Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Continuing the discussion from Russland/Ukraina debatt 6 - #7599 av Christian.

Previous discussions:

Støtten til Ukraina øker kraftig i Tyskland.

20 Likes

Ny tråd, nye ruzziske tap:

8 Likes

På r/combatfootage diskuteres det at missilet vi ser på denne videoen blir skutt mot S200-missilet, ikke mot flyet. Altså at russerne prøver å skyte ned det ukrainske missilet. Hva tenker dere?

Det er en del kommentarer som går på at de russiske missilene til Buk og S300 går over Mac7, og ville ikke gitt flyet tid til over 80 sekunder med flates. S200 går ca Mac4.

1 Like

Topphastigheten til missilene er kun relevant i siste del av aksellerasjonsfasen, under den eventulle ballistiske fasen og i begynnelsen av glidefasen.

Etter dette glideflyr den videre og på ekstreme avstander vil hastigheten da kunne være under lydhastigheten.

4 Likes

Polen med sterkt innlegg i sikkerhetsrådet

https://x.com/carlbildt/status/1761465233011273942?s=20

17 Likes

Dokumenterer flott her, men den polske røst i nuet begynner å bli «fed up». Det har kommet hundretusenvis milioner over grensen å de har sine rettigheter i følge The law of war. De skal først i køen (alt dette det første året) når det gjelder arbeid over polakker. De skal ikke betale skatt. De skal bosettes først i køen over polakker (kommunale boliger) Fruen i huset er fra Polen med stor familie fra wroclaw og Canada å det begynner å bli en gigantisk misnøye med tingenes tilstand blant den polske «mann i gata» Får håpe de finner ut av det før folket vender caset ryggen for å tenke på seg og sine.

1 Like

Bra innlegg av Norges Forsvarsjef også.

9 Likes

« Vi har sett det før. Autoritære regimer kan ha militær fremgang, men på et tidspunkt når de et punkt der de kollapser. Når det skjer, blir konsekvensene store og uforutsigbare. Russland er ikke nær et slikt punkt ennå, men landet er nærmere nå enn før», skriver Eirik Kristoffersen.

10 Likes

Ja, dette er noe de fleste er enige i. Men nå er det slik at vi ikke har hatt noen diktator før med en enorm mengde atomvåpen til disposisjon
Spørsmålet er hvor gal Putin er , om atomvåpnene virker skikkelig, og om Putin - etter egen vurdering- har så mye å tape(om krigen går i hans disfavør)på å bruke dem
En kan selvsagt håpe at det finnes noen i den øverste ledelse som vil stoppe ham hvis han går så langt.
Litt vanskelig å vurdere dette siden prosedyren for å bruke atomvåpen ikke er helt klarlagt
Et uhyggelig perspektiv hvis en skal tenke i slike baner

4 Likes

Hej Norge

WooooV What a statement from Budanov :partying_face:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1aznvu4/budanov_said_that_new_surprises_await_the_enemies/

Og Denys — Kaboom :boom:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

8 Likes

Russisk paradetanks som skulle kjøre inn i Avdiivka med flagg for å markere overtakelsen av byen traff en mine på vei inn i byen.

https://x.com/albafella1/status/1761783721412227502?s=46&t=Dws1eNOezXbZjw6nx8Uebg

13 Likes

Ref. det jeg oppfatter som ganske så hårdnakkede påstander fra @Evilfreud og @mvalen, hvor jeg har etterspurt dokumentasjon for at Biden er den som somler og har unnlatt å agere, og attpåtil trenert støtte. Ingen slik dokumentasjon har blitt presentert når jeg har etterspurt den. Tilsvar som “Søk på google selv om du ikke tror meg” ish er vel det nærmeste man kommer et “forsøk på dokumentasjon”.

Når man tar seg bryet med å sjekke påstandene og legge frem kilder som avkrefter påstandene så beskyldes man for ikke å ha lest det man legger ut, eller ikke forstå det. Hersketeknikk 2.0?

Lyver den Polske utenriksministeren?

" 🚨 Poland’s Foreign Minister, Radoslaw Sikorski: If the US fails to deliver military support to Ukraine despite the Commander-in-Chief’s desire to do so (President Biden), allies will start developing their own nuclear weapons because America is dysfunctional and unreliable." https://twitter.com/i/status/1761507168405348536

Lyver John Kirby?

Regardless, right now, we’re hamstrung. We can’t even send Ukraine artillery shells. So while we still talk to them about their needs — and as I said, ATACMs is not off the table from a philosophical perspective — we’re hamstrung about what we can send them writ large, anything, because we don’t have additional supplemental funding from Congress.
On-the-Record Press Gaggle by White House National Security Communications Advisor John Kirby | The White House

Eller er det Floppen som lyver? Håper vi kan løfte blikket litt, og være enig på generell basis om at påstander som er så alvorlige ift. det vi diskuterer ikke skal besvares med “søk på google” om noen stiller spørsmål ved en fraværende kilde. Peace out!

1 Like

"Søndag kunngjorde Zelenskyj at 31.000 ukrainske soldater har blitt drept i krigen de to siste årene.

– 31.000 ukrainske soldater har dødd i denne krigen. Ikke 300.000 eller 150.000, eller hva Putin og hans løgnaktige regime sier. Men hvert av disse tapene er et stort tap for oss, sa han på en pressekonferanse i Kyiv."

13 Likes

Det enkle svaret er ja. For USA sender 155mm til Israel, de står forran Ukraina på listen.

Men dette har vi diskutert. Du har valgt å ikke lese det som er postet, du har selv postet linker som bekrefter det vi har sagt.

Hvis du ønsker å leve i troen på at republikanerene har all makt og kan hindre selv Biden å bruke presidentmakten sin, så får du det.

Så kan vi andre heller se på det større bildet.

5 Likes

https://x.com/visegrad24/status/1761787474873929971?s=20

Å slå ned VDV angrepet på Homostel må være noe av det større Ukraina klarte å oppnå tidlig i krigen.

Ikke bare slo de ned VDV, De fleste av VDV soldatene sluttet å eksistere.

5 Likes

Flere rykter/kilder på at Ukrainerene var fullt klar over angrepet flere dager før og lot de ta flyplassen. Hensikten var å få de omringet og tilintetgjort. Bra utført operasjon :+1:

2 Likes

Har du info ? og kilder?

Skulle gjerne lest meg opp. Alt jeg har funnet til nå er at selve innvasjonen overrasket mange. Inkludert alle jeg kjenner der.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.