Continuing the discussion from Russland/Ukraina debatt 7 - #7577 av mvalen.
Previous discussions:
Continuing the discussion from Russland/Ukraina debatt 7 - #7577 av mvalen.
Previous discussions:
@Christian : Kina kan stoppe eksport av ting og tang som Russland trenger for sin krigfĂžring, og de kan stoppe eksporten fra NK.
Russland har direkte grense med NK, sÄ det blir ikke sÄ enkelt Ä stoppe eksporten direkte. De kan dog true andre lveranser til NK.
Jeg tror at Russlands stÞrste problem med Kina, er at Kina lar bedriftene som eksporterer til Russland utnytte den svake posisjonen som Russland er i. NÄr Kinesiske leverandÞrer kan multiplisere prisen pÄ alt som skal til Russland, sÄ minker det fort pÄ valutareservene der.
Er ikke arbeidsledigheten ned mot 2% i Russland pga. krigen?
Hva skal Putin gjÞr om det en gang blir slutt pÄ krigen? Jeg regner med at arbeidsledigheten vil skyte i vÊret og du vil ha mange personer med krigserfaring og vÄpen. HÞres ut som en dÄrlig kombo for en diktator.
https://x.com/kareemrifai/status/1861784431951843476?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw
Syriske opprÞrere har vist startet en kjempeoffansiv, litt avsporing pÄ trÄden. Men tydelig at noen tar fighten til Russlands proxier. Som er uheldig for Russlabd
Hezbollah har stÞttet Assad med mange soldater til borgerkrigen i Syria. Det har vÊrt litt krevende tider for Hezbollah i Libanon i det siste, sÄ det er kanskje ikke overraskende at Assad sine motstandere benytter anledningen.
HEzbollah har stilt opp med soldater, russland med bomber og granater.
Begge deler har stoppet opp. Blir svÊrt lite overrasket om Israel og USA stÄr bak FSA sin nye offansiv ( hvis det er FSA som stÄr bak den).
Ekstra ironisk dersom vÄpnene Russland leverte til Hezbollah nÄ havner hos opposisjonen i Syria.
Det kan vÊre flere negative nyheter pÄ vei for Russland. Kan NATO ha sporet opp senderne som forstyrrer navigasjonen til fly i Baltikum?
Den senderen har man hatt kontroll pÄ lenge.
Jeg mistenker det er noe annet pÄgang der.
Hva annet trenger de Ă„ krysspeile i sanntid?
Skal jeg spekulere vilt tipper jeg de skal sammle litt signal etteretning, se hvordan russland reagerer.
Er allerede nok Nato stasjoner i omrÄdet til Ä krysspeile en jammer.
Kan hende det ikke er jammin, men spoofing av GPS signalene. Flytte posisjonen gradvis.
Spoofing pÄ avstand er ikke sÄ affektivt. Jamming er effektivt pÄ lang avstand.
Nettopp. De kommersielle flyrutene til Baltikum passerer nÊr Kaliningrad. Om det er misstanke om spoofing, mÄ mÄlingene ogsÄ foretas noksÄ nÊrt.
StÄr ikke Kina i en interessekonflikt her?
PÄ den ene siden kunne gjerne Kina vÊrt den russiske invasjonen av Ukraina foruten. Krigen svekker kinesisk eksport og hemmer globaliseringen. Spesielt rammes eksporten til Europa - bÄde pga, trangere Þkonomi og Þkende Kina-skepsis. Og bakom lurer trusselen om sanksjoner.
Billig russisk olje oppveier ikke skadevirkningene.
Paradoksalt nok, med tanke pÄ forhistorien, er jo kineserne blitt de varmeste talsmenn for en mest mulig fri verdenshandel. Og stÄr i kontrast til trenden i Vesten med oppblomstrende nasjonalisme og nye tollmurer som bygges sten pÄ sten.
PÄ den annen side Þnsker bÄde Putin og XI, antagelig ogsÄ resten av BRICS, Ä utfordre Vestens Þkonomiske og kulturelle hegemoni, samt den moralske standard Vestens selv liker Ä mÄle alle handlinger opp i mot.
Putins/BRICs tanke om skape en ny verdensorden ville fĂ„tt et skikkelig skudd for baugen om Putin ryker. Og i sĂŠrdeleshet dersom Xi velger Ă„ ikke strekke ut en hjelpende hĂ„nd - etter det som har vĂŠrt kalt âde lange hĂ„ndtrykks tiĂ„râ.
Er snakk om Ă©n stk jernbanebru over den grensa, som kun er 17 km lang elns.
Er jo lov om Ă„ drĂžmme om at den bare plutselig knakk sammen. PĂ„ en eller annen mĂ„te. Ikke det at jeg tror det forhindre NK Ă„ sende matirell gjennom Kina. Men: Det ville vĂŠre veldig symbolsk, om ikke annet. En beskjed om at âvi nĂ„r dere, uansett hvor dere erâ.
Nord Korea kan sende med skip ogsÄ
Interessekonflikten er pÄ veldig mange plan. Kineserne er veldig bitre fordi de ble tvunget av Russland til Ä avgi store landomrÄder pÄ 1850-60 tallet. Dette var en periode der Kina var svekket av bÄde indre og ytre konflikter. Dette er omrÄder som har ressurser som kina kunne trenger i dag.
Edit: Blir det kaos i Russland, er nok Kina mer enn villig til Ä gÄ inn i disse omrÄdene for Ä sikre stabilitet.
Den brua kan komme godt med. Det er mulig at Russland snart mÄ be om flere epler fra Nord-Korea.