Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Russland burde ha gode motmidler mot S200, siden det er et gammelt design og de kjenner dens svakheter inngående. En modifikasjon eller oppgradering høres derfor sannsynlig ut.

Polen oppgraderte sine i 2018-ish. Ser for meg at de kan ha en finger med i spillet her i så fall.

1 Like

Noen liker å leke med andre alternativer.

For eksempel så har ukrainerne en forkjærligeht for alle slags droner, så en billig drone med et moderne luft-til-luft missil er nok noe de har sett på.

5 Likes

dette kan umuligt gå bra…


https://www.ft.com/content/175bd28f-1eb8-4f57-9cf4-110cca055747

2 Likes

Link på Norsk. Det var på tide mener jeg.

13 Likes

Russerne har skutt ned sitt eget fly visstnok, hvis man skal ta dette klippet for god fisk

https://www.youtube.com/live/Ef5uycsSyJ8?feature=shared

Det aktuelle klippet vises fra ca 36:30

Edit: A-50 flyet fra igår.

4 Likes

Masse rykter om flere fly. Mistenker dog det bare er spin. Litt spent på hva som skøt bed A50z så langt fra fronten.

4 Likes

Stoltenberg har jo rett! Ryzzland selve sier jo at “Ryzzland har ikke noen grenser”. Så, helt OK før andre at lobbe inn raketter, eller helt enkelt reise inn og ta det man vill ha, ettersom det ikke finnes noen grense.

7 Likes

Det e r vel ikke noe som er rett og galt lenger i denne krigen . Den bør føres på russernes primisser
Videre kan en heller regne på hvor mange liv Nato og kansje spesielt Trumph har på samvittigheten for sin tilbakeholdenhet

9 Likes

Jo, Ukraina kan fortsatt la være å terrorbombe sivile i byer.

Må si at Ukraina har oppført seg veldig bra i krigen, kun gått etter militære mål

11 Likes

Enig. De har helt klart det moralske overtaket, og det bør de bestrebe seg på å beholde. Men nydelig om de begynner å ta ut flere militære mål godt inne i Russland.

6 Likes

De har begynt å slå til mot russisk industri. Tenker jo egentlig det bare vil bli verre og verre for Russland. At Russland etterhvert vil bli desperate.

6 Likes

Så lenge Putin bruker ressursene sine på å lete etter folk som legger ned blomster, i stedet for å se etter ukrainske agenter, vil industriangrepene fortsette å ha rimelig god uttelling.

15 Likes

Ukrainian pilots have completed introductory training on the Swedish Saab JAS 39 Gripen fighters. Now Sweden has to make a decision on the supply of fighters to Kyiv, but this could happen quite quickly - Saab Defense Marketing Director Mikael Franzen.

Dette er ganske nice.

15 Likes

By the end of March, the EU will transfer almost 170,000 shells to Ukraine, - Kuleba

Her må bare EU få enda mer gang.

8 Likes

Gripen kan utstyres med Meteor missilet med 2-300 km rekkevidde.

9 Likes

At han kan finne på å gå til angrep på Georgia, Moldova og regionen Transnistria (Moldova) for i sitt syn gjenreise Russlands ære ser jeg på som meget sansylig, men at han skulle finne på å gå til angrep på Nato land tror jeg neppe, men for all del … bekymrende rapport.

7 Likes

I fjor annonserteUkraina høylytt en våroffensiv. I år er det helt stille. Enten fordi de ikke har noen offensiv å komme med, eller så planlegges det i det stille med hjelp av vestlig etterretning. Mitt forsiktige håp er det siste. Det uttrykkes flere steder at vi ikke kan tillate at Russland vinner, da må vi outsmarte dem fordi de tilsynelatende kan holde på i evigheter.

Etter to års krig minner dette stadig mer om krigen ingen kan vinne og viktigst av alt; ingen har råd til å tape.

Det hadde vært interessant å høre hva man egentlig ser for seg ved de ulike utfallene når vi snakker om seier og tap.

Kan Ukraina vinne ved Vestens hjelp? Er det mulig? Hva i så fall skulle det innebære? Frigjøring av Krim og Donbas, og dermed en endelig fredsløsning med varig aksept på begge sider av fronten?

Et enda viktigere spørsmål ved dette utfallet er hva som skjer i Russland om russerne taper?
Hva skjer med Putin og ledelsen i Kreml? Er det mulig å forklare/forsvare et russisk nederlag i en spesialoperasjon med 3-400.000 drepte soldater og et konvensjonelt forsvar i knestående? Samt med et propagandaapparat som benyttes helt ned til barn i førskolealder. Og med taktiske atomvåpen liggende urørt? Hvilket Russland ser man for seg ved ukrainsk seier? Er det i det hele tatt tenkbart?

Hva om Russland seirer på slagmarken, hva skjer videre? Ytterligere ekspensjon etter noen år med konsolidering og gjenoppbygging? Moldova, Georgia, Baltikum?
Nå er det uklart hva Russland ønsker med Ukraina, bortsett fra en viss kontroll. Men en okkupasjon av 40 millioner motstandsdyktige og stridslystne ukrainere er en mildt sagt kostbar affære. Og egentlig uholdbart over tid.

Det er mulig det finnes alternativer jeg ikke ser, men det virker som en forhandlingsløsning bør på plass FØR noen av partene kan erklære en seier på slagmarken.
Det mest optimale vi kan oppnå er å bidra med våpen til at Ukraina havner i en god forhandlingsposisjon. Seier på slagmarken er, slik jeg ser det, utopi, alternativt at det vil koste langt mer enn det vil smake.

Det hadde som sagt vært interessant med innspill.

PS. For ordens skyld må jeg vel presisere at jeg aller helst hadde sett at Ukraina forsvarte sine grenser fra før 2014, at Russland erkjente at nok var nok, og i fred og ro og en smule resignasjon pakket våpnene pent ned i sine respektive futteraler og dro hjem til seg og sine.
Men det scenariet virker lite troverdig.

2 Likes

Stillstand på mange områder grunnet manglende vestlig støtte, primært fra USA., men ikke bekmørkt om man lar seg inspirere av dette, selv om det er snakk om heltespill som må regnes som unntaket og ikke regelen.

Ukrainian serviceman singlehandedly held off 10 enemies while the enemy commander frantically ordered them to advance.

Fighter of the 8th Separate Mountain Assault Battalion of the 10th Mountain Assault Brigade continued firing and throwing grenades at the enemies who were being taken apart by drones.

Intercepted radio comms show the russian commander attempting to control the situation, yelling “Kill this one bastard, there’s ten of you!”

The Ukrainian came out of the battle alive and well.
https://twitter.com/i/status/1761338156912136388

6 Likes