Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Hehe, er nok andre å takke for det. :slight_smile: Hva vi sier på nett har så og si 0 å si for hva som skjer i virkeligheten. ^^ Eneste effekten vi har er påvirkningen vi har på hverandre. Det er politikerne, advokatene, helsepersonell og at de fleste har fulgt råd og oppfordringer vi har å takke, samt de som kjempet mot tyskerne for bare 76 år siden, samt grunnloven og alle som ikke har fjernet den over de siste 100+ årene. ^^ De kan vi takke, om noen skal takkes for at vi fortsatt er et fritt land, med de reglene vi har i dag. :slight_smile:

Vi som har vært skeptiske til hysteriet blir som regel betraktet som spam, det er veldig interessant. Legger merke til at du gjerne har blitt avfeiet som plagsom her inne. Merkelig hvordan man blir plagsom for å være motstander av en politikk som jeg nesten med sikkerhet kan garantere ikke vil stå seg godt om noen tiår.

4 Likes

Jeg påstår jo på ingen måte at jeg er alene om det.

Men hadde det ikke vært for

så er det veldig vanskelig å si hvordan samfunnet ville sett ut. Og da tenker jeg på alle dem som har drevet med aktiv og passiv motstand mot covid-tyranniet på alle plan i samfunnet. Ikke minst i form av sosial påvirkning og i sosiale medier. Mange bekker små …

Ikke mange månedene siden Solberg & co. ville innføre portforbud.

Dersom man ikke har høylytt motstand selv på grasrotnivå så blir samfunnet som det er i Australia, California, Tyskland.

Der har ikke mange nok protestert. Covid-tiltakene er utelukkende politiske. Det er samme virus i alle land.

2 Likes

Jeg tror også embetsverket er sterkt i Norge, og at det er mye skjult motstand der. Det er flere som ser galskapen, og som har trening i vestlig, demokratisk tankesett. Har man den treningen enser man ikke tanken på å innføre det Australia har gjort.

5 Likes

Bare å få bygd opp store mengder moderne kjernekraftverk i Norge.

Da snakker vi “Europas batteri”!

Tyskland legger jo ned sine kjernekraftverk, noe som betyr at det er hundrevis av ferdig utdannede og erfarne ingeniører og teknikere tilgjengelig på kort varsel.

3 Likes

Svarer deg her, ettersom dette er politikk og har relativt lite med VoW å gjøre

Her er en forskningsrapport som er bestillt av Høyre, men foretatt av en tilsynelatende uavhengig instutisjon. Den kommer med endel overraskende resultater av økt formueskatt. Jeg begynte å klippe ut avsnitt, men da mister man fort sammenhenger, så les heller hele rapporten.

Autostore skal børsnoteres nå. Blir ett av Norges mest verdifulle selskaper. Holdt på å bli lagt ned pga formuesskatten rett før suksessen inntraff. Jacob Hatteland hadde nettopp et veldig sjeldent leserinnlegg om dette i Finansavisen tror jeg det var.

1 Like

Jeg tenker at det er avgjørende om det er et børsnotert selskap eller ikke. Typisk vekstselskaper hvor prisen kan gå langt over verdiene i selskapet, og man har konkrete tall på verdien av aksjene i markedet vil man være nødt til å tappe selskapet etterhvert. Jeg klarer ikke å se at de kan beholde verdiene i selskapet når de er nødt til å betale formueskatt av aksjeverdien. Hvor skal pengene komme fra? Lån?

Som du sier kan de selge seg litt ned en periode, og kanskje klare seg med å miste 10 prosent over ti år, men det er ikke en varig løsning.

På et eller annet tidspunkt må verdier trekkes ut av selskapet… Ellers vil de til slutt miste kontrollen over selskapet. Det kan jo også hende de var nødt til å selge seg ned en del for å få kapital til driften i starten, og at marginen før de mister kontroll ikke er all verden…

Jeg skumleste bare rapporten, men får det ikke helt til å henge på greip i alle tilfeller. Skulle nesten tro de fleste gründere har penger nok på si til å betale formueskatten…

Interessant lesning om misforståelser knyttet til dette med Spike-proteiner

I dag kan Aftenposten avsløre hvordan KrF-lederen i fjor høst la en plan for hvordan han kunne unngå å skatte av statsrådsboligen.

– Jeg avtalte med mine foreldre at jeg skulle dekke faste utgifter for dem, fordi jeg da ville falle inn under skattefritaket. Det var en dårlig vurdering, sier Kjell Ingolf Ropstad.

Snipp, snapp, snute Robstad :joy:

1 Like

Sitter ofte med følelsen at generelt er det så godt å bo i Norge og tilliten til maktapparat og system så stor, at mørketall for korrupsjon, skatteunndragelser, forsyne seg av statskassen er ditto stor.

Den vanlige arbeidstaker og spesielt de i lavinnteks yrker kan bare drømme om den type frynsegoder som enkelte politikere har. I tillegg er de så frekke at de tyr til å stjele fra fellesskapet. Kvalmt!

En er vel ene og alene ansvarlig for å fylle ut riktige opplysninger til skatteetaten!
Noen paragrafer om skattesvik fra Lovdata:

§ 378. Skattesvik

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som gir uriktig eller ufullstendig opplysning til en offentlig myndighet, eller unnlater å gi pliktig opplysning, når han forstår eller bør forstå at det kan føre til skattemessige fordeler.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

§ 379. Grovt skattesvik

Grovt skattesvik straffes med bot eller fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om skattesviket er grovt skal det særlig legges vekt på om det

a) har ledet til eller kunne ha ledet til unndragelse av et betydelig beløp,

b) er utført på en måte som i særlig grad har gjort det vanskelig å oppdage,

c) er begått ved flere anledninger eller over lengre tid,

d) er begått av flere i fellesskap eller har et planmessig eller organisert preg,

e) er utført ved å misbruke stilling eller tillitsforhold, eller

f) foreligger medvirkning under utøvelse av næring.

Ved avgjørelsen av om skattesviket er grovt kan flere overtredelser ses i sammenheng.

Denne paragrafen kommer til anvendelse også om det foreligger uvitenhet med hensyn til de momenter som gjør handlingen grov, når uvitenheten er grovt uaktsom.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

§ 380. Grovt uaktsomt skattesvik

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som grovt uaktsomt gir uriktig eller ufullstendig opplysning til en offentlig myndighet, eller unnlater å gi pliktig opplysning, når han bør forstå at det kan føre til skattemessige fordeler. Dersom et grovt uaktsomt skattesvik må anses som grovt, jf. § 379 første ledd, kan fengsel inntil 6 år anvendes.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

Litt spent på hva slags straff Kjell Ingolf Ropstad får når han tydelig har gjort dette med forsett.

1 Like

Ifølge NRK så har flere politikere nå henvendt seg til skatteetaten med spørsmål om de også skylder ekstra skatt, tipper flere ble svette i trusa nå ja :hot_face:

1 Like

Dette er den største bullshit artikkelen jeg har lest på lenge. “Eksporterer mindre enn snittet, så alt er fint”. Det er ikke normalt å eksportere noe som helst når det er noe som helst usikkerhet om man rasjonere på senvinteren eller ikke :stuck_out_tongue:

Dette er vel heller ståa:

10 Likes

Hysj , ikke ødelegg narrativet som noen prøver desperat å bygge nå.

Gjenta etter meg, vi har kun høy pris pga tørr sommer og vår. Hadde vi ikke hatt utenlandskabler ville vi hatt mye dyrere strøm. :stuck_out_tongue:

Glad Vedum gjorde et godt valg. Han er eneste mann på tinget som tørr snakke imot galskapen.

7 Likes

NVE har sett på det teoretiske potensialet for turbinopprustinger i kraftverk over 10 MW når man skifter ut løpehjulene. Vanlig teknisk levealder til en turbin anslås til 50 år. Tilstanden til turbinene i norske kraftverk er ofte så god at levetiden i praksis er lengre enn dette. Mange av kraftverkene bygd før 1970 har allerede skiftet ut løpehjulene. Hvis man bytter ut løpehjul installert før 1970 har vi beregnet at det vil gi en økt kraftproduksjon på 2,1 TWh. Dersom man skifter ut alle løpehjulene i kraftverk over 10 MW, kan man teoretisk øke den årlige vannkraftproduksjonen med 4,4 TWh på grunn av forbedret turbinteknologi alene.

Får snu pengene fra vindkraft hit i stedet? Må være sinnsykt mye mer kostnadseffektivt.

5 Likes

ja, men vannkraft var jo ikke grønt nok for EU.

Bedre med vindmøller som kun varer 25år.

3 Likes

Ligger ikke nok subsidier i vannkraft. Det er jo faktisk lønnsomt og ikke minst stort sett i offentlig eie.

Og det har ganske mye skatt.

Men man burde kutta ut vindsubsidier. Og brukt de pengene på vannkraft. Prisene nå viser jo at Europa trenger all den grønne kraften vi kan lage ( vind er ikkegørnt i mine øyne da det er svært destruktivt for natur og dyreliv). Og klarer vi å få mer kwh ut av samme mengde vann. DOIT!.

4 Likes

Ivar Tollefsen er et eksempel på det aller verste med rovkapitalismen som har fått herje fritt de siste par tiårene.

Håper han blir ribbet til skinnet.

2 Likes

Er egentlig overrasket over hvor lite motstand han har møtt. Problemet hans vs blant annet Blackrock som driver med det samme. Kjøper boliger i sort omfang via svært billig kreditt er jo at han er en synlig person. Som man kan gå etter. Blackrock er jo bare en organisme som man ikke klarer å ta livet av.

3 Likes