Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Noe slikt hadde vært totalt galskap på dette tidspunkt.

Akkurat nå er det som noen sitter å fyrer under en trykkbeholder hvor sikkerhetsventilen er defekt.

1 Like

Forresten bra med reportere som skriver “hevder” inntil noe er bevist som sant!

2 Likes

Wow! Hun ligner skikkelig på Putin! :sweat_smile: Er det et ekte bilde fra før ww2?

Er ett ekte bilde men ansiktet er nok sminket litt :kissing_closed_eyes:

1 Like
2 Likes

Jeg lurer: de fleste her inne mener at Putin er en stor djevel, og mange at russerne også er det som lar en diktator ture på som han vil.

Men hvis Putin er en diktator, skal man da skylde på russerne? Selv om de går i krig? Hva med den propagandaen de har blitt utsatt for, og sikkert trusler osv? Tipper det er mange russiske soldater som på sin måte trosser Putin.

Hva om Putin blir styrtet; skal vesten da fortsette å straffe russerne? Etter min mening ville det selvsagt vært urimelig.

6 Likes

Ja og nei, Dette er eneste språket Putin forstår.

Da er alternativet å nuke europa, det blir døden for han også. Så da må han forhandle.

3 Likes

Og det er en risiko du er villig å ta?

Like risikovillig i aksjemarkedet?

2 Likes

Tyskland dømte en 90år gammel mann for hans rolle som vakt i konsentrasjonsleirene. Alle vet at dersom han hadde nektet den jobben hadde han blitt skutt.

Utifra den logikken så er svaret at den vanlige russer har skyld.

4 Likes

Putin har jo også gitt Ukrainerne advarsler og bedt dem forlate Kiev, for flere dager siden. Synd om ikke den infoen har nådd Ukrainerne.

Det er prisen for frihet. Alternativt så kan vi offre 44 millioner ukrainere. Mye mer behagelig for oss nordmenn, men av og til må man stå opp for det som er rett.

7 Likes

Fra linken over, så har man dette jævlige scenarioet som en mulig “out” for Putin. Utfra bruken av artilleri/bombing som man har sett litt av de siste dagene, så virker dette som et ikke helt usannsynlig scenario. Spørsmålet da blir om Ukraina kan ta tilbake luftherredømmet over Ukraina og blokkere den muligheten.

With Russian forces struggling to push deeper into Ukraine against a determined resistance and Russia’s economy under unprecedented international pressure, Putin’s remaining options are all unattractive and risky, experts and former U.S. officials said.

Putin could order his military to use brute force to seize Kyiv and other cities by employing indiscriminate bombing and shelling of civilian areas. That was Russia’s approach in its air war in Syria, where it supported Iranian-backed fighters and Syrian regime troops, and in the Second Chechen War in 1999 and 2000.

In Chechnya, several thousand civilians were killed when Russian troops laid siege to the capital, Grozny. Human rights groups accused Russia of war crimes and the targeting of civilians in both Syria and Chechnya.

When he ran for president in 2000 and won, Putin championed the war in Chechnya, portraying himself as a leader who could restore order and crush unrest.

“The next stage may be the scorched-earth tactics that we saw in Chechnya and Syria, which would mean much more death and destruction,” said Vershbow, who is now a distinguished fellow at the Atlantic Council. “I don’t think they have too many scruples when it comes to this.”

Rubio tweeted Monday that there were “growing signs #Putin has ordered a medieval siege of #Kyiv,” which he said would involve cutting off food, fuel and power.

“We need to start thinking about what we can & are willing to do to prevent such a barbaric crime,” he added.

Om Putin styrtes blir det fred og sanksjoner forsvinner. Det går an å skylde på han. Det er ikke den vanlige Russer sin skyld selv om de har en form for medansvar i øyeblikket. Medansvaret forsvinner om det skulle bli regimeskifte.

3 Likes

Om jeg var russer i vesten og Norge nå, ville jeg for min egen fremtids skyld ha sendt beskjed til min famile og kontakter i RU, og bedt dem bruke alle mulige kanaler for å påvirke. Det vi ser nå kommer til å gå utover russere i lang tid fremover.

2 Likes

Bra,nå får vi bare håpe og be om at noen tar tak og styrter putin.Han kan ikke fortsette, da han har nå blitt en krigsforbryter.

3 Likes

Men på den annen side har du sannhetskommisjonen i Sør-Afrika som gikk mer på tilgivelse. Jeg tenker at hvis Putin forsvinner, invasjonen blir trukket tilbake og russiske myndigheter går inn for nyvalg med internasjonale observatører og en “new deal” så forsvinner alle grunner til sanksjoner. Europa er ikke ut etter hevn, men sikkerhet. Problemet er selvfølgelig at etter at Russland har blitt demokratisk og velkommen inn i varmen så vil Kina bli en større trussel. Hvorfor kan ikke alle bare være venner? :slight_smile:

6 Likes

Det var da voldsomt til krigshissing i tråden da.

6 Likes

Rederigiganten Mærsk vil ikke lenger bringe konteinere til og fra Russland

Den danske rederigiganten Mærsk innstiller alle seilinger med konteinere til og fra Russland.

Det opplyser selskapet i en skriftlig uttalelse tirsdag. (NTB)

Skruen strammes til for hver time så går, vil virkeligt Russlands elite la Putins stahet gå foran deres egne familiers trygghet og lommebøker?
Kina kan vel ikke tørre og la dette gå for langt heller når de ser vestens besluttsomhet

9 Likes

Er det uvanlig å drive proxykriger ved våpenleveranser? (Hvis en da ser på us / rus så er vel det mer som modus operandi)

Det som er uvanlig er at det nå er EU, det er public, og med oponionens velsignelse.

3 Likes