utenfor AB-universet, men også gjennom oppkjøp. Gjorde alvor av dette tidligere i år, hvor de tok over det København baserte studioet Darkfire Games. Med nye IDFA regler, og annet som slår inn, så vil nok jo større, jo bedre gjelde fremover. Konsolideringen i bransjen har begynt, og jeg forventer at Rovio letter på skinka og henger seg på fremover. De har vært på etterskudd, men jeg tror de har fortstått alvoret nå, og med solid CF og balanse så bør forutsetningene være gode for at de kan være i front her.

Handles billig på nøkkeltall i forhold til peers i bransjen, mye pga forventet lavere cagr enn nevnte konkurrenter. Etter litt justeringer, så drifter de ganske bra, så med et godt spill, evt et godt oppkjøp som genererer litt vekst i revenue så kan det se spennende ut.
Ingen utpreget trigger man kan kjøpe på, her tror jeg på lang og forsiktig vekst, hvor vi i enden kommer til å se viktigheten av å besitte egne IP med solid brand awareness. Jeg håper en ny CEO tar en offensiv rolle, for det er mange områder man har vært ganske forsiktige innen som kan generer god vekst.

Edit : Bare en oppklaring i forhold til Small town murders grafen, det er målt plassering på grossing listene. Ergo, jo lavere, jo bedre!

Nordea sin betalanalyse finnes under :

5 Likes

Veldig bra oppsummering :slight_smile:

1 Like

https://www.rovio.com/articles/angry-birds-at-topgolf-oh-its-on/

Topgolf prosjektet har begynt å materialisere seg. Jeg er ingen golfer, er dette gøy? :stuck_out_tongue:

Så egentlig er dette aksjen for den svært langsiktige og skal det bli noe særlig cash ut av dette må man inn med litt volum?

Sitter kun med en lyttepost…

I utgangspunktet så har jeg vurdert det slik ja, men så har de kanskje kjøpt et eller annet studio i morgen som får ting til å se litt annerledes ut. You never know. Men jeg kan ikke se pr nå noe spill man kan trade inn mot iallefall. Verken Darkfire eller Hardhead Squad tror jeg kan ha den effekten. Jeg personlig har minimum horisont H2 21 om ikke noe spesielt skulle skje. Release av nytt AB spill kan dog være litt spennende. Tradisjonelt så har de en tendens til å generere litt buzz ved release bare pga ip, og stor fanbase.

De sitter jo med mye cash så med rett oppkjøp kan det bli hyggelig før det.

Det store spørsmålet på kort sikt er jo hvor mye de øker UA i H2 2020. EBIT for H1 2020 er ca 33 mill EUR . Jeg blir heller ikke overrasket om de har bare har økt UA litt i Q3 slik at de fremdeles har bedre marginer enn tilsvarende kvartal i 2019. Bare 2 uker til qpresentasjon så det gir nok en god del svar.

EDIT: Ser jeg husket feil på EBIT. Det korrekte er 26,8

2 Likes

De er jo forferdelig lavt priset, men som dere sier, de står litt i stampe, og man vil vel se mer ambisiøs guiding eller strategisk skifte (EN FÖRVÆRVS STRATEGJI) før det blir attraktivt igjen… Guidingen i forrige rapport var det vel ikke hurramegrundt stemning over. Lite vekst og lav dividende avkastning gjør de ikke akkurat spennende :confused:

1 Like

Oppdatert analyse fra Nordea i dag.

" Rovio: M&A provides substantial upside potential - Nordea

Rovio is currently trading at a considerable discount to its peers, which we believe is due to its slower growth profile and concentrated game portfolio. According to our illustrative M&A scenario, Rovio could reach a sales CAGR of 12% for 2020E-25E with solid EBIT growth and game portfolio diversification, which could trigger a rerating of the depressed valuation and provide considerable upside for the share. Even without M&A, we view the risk/reward in Rovio as positive. Applying a 35% discount to Western mobile gaming peers, we derive at a DCF- and peer multiples-based fair value range of EUR 6.8-8.9 per share. Marketing material commissioned by Rovio."

https://research.nordea.com/api/reportfileapi?id=628804&channel=Finwire

2 Likes

Da har jeg fått lest igjennom selv også, og et par kommentarer.

  • Dette estimatet (bilde 1 ) på fallende inntekter på AB 2 og Dream Blast er for bratt. Nye innskjerpninger rundt omkring i samfunnet, kommende tv-satsinger på franchisen og den kontroversielle avgjørelsen om å scrappe de gamle spillene vil bidra til å holde denne grafen slakere. Nedlastinger på både AB2 og Dream Blast har begynt veldig bra i Q4, og dette vil forhåpentligvis etterhvert vises også i grossing. (bilde 2)

  • SMT sin 4 ukers rolling avg (ifølge nordea) på IOS US grossing lista er 305, noe som høres riktig ut. Oktober ligger nå foreløbig på 292, noe som tilsier en fortsatt stigende trend. Jeg mistenker at de ikke har lagt all verden til UA på dette enda. Det er enda ikke blitt oversatt til språk i flere store markeder som Tyskland og Frankrike, så her er det en del å gå på.

image

  • Oppjusterer EBIT estimatet for Q3 fra 11,4MEUR til 12,1 pga lavere UA-kostnader på STM.
  • Gjetter på Q4 launch av spill. Darkfire Heroes og Hardhead Squad er spill i soft.
  • Gjentar fortsatt tro på en mer aktiv M&A, og lister tre illustrative scenarioer med 100, 60 og 0 % oppside basert på mottakelsen i markedet og følgende multippel-ekspansjon med bakgrunn av en mer offensiv strategi. (EV/EBIT 15, 12 og nåværende.)

Edit : Litt defensivt å kalkulere brand licensing til 7MEUR neste år, fra 11MEUR i det helt begivenhetsløse 2020?

2 Likes

https://mfn.se/one/a/rovio-entertainment/rovio-entertainment-corp-q3-interim-report-adjusted-operating-profit-margin-18-9-games-gross-bookings-at-last-years-level-with-lower-user-acquisition-1c2f438c

Har ikke fått lest så nøye, men virker å være på skjema. Tikker inn litt over konsensus på Ebit 12,8 vs ca. est 11,9. Endrer op.profit guidingen fra improved til significantly improved. Ellers virker det ikke som det er så veldig mye spennende.

3 Likes

Kanskje bytte av CEO kan føre til noe mer spennende etter hvert:

We announced on 5th of October that I will be leaving Rovio at the end of 2020.

2 Likes

Alltid spennende når man gjør endringer i ledelsen. Det jeg har reagert litt på er hvor mye de har brukt på UA i 2019 uten å få noe særlig igjen for det. Virker som om de har manglet litt kontroll rundt UA så ikke utenkelig at ny CEO kan være greit.

Hvis man ser på hvor mye cash(123.5m euro) de har så har de iallfall mulighet til å gjøre oppkjøp. Sist kvartal økte cash med 6.8 mill euro samtidig som de bruker 6.5mill euro på tilbakekjøp av egne aksjer. Nå eier de 9.66% av aksjene så begrenset hvor mye de kan kjøpe framover. Selv om de øker UA mye ( 15m euro sist kvartal ) så vil de sannsynligvis øke cashbeholdningen framover. Vi må nok uansett ha litt vekst før kursen begynner å gå rett vei.

Problemet til Rovio er jo at de har fått en megasuksess, vnaskelig å kopiere det med helt ny ip. Ny ledelse erj o bra men effekt kan ta 1år eller mer før det gjenspeiles i kursen.

De lager jo fremdeles AB spill så trenger ikke ny ip. Neste år har vi AB film + serie på netflix så dette vil helt klart være positivt for AB IPen. Jeg liker uansett at de jobber med å få fram andre IPer og selv om Small Town Murders ikke er magisk så genererte det 3mill euro sist kvartal(revenue for spill var 66.4m eur i q3). Synes dette er en greit start og nå i oktober har de lagt til 10 språk og kombinert med mer UA blir det interessant å se hvordan dette utvikler seg resten av året :

We continued to scale up Small Town Murders, our newest game that was released in June this year. New murder mysteries and puzzles are being added to the game every month. We introduced the game withan end-game feature to increase player engagement especially with the most advanced players who play through the content very fast. In October the game was localized to 10 new languages including Japanese and Korean. We believe that localized languages can enable higher engagement and monetization

Enda et fantastisk eksempel på at gamingaksjer i svenske kontra andre nordiske markeder er litt bonkers.

G5 er nå verd omtrent det samme, etter en rapport hvor de leverte halvparten av resultatet til Rovio, og har ca en mrd sek mindre på bok.

Scrath that. De er verd 500MSEK mer enn Rovio :roll_eyes:

2 Likes

Ifølge Sensortower øker inntektene i oktober til 14MUSD, i forhold til 13MUSD (Edited.) i september. Videre inn i november så ser det ut til at lanseringen av Small Town Murders i flere land (.jp,korea,france,tyskl. etc) har gitt resultater i økt nedlasting og salg. (Nedenfor illustrert fra listene i Sør Korea.)

Så det ser fortsatt greit ut inn i Q4.

3 Likes

Jeg leste siste rapport her og kom over denne figuren. Det viser vel litt av “problemet” at inntektene ikke vokser satt på spissen, Small Town Murders er unntaket, men den kommer fra lave nivåer sett ift totale inntekter.

Ellers er roadmapen litt tynn i år, men kommer nok mer neste år:
Our new games roadmap is healthy with 3 games in soft launch and in total 8 games in various stages of development. The timing of new game releases is always uncertain until the KPI’s and the user acquisition scalability is verified in the soft launch stage. We believe that our current games in soft launch will in the long run benefit from having more time in development and thus, we are not launching a new game at the end of 2020.

2 Likes

Skal man være litt positiv så har de 3 største spillene stabile inntekter på mye lavere UA enn de kjørte i 2019. Er primært AB Match + Other games som trekker ned. STM ble launchet i juni og de har fremdeles vært forsiktige med UA. Som @colzjek sa i sist post så ble det lansert på flere språk i oktober så blir interessant å se hvordan det gjør det i Q4 og 2021.

Når det gjelder roadmap så synes jeg Darkfire heroes ser brukbart ut. Det er lenge siden jeg har spilt andre spill i sjangeren så har ikke noe å sammenligne med. Har uansett brukt noen timer i det og blir ikke overrasket om vi har launch i q1 2021. Er nok ikke en enkel sjanger å bli veldig stor i så de trenger sannsynligvis flere releaser for å skape vekst(spesielt når man ikke blir boostet av pandemien ).

1 Like