Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Etter to års krig minner dette stadig mer om krigen ingen kan vinne og viktigst av alt; ingen har råd til å tape.

Det hadde vært interessant å høre hva man egentlig ser for seg ved de ulike utfallene når vi snakker om seier og tap.

Kan Ukraina vinne ved Vestens hjelp? Er det mulig? Hva i så fall skulle det innebære? Frigjøring av Krim og Donbas, og dermed en endelig fredsløsning med varig aksept på begge sider av fronten?

Et enda viktigere spørsmål ved dette utfallet er hva som skjer i Russland om russerne taper?
Hva skjer med Putin og ledelsen i Kreml? Er det mulig å forklare/forsvare et russisk nederlag i en spesialoperasjon med 3-400.000 drepte soldater og et konvensjonelt forsvar i knestående? Samt med et propagandaapparat som benyttes helt ned til barn i førskolealder. Og med taktiske atomvåpen liggende urørt? Hvilket Russland ser man for seg ved ukrainsk seier? Er det i det hele tatt tenkbart?

Hva om Russland seirer på slagmarken, hva skjer videre? Ytterligere ekspensjon etter noen år med konsolidering og gjenoppbygging? Moldova, Georgia, Baltikum?
Nå er det uklart hva Russland ønsker med Ukraina, bortsett fra en viss kontroll. Men en okkupasjon av 40 millioner motstandsdyktige og stridslystne ukrainere er en mildt sagt kostbar affære. Og egentlig uholdbart over tid.

Det er mulig det finnes alternativer jeg ikke ser, men det virker som en forhandlingsløsning bør på plass FØR noen av partene kan erklære en seier på slagmarken.
Det mest optimale vi kan oppnå er å bidra med våpen til at Ukraina havner i en god forhandlingsposisjon. Seier på slagmarken er, slik jeg ser det, utopi, alternativt at det vil koste langt mer enn det vil smake.

Det hadde som sagt vært interessant med innspill.

PS. For ordens skyld må jeg vel presisere at jeg aller helst hadde sett at Ukraina forsvarte sine grenser fra før 2014, at Russland erkjente at nok var nok, og i fred og ro og en smule resignasjon pakket våpnene pent ned i sine respektive futteraler og dro hjem til seg og sine.
Men det scenariet virker lite troverdig.

2 Likes

Stillstand på mange områder grunnet manglende vestlig støtte, primært fra USA., men ikke bekmørkt om man lar seg inspirere av dette, selv om det er snakk om heltespill som må regnes som unntaket og ikke regelen.

Ukrainian serviceman singlehandedly held off 10 enemies while the enemy commander frantically ordered them to advance.

Fighter of the 8th Separate Mountain Assault Battalion of the 10th Mountain Assault Brigade continued firing and throwing grenades at the enemies who were being taken apart by drones.

Intercepted radio comms show the russian commander attempting to control the situation, yelling “Kill this one bastard, there’s ten of you!”

The Ukrainian came out of the battle alive and well.
https://twitter.com/i/status/1761338156912136388

6 Likes

Bare å vente til Trumpen er tilbake.Han har jo klar en quick fix på krigen.Selv ser jeg ingen sannsynlig løsning.Russerne vil aldri godta å trekke seg ut av hele det okkuperte området og Ukr/Nato/vesten vil aldri tillate at russerne seirer.

Det jeg håper blir en slutt på krigen vil komme av at Ukraina får overtaket, tar tilbake mesteparten av Zaporizhzhia og Krim og at putin blir kastet som leder.

USA har latt Ukraina slite uten særlig hjelp i 6 måneder nå. Uten Europa, så hadde det sett veldig stygt ut. Jeg ser realisten AndrewPerpetua poste at han tror USA vil snu. Jeg ser Europa allerede har trappet opp hjelpen de siste månedene.

Ikke minst, så ser jeg framgang når det kommer til å nekte Russland luftrommet nær Ukraina (200km fra fronten er nå farlig).

Jeg ser at Ukraina er godt i gang med å ta ut hele den russiske Svartehavsflåten.

Ukraina kan slå til langt bak de russiske linjene og svekker russisk produksjon og logistikk. Disse angrepene blir det flere og flere av.

Jeg ser det som godt mulig at Ukraina utover i 2024 kan få overtaket i luften, på samme måte som Russland har hatt med glidebomber en stund nå.

Hvis Ukraina kan få overtaket i luften nær fronten, så mener jeg de kan klare å vinne krigen.

10 Likes

Bare så det er sagt, for Ukraina å bade gjennom blodet til 400k russere som er i Ukraina uten først å ha svekket bakrommet er dessverre en ønskedrøm.

Lik og del!

image

14 Likes

Dette er hyperoptimistisk drømmetenkning, Christian. Akkurat det samme når du mener at Ukr-Rus ratio er 1:8 når det gjelder tapt militært personell eller hva det nå enn var.

Leser man denne tråden ofte nok så kan man lett tenke at Ukraina konstant har overtaket, og at de aktivt erobrer tilbake okkuperte områder. Snart blir Krim også frigjort. Og neste år er kanskje ukrainske styrker på vei mot Moskva. Lignende kommentarer har man jo sett utallige ganger her inne.

Poenget er at det må ENORME mengder med ammo, artilleri annet og tungt militært utstyr for at Ukraina kan vinne. Det hjelper ikke at land sender små brøkdeler av lagrene sine.

Også må man huske på at denne krigen er like eksistensiell viktig for Putin som Zelensky.

2 Likes

Du kan se for deg et Ukraina som vinner krigen. Men kan du se for deg et Russland som taper den? Og med et kjernefysisk arsenal helt urørt?

1 Like

Fant en republikaner! Trenger visst en til.
https://x.com/RpsAgainstTrump/status/1761078550843502712?s=20

:crossed_fingers:

2 Likes

støtte en god sak? :sweat_smile:

2 Likes

Hva har Russland å vinne på å bruke atomvåpen i Ukraina?

2 Likes

Nja, det kommer an på hvem som er i angrep, hvem som får brukt glidebomber, hvem som har nok ammo til artilleri.

I Adviika, så er visuelt bekreftede tap av materiell noe sånt som 10:1 eller bedre.

Når Ukraina var i angrep i sommer nær 1:1.

3 Likes

Russia’s leader first stoked fears he could carry out a limited nuclear strike in Ukraine in a speech on the eve of the 2022 full-scale invasion. He then vowed to “use all the means at our disposal” to defend Moscow’s conquests when he annexed four Ukrainian regions six months later. Those threats prompted the US, UK and France to vow retaliation with conventional weapons, according to current and former officials. China’s leader Xi Jinping, who has otherwise given tacit backing to Russia’s war in Ukraine, has also personally warned Putin against using nuclear weapons, including at a face-to-face meeting in March, officials said. Putin admitted last autumn it would make no “political or military sense” to use tactical nuclear weapons and largely stopped talking about his atomic arsenal

https://www.ft.com/content/d98446ac-b56e-4f1d-bfa9-ebaed4e26884

5 Likes

Krigen er imidlertid ikke like eksistensielt viktig for den russiske befolkningen, som den der det for den ukrainske befolkningen.

Russland er avhengig av ammunisjon fra Iran og Nordkorea for å operer i dagens skala. De ser imidlertid ikke ut til å få panser derifra. Derfor ser vi stadig flere MT-LB, som er ekstremt lett pansret, og stadig flere utdaterte stridsvogner. Dette er utstyr som gir svært store tap i angrep, og som bidrar til missnøye i den russiske befolkningen.

Putin er åpenbart klar over dette, og slår beinhardt ned på enhvær blomsterpike. Han skrur lokket på trykkokeren hardere på, men en dag er ikke grepet sterkt nok.

8 Likes

Viktig å være optimistisk, men ikke overoptimistisk, for det kan føre til feil virkelighetsforståelse. Synes han her er ganske flink i å beskrive situasjonen, selv om det er ubehagelig:

https://twitter.com/emilkastehelmi/status/1761453249180168647

3 Likes

Godt poeng, men du legger frem et scenario der Putin blir fjernet fra makten på et vis, pga Ukraina tar Krim tilbake. Hva tror du vil skje da?

Ikke godt å si, men jeg avtar den som tar over har brukt misnøyen over krigen til å ta makten. Se på Prigozhin sitt opprør. Ble møtt med glede?

1 Like

Men du anser det som type 99% usannsynlig at Putin ikke ville brukt noe av atomarsenalet i et slikt scenario?

Mot de som gjør opprør?

Problemet til putin er at det er langt fra sikkert om at evt ordre om bruk av atomvåpen blir tatt godt i mot. Kanskje faller han ut et vindu? Risk reward for å kvitte seg med han ble straks mye bedre.

Det er heller ikke som om atomvåpenene står klare til å skytes ut og putin bare kan trykke på en knapp.

1 Like

This topic was automatically closed after reaching the maximum limit of 7500 replies. Continue discussion at Russland/Ukraina debatt 6 6.