Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Continuing the discussion from Russland/Ukraina debatt 2 1 - #7751 av UMVS.

Previous discussions:

Først som sist.

1 Like

:ukraine: :ukraine: :ukraine: :ukraine:

Saken ville vært en ganske annen om Putin hadde nøyd seg med å bare ta Donbas og Luhansk, etter å ha anerkjent dem som «uavhengige» stater, for å «beskytte» dem.

Men målet har, tror jeg, ikke vært å ta hele Ukraina men å «legitimt» sikre seg Krim gjennom forhandlinger, (og evt Donbas og Luhansk). Gå hardt ut, danne seg et forhandlingskort. Vi kjenner det igjen fra som indere på basar.

Lite diplomatisk smart men kan hende det viser seg effektivt. Vi må ikke glemme at Putin trolig tror på sin egen ideologi, han tenker militært - ikke sivilt - etter lang fartstid i KGB.

Og til deg som tror dette er pro-Putin-propaganda; gi deg! Du er fullstendig hjernevasket. Det er nettopp det jeg prøver å ikke være, se dette litt mer fra utsiden enn fra innsiden av en boble.

12 Likes

“legitimt” sikre seg Krim gjennom fullskala krig?

Syntes en bedre hyptotese er at han vil forene landene slik han og hans rådgivere har uttalt utallige ganger.

KGB var en etterretningstjeneste. Altså en organisasjon med mål om å skaffe mest mulig info om, og forstå verdensbildet som betyr først og fremst politikken. Putin satt i kontor, han var aldri soldat.

1 Like

Rett og slett lite smart. Han ruinerer egen økonomi, skaper splittelse hos russere, blir kastet ut i kulden økonomisk osv

1 Like

Nå har det blitt ladet om til noen helvetes svære bomber. Kherson. Kommer fra fly?

https://twitter.com/mambo/status/1498442272106594308?s=20&t=GE8I8umWuL1plOXRNzd23A

Skjønner ikke hvorfor folk er sjokkert i dag. Det første jeg la ut på tråden første dag av invasjonen var hvordan de bombet tettbebyggelse med MLRS. Russerne er noen jævler.

Amerikanerne vil ikke ha direkte krig med Russland. Så får man se om noe skulle endre det framover, men jeg tror ikke det. De er drittlei krig for tiden slik jeg leser sentimentet.

Den eskaleringen som jeg begynner å forvente er at enten Russland eller vesten sanksjoner olje og gass. Så lenge vesten lover militært materiell og støtte til Ukraina, og man antar at krigen ikke er over umiddelbart, så framstår det som ett logisk steg begge parter kan ta.

Ellers tror jeg Russland vil eskalere for å presse Ukraina til å godta en eller annen form for avtale som flytter grensene slik at Russland som minimum får godkjennelse for annekteringen av Krim og utbryterregionene. Får håpe at det er mulig for begge parter å finne noe de kan godta, og at dette ikke skal eskalere videre brått og brutalt. Men, det føles som om Ukraina og Russland står langt fra hverandre. Logisk nok. Man starter vel ikke en krig fra Russland sin side hvis man er nærmest enige…

En sanksjon fra vesten rundt olje og gass kan nok skru opp presset på Putin/Russland så de også føler seg sterkt presset til å finne en eller annen form for løsning de kan leve med raskt.

En del forutsetter at Putin/Russland “må” tape. Ja ok, kanskje. Men det går faktisk an å ha flere tapere i en konflikt av denne typen hvis den drar ut i tid. Og det er kanskje ikke alltid det å “vinne” føles som en seier.

Igjen, jeg forutsetter at Russland ikke bare gir opp og drar hjem. Jeg oppfatter ikke det som realistisk på kort sikt. Men altså, jeg håper jo jeg tar feil der.

edit: ser på amerikanske medier at noen spekulerer i sabotasje av norsk olje og gassproduksjon. Det hadde jeg ikke tenkt på som en mulighet selv.

4 Likes
3 Likes
1 Like

Vi satt og snakket om dette i ett familie selskap av alle ting i helgen, har du link til dette?

Vi kom frem til at dette vil bli sett på som ett angrep på tyske interesser og om ikke artikkel.5 noe jeg tror, ville Tyskland tenne på alle pluggene.

1 Like

Dette er meget bra.

8 Likes

https://twitter.com/olliecarroll/status/1498547239098241026?s=21 Virker mer og mer som russland går for å ødelegge mest mulig infrastruktur. Ingen militær verdi. Men bombes skal det.

3 Likes

Her skal Ukraina terroriseres til forhandlingsbordet

4 Likes

Det synes som om Putin ikke skyr noen midler for å presse Ukraina i kne. Er det ingen i den russiske makteliten som ser hvor galt avsted dette bærer. Ikke bare for Ukraina, men også for Russland. Det som er interessant, er at børsene tilsynelatende ikke synes Putins trusler er bekymringsfulle.

Det er dette som gir meg litt følelsen av Hitler 1945.

Her har vi med et styre som bare bryr seg om målet, gjenskape Sovjetunionen. Og hvis dette feiler så bryr deg seg katten om de drar med seg hele verden ned i dragsuget.

Det er ihvertfall signalet de sender ut

7 Likes

Sikkert AMRAAM på de nye flyene. Radarsøker seg inn på målet istedenfor å bli lurt av flares. Det finnes en bakkeversjon-SLAMRAAM og. Jeg tror flyene fra EU kan gjøre mye skade så lenge det finnes flyplasser.

2 Likes