Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Pappas lille jente

11 Likes

Helt riktig, og i tråd med hvordan de ellers har styrt landet de siste 20+ årene

Nja, de siste 20 årene har vel levekårene blitt bedre i Russland.

Nå vil de gå i dass med mindre de tar en 180-grader rimelig kjapt

2 Likes

Uttalelsen er fra tidligere utenriksminister i Russland

– Soldatene er kanonføde, og kannibalene fra det russiske forsvaret skjuler fortsatt hvor mange tap Russland har lidd til nå, skriver Milov på [Twitter](https://twitter.com/team_milov/status/1497644824895369217?s=20&t=Xd0e1vLCW6PZ6MmLrNoVVA).

2 Likes

Litt skeptisk til at de har AMRAAM som er kompatible med Russiske fly ala. MIG, SU osv. da dette ville betydd at flyene måtte ha blitt bygd om for å kunne ta i bruk AMRAMM. Det betyr ny fire control radar, nye algoritmer osv.

Flyene som er f.eks i Tysklands eie er NATO kompatible. Men bruker fremdeles Russiske missiler.

R-27 og R-73

Og er flere østblokkland som nå er NATO som har missiler fra Russland.

2 Likes

Og det gjør situasjonen enda mer skremmende. Vi har å gjøre med en såret, russisk bjørn, som blir stadig mer presset. Og slike vet man ikke hva de kan finne på.

3 Likes

USA må gni seg i nevene.
Hele Nato ex USA gjør jobben

2 Likes

En kraftig realitetsorientering for Europa.
USA vil tjene på å holde en litt lav profil.

2 Likes

Legitimt som i at det sitter en russisk-valgt ledelse i Ukraina som anerkjenner at Krim og den sørøstlige delen av Ukraina er russisk. Problemet til Putin er at det er kun den sittende regjeringen i Ukraina som kan godta evt vilkår som gjør at sanksjonene løftes.

Problemet er at den som kontrollerer Krim også kontroller de antat EKSTREMT store gassreservene i svartehavet.

Så det handler mer om bare landområdet.

7 Likes

EUs innbyggere (spesifiserer faktisk innbyggere) og institusjoner involvert i utleveringen av dødelige våpen og drivstoff og oljer til Ukrainas militære vil stå ansvarlige for konsekvensene slike handlinger har i konteksten av den pågående spesielle militære operasjonen. De kan ikke noe annet enn å forstå graden av fare for konsekvensene, heter det i uttalelsen ifølge Interfax.

– Handlingene til den europeiske unionen vil ikke få stå uten en tøff respons

Hvorfor nevner Kreml ikke USA men spesifiserer EU og den Europeiske unionen ?

2 Likes

Dette bekymrer meg mest.

2 Likes

Fordi EU er mest aktive, og alle har trodd at EU var en papirtiger med tonnevis av byråkrati.

Jeg er sikker påat både Kremlin og Beijing nå er sjokkerte over handlekraften til EU.

Men den handlekraften må vi bare fortsette med. Og jeg tror det blir EU som innfører flyforbudsone over deler av Ukraina.

9 Likes

Og hva skal EU håndheve den med uten Amerikanerene?

Er EU villig til å skyte ned Russiske fly og da havne i en direkte militær konfrontasjon med Putin?

2 Likes

Det er EU som er Russlands største handelspartner, ikke USA. Det er EU de kan sanksjonere, ved å kutte av gassen. Men som noen har kommentert tidligere, Russland har nok tenkt til å vente med forhandlingene til krigen er avgjort. Russland antar de kan avgjøre i sin favør.

3 Likes

Det tror jeg faktisk.

Det finnes gode grunner for å opprette en flyforbudsone vest i landet for å hindre at flyktninger dør.

1 Like

Det tviler jeg sterkt på, ettersom du må skyte ned russiske fly for å håndheve den. Da kan du like gjerne sende inn bakketropper.

2 Likes

Tror du det bare er soldater som blir hjernevasket?

1 Like

“EU” behøver ikke skyte ned russiske fly. Det er ikke nødvendig for EU å erklære krig.
Russiske fly er mest sannsynlig allerede skutt ned med våpen fra NATO-land. EU-borgere deltar allerede som soldater.

1 Like

Tropper for å bistå med hummanitær hjelp og sikkerhet for flyktninger. Det kan skje.