Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Poenget mitt er at økonomien i Russland går ræva. Det er du kanskje enig i etter å ha lest postene?

Jeg er enig i at Russland vil kunne fortsette å bruke like mye penger på krigen som nå så sant oljeprisen holder seg oppe og det ikke blir opprør pga stadig dårligere russisk økonomi. Noe jeg forsåvidt ser på som usannsynlig. Det er risky å gjøre opprør i Russland.

For den russiske krigsøkonomien, så er det nok først og fremst oljeprisen som har mye å si.

Inntil nylig var juli 2023 den dårligste måneden med en snittpris på 75$.(Den blå streken viser SMA 30 dager som basically er snittet for den foregående måneden). Oktober 2024 var på 74,5$ i snitt og snittet hittil i november er på 73,5$.

Nå skal jeg ikke spå oljeprisen (hadde jeg kunnet det, så hadde jeg vært rik), men hvis oljeprisen svekkes videre, så vil det påvirke hvor mye penger Russland har til å kjøpe varer fra utlandet.

3 Likes

Russiske aviser er en komplisert affære. Det ser ut til at forskjellige fagtidsskrifter er mere pålitelige enn andre medier. For eksempel rapporterer fagtidsskrifter på landbruk et helt annet bilde av russiske avlinger enn landbruksdepartementet. Det kan se ut til at de enten går under radaren, eller vurderes som for smale til å ha betydning for folkemeningen.

I mere generelle medier, er hånden til staten mye tyngre. Problemet der, er at staten i Russland består av ulike klaner og maktsentre. Dette kan være en årsak til sprik i dekningen. For eksempel så har lederen for rustningsindustrien havnet i et offentlig ordskifte med sentralbanksjefen om rentenivået i Russland. Begge sider får spalteplass. Siden saken ikke avgjøres i media, men av Putin, må de dekke begge deler til Putin har bestemt seg.

6 Likes

Altså, dette gjelder jo media generelt, hvis de tar for seg noe som har går dritt, så er det oftere sannhet i det enn når de skal fortelle om hvor fantastisk noe er.

Dessuten, det stemmer jo godt overens med de kildene jeg har sett som har gravd i russisk økonomi og f.eks. russernes egen oppfatning om hvordan det går i landet. Du kan f.eks. ta den russiske børsindeksen som er ned fra ca 3500 til 2500 eller et fall på ca 30% siden mai. I mai, så tror jeg russerne så rimelig positivt på ting, det gjør de ikke nå.

Siden mai, så har Russland sentralbank satt opp renten med 5 prosentpoeng.
image

Det er postet her tidligere, men lånerenten for russiske selskaper er på 22-30% nå, noe som gjør ting veldig vanskelig for dem.

Renten er nå høyere enn når Russland prøvde å få stabilisert rubelen i 2022. Uten at det ser ut til å ha noen effekt.

4 Likes

Mens rublen faller videre i verdi, nå passert 110,-, så er jo dette en passe reminder.
image

10 Likes

De vil alltid kunne betale - i rubler.

Det har vel varit si og sånn med betalning til soldater fram til nå også? Det har jo kommet videos med ruzziske soldater som klager over uteblivien betalning etc.
Men det kan jo vare sånn at betalningen går ut fra departemanget men “avledes” på veien ut i felt og blir til fine båter og hus åt de høyre befælen.

Det er store tall i Russland, og store daglige endringer med nyvervede soldater, for tiden rundt 1500 døde og skadde med ditto antall pårørende som har krav på utbetalinger, identifikasjons-trøbbel og sikkert mye annet som ikke funker i en “militær spesialoperasjon-stid”.
Og så er det alle mellomledd med store lommer…

Selv norske NAV har jo tidvis slitt noe voldsomt med å greie korrekte utbetalinger - uten at det nødvendigvis er mangel på penger.

1 Like

Allerede forbi 114.
Har inntrykk av at dette akselerer.

5 Likes

7% på en dag er rimelig massivt ja. Det må vel nesten bety at den russiske sentralbanken nå lar rubelen flyte fritt, i hvert fall for en periode.

Det kan hende at Sentralbanken har tapt kampen mot rustningsindustrien om rentenivået. Dersom noe slikt hadde ryktes i Kreml, ville insiderne ha forsøkt å få ut mest mulig av verdiene sine - og insiderne i Kreml har mye private penger å flytte på.

Edit:
Konstantin spekulerer i at Nabiulina vil bli avsatt og kanskje fengslet.

USA har nettopp innført nye sanksjoner .

Nye sanksjoner

USA innførte nylig sanksjoner mot russiske banker som har vært mye brukt til internasjonale betalinger. Blant dem er Gazprombank, som har spilt en kritisk rolle i å administrere betalinger for russisk gasseksport. Dette kan føre til en nedgang i gassinntekter for Russland, skriver FT.

Internasjonale betalinger er fra før en stor utfordring for russiske bedrifter. De nye sanksjonene forventes å forverre Russlands handelsbalanse og presse rubelen ytterligere ned.

Blant annet peker analytikere på at utenlandske kjøpere av russisk olje og gass må finne alternative betalingsmetoder, som tar tid, og at valutaens svekkelse reflekterer mangelen på valuta i Russland, skriver avisen.

9 Likes

Går bra med rubelen. Lurer på hva markedet vet.

10 Likes

Må være bank sanksjonene tenker jeg? Hvis du har rubler i noen av de bankene, så har du ikke lange tiden på deg for å bli kvitt alt av rubler og få dem over i en vestlig bank.

2 Likes

Virker som man priser inn totalkollaps av russland. Som ikke overrasker, de begynnner å gå tom for det meste. Og hvis markedet priser inn kolaps er det nok fordi kina har vært ute å fortalt at de ikke kommer til å redde noen.

4 Likes

Vi bør ikke utelukke interne forhold i Russland. For eksempel noe som vil øke pengetrykkingen kraftig.

3 Likes

Kina har vel aldri uttalt at de vil redde russiske statsfinanser eller hintet i den retning.

Jeg tror Russland fikk hjelp fra IMF på nittitallet da kursen gikk over 120. Det er neppe hjelp å få fra den kanten nå.

Om dette akselerer videre, så ser vi det kanskje i kryptomarkedet også.

2 Likes

Ja, man kan jo alltid håpe at kryptofjaset følger rubelen utfor stupet.

Intet hadde vært bedre enn at folk heller plasserer pengene i virksomheter som skaper reelle verdier og arbeidsplasser. Noe mer unyttig enn f.eks. Bitcoin skal man lete lenge etter.

10 Likes

Bitcoin er ekstremt godt egnet for store aktører til å flytte store beløp. Det er mye raskere enn banker. Det er sporbart, men ikke lett å stoppe. Jeg vil tro at dette er et veldig attraktivt verktøy for de som sitter på betydelige likvide midler i Russland.

This topic was automatically closed after reaching the maximum limit of 7500 replies. Continue discussion at Russland/Ukraina debatt 7 7.