Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Legg på statsborgerskap, så er vi ferdige med dette om noen dager.

3 Likes

Om soldatene har tilgang til internett så vil en link til den noe tvilsomme nettsiden over russiske krigsfanger og falne gi en ytterligere boost. Velge mellom himmel og helvete. Om de ikke har slik tilgang, kan man utplassere mobile enheter med nettilgang som de kan plukke opp.
Informasjonskrig er ikke noe nytt, men teknologien gir nye muligheter både når det gjelder våpen og informasjon. Videoer (bilde+lyd) påvirker mye sterkere enn ren tekst eller lyd.
Hvis det stemmer at mange av soldatene ikke er klar over hva de er med på, eller var klar over det da de ble sendt, så vil informasjon være viktig, og ha effekt.
Det ble vist sms som en soldat utvekslet med sin familie. Det er usikkert om den er ekte eller propaganda. Jeg vil tro man forsøker å unngå at soldatene får annen informasjon enn via militære kanaler. Men det er vanskeligere å ha full kontroll over dette når de er ute i felt og i kamper i byer.

1 Like

Suger å være russisk forsyningspersonell.

Macron skulle angivelig ha bedt Putin igår om å spare sivile. Men jeg er redd for at den terrorkanonaden mot boligblokker i Kharkiv som vi så, vil fortsette - både der og snart også i Kyiv. Som i Groznyj for 23 år siden.

Spørs om det er noen flyplasser som er operative innen de når frem da

6 Likes

Det er ganske heftig!!! :smiley:

3 Likes

Og hvem skal fly disse flyene? Har Ukraina en herskare av spesialutdannede jagerpiloter som sitter å venter?
Høres helt sprøtt ut med alle disse flyene!

Når ble 60 jagerflypiloter en hærskare?

Ukraina hadde mer enn 100 jagerfly idet krigen startet. Tipper at de har nok å ta av.

De har nok sikkert en del pensjonerte piloter også som kan steppe inn og fly disse. Hovedproblemet er vel driften rundt og ha en rullebane som er intakt.

1 Like

Ukraina mistet endel fly de to første døgnene. De har piloter til disse to flytypene, som nå får mulighet til å kjempe for landet.

2 Likes

Dr. Evil og Putin har selvsagt et nært forhold.

Synes du har summert opp mange sentrale momenter. Særlig det som angår Kina. Som trolig er den eneste staten Russland er villige til å lytte (litt) til.

Legger til litt selv fra husken:

  • Noe av det aller første Toje understreker at publikum / media / fagfolk umiddelbart i en krigssituasjon ofte definerer “aggressor” (her: Russland) som irrasjonell. Dette er ikke nødvendigvis hensiktsmessig eller riktig. Overgriperen handler rasjonelt ut fra egen virkelighetsoppfatning. I denne tråden har dette blitt diskutert. Slik jeg ser det har Russland over mer enn ti år har gitt tydelig uttrykk for at de vurderer (uansett hvor uenige vi måtte være) Ukraina og NATO-spøkelset som en eksistensiell trussel
  • Putin og Kreml vurderer Vesten som ikke-til-å-stole-på. Dette begynte “with a bang” av en tale i Bucuresti 2008. Vesten er i følge Putin en umoralsk, løgnaktig konstellasjon av stater som bryter folkeretten når det passer egne interesser og behov. Og de fordømmer andre stater for å gjøre det samme uten legitimitet. Å få denne Vestlige konstellasjonene på dørstokken er uakseptabelt. Vesten satt Ukraina på de facto NATO-kurs i 2014. Russland måtte handle før det skjedde
  • Putin og Kreml mener alvor. Det er farlig nå. De vurderer situasjonen slik at de er tvunget inn i et hjørne hvor de mener de møter (urettferdig) stor motstand og det som ser ut som uforutsette militære utfordringer. Derfor er det, for eksempel, ikke gitt at det er en videre god idé å sende store mengder potente vestlige våpen som kan/vil ende opp med å treffe russiske styrker…
  • Toje trekker frem henholdsvis Robert Jervis (Perception and Misperception in International Politics 1976) og Robert Gilpin (The Political Economy of International Relations 1987) fra faglitteraturen som særlig relevante for forstå situasjonen. Begge er sentrale verk for å gjøre mening ut av geopolitikk og hvordan enkeltstater vurderer egne rammevilkår og handlingsrom
  • Toje forventet ikke at Putin skulle velge maksalternativet og maks risiko. Han mener dette er et dårlig begrunnet valg som ikke vil kaste av seg for Russland. Tvert i mot
  • Nå er ikke tiden for utenrikspolitikk med hjertet, men med hodet. Russland har utvist det som for de fleste av oss fremstår som en forrykt strategi, og ting vil raskt kunne eskalere ut av kontroll om ikke man tar høyde for det ovenstående

Kort oppsummert er jeg som forventet enig i det aller meste. Hverken undertegnede eller Toje er apologister for det Russland har gjort. Det er ingen tvil om at Russland har rotet det skikkelig til og fortjener koordinert, massiv motbør.

Vesten kan og vil knuse Russland med konvensjonelle styrker. Dette vet Putin. Det skumle er da at dersom man aksepterer (og ikke mener det er rent skuespill - noe i alle fall jeg ikke tror det er) at de mener situasjonen er eksistensiell, så er det fare på ferde og det er svært viktig å tenke seg om minst to ganger før man eskalerer.

16 Likes

h3nk1: Fint, takk for seriøse og saklige innspill, som bidrar til å heve kvaliteten på tråden (selv om det nok er noe vi ikke er helt enige om)

2 Likes

Det Putin sier er ikke nødvendigvis en del av virkelighetsoppfatningen hans. De to poengene jeg siterer deg på har gjennom Putins regjeringstid vunnet ham et enormt spillerom hos feige vestlige ledere. Han har vært godt inne i varmen i Europa til tross for grove overtramp. Hva konkret vesten har gjort galt er uklart for meg.

Hvis Putins virkelighetsoppfatning avviker fra vår egen, og vi akseptere og føye oss etter hans, hva slags uavhengig demokrati er vi da?

Vi må for all del strekke oss langt for å unngå direkte involvering, inkludert flyforbud, men vesten må også trekke sine linjer i sanden.

9 Likes

Blir litt repeat, men la gå:

Det blir bare litt underlig for meg å konkludere med at Kreml egentlig ikke mener noe de har sagt år etter år etter år, og til slutt gjør alvor av truslene på en måte som tilsier at de nettopp vurderer situasjonen som eksistensiell (les: det er rasjonelt å ta maks risiko).

Jeg ser på ikke hvordan Putin har vunnet spillerom blant “feige vestlige ledere” ved å anføre dette perspektivet. Tvert i mot har ikke Russland sine interesser eller krav blitt møtt eller anerkjent av nevnte ledere.

På ingen måte? Vesten reagerer (overraskende, slik jeg ser det) enhetlig og kraftfullt på Russlands overgrep mot folkeretten og Ukraina.

Helt enig.

1 Like

Det er mange vestlige politikere som har anerkjent hans uttalte bekymring, helt inntil invasjonen begynte. Det tror jeg har svekket europeisk sikkerhet og gitt ham rom til å ruste opp.

At vesten reagerer samlet og kraftfullt er en overraskelse og en enorm lettelse.

Edit: For ikke å snakke om hvordan det har svekket ukrainsk sikkerhet!

6 Likes

Han her maler ikke et særlig pent bilde av krigens forløp de neste dagene :disappointed: (fokus på krigen lokalt) :

3 Likes

This topic was automatically closed after reaching the maximum limit of 7500 replies. Continue discussion at Russland/Ukraina debatt 2 2.