Ja, det er det offentlige politiske eskaleringsspillet som er nytt. Om russerne påføres store tap med EU-våpen, så anser jeg det som umulig at de ikke øker voldsbruken. Når det eskaleres på denne måten reduseres antall exitmuligheter hvor partene ikke mister (for mye) ansikt.
Frankrike med finansiell krig mot russland.
Denne var interessant om det stemmer da,
"Hviterussland har ingen planer om å delta i en russisk militæroperasjon i Ukraina, sier landets president Alexander Lukashenko, ifølge Reuters.
Lukashenko avviser påstander om at russiske styrker angriper fra Hviterussland."
Ehhh? Hele Kyiv angrepet kommer jo fra Hviterussland?
Mener du at andre land ikke skal sende våpen til UA?
Jeg støtter ikke dommen i Tyskland, fordi jeg mener den er prinsipiell feil, det var mest et eksempel.
Tingen er at det er Russerne internt i landet som sitter på løsningen her, og det er å fjerne putin.
Hvordan kan denne konflikten ende tror dere? Ved at Russland får tvunget til seg Krim (som de for så vidt har gjort allerede) og noen andre områder i øst, og deretter trekke seg tilbake og late som intet? Hvor høye blir krigserstatningen og kommer Russland til å betale? Hvordan vil den sikkerhetspolitiske situasjonen prege verdensdelen fremover etter dette?
Det kommer til å bli opprustning på alle bauger og kanter, og fortsatt fryktelig usikkerhet i all overskuelig fremtid. Hansken er kastet av Putin og fiendebildet øst og vest er rett tilbake til 60-tallet. På hvilken måte skal man klare å normalisere forholdet til Russland igjen dersom Putin fortsatt blir sittende?
Jeg tror det blir nær umulig etter hva som har skjedd de siste ukene med invasjon, ekstremt hard ordbruk, bedragerske løgner og trusler om bruk av atomvåpen. Om Putin hatet Vesten fra tidligere, kan man bare tenke seg hvordan følelsene hans er nå.
Men dette har Putin sørget for selv. Det er bare å håpe på at de ukrainske heltene holder ut i byene med vestlig hjelp så langt det lar seg gjøre, og ikke gir etter for kravene fra Putin helt frem til han blir fjernet der hjemme. Det vil dessverre koste mange liv, men det er muligens den eneste løsningen om man skal kunne håpe på varig fred på sikt.
"Symfoniorkesteret i München avskjediger den russiske stjernedirgenten Valery Gergiev. Det opplyser byens ordfører ifølge AFP.
Gergiev ble bedt om å fordømme Russlands invasjon av Ukraina, men skal ikke ha svart på forespørselen."
Det blir ikke lett å være russer fremover.
Igjen, jeg hater ikke russere. Jeg har russiske venner. Men de må bidra aktivt om de skal være troverdige på at de står på vår side.
Her er noen tanker fra Foreignaffairs:
Nei, det sier jeg ikke.
Det er kun en bekymring over at det har blitt et politisk spill å gå ut offentlig
med at man har sendt X mengde av Y våpen. Og det gjelder å være den som kan gå på talerstolen å ha høyest X av mest mulig dødelig Y.
Når disse treffer Z på bakken i Ukraina, så skal det holde veldig hardt at ikke voldsbruken eskalerer voldsomt, fordi Z selvfølgelig også har gått ut offentlig og truet de som leverer X og Y.
Klar over det, men sender de egne tropper?
Lyver jo like mye som sjefen sin Putin, men ville vært morsomt om han begynte å få kalle føtter…
Det er nok en fordel om mest mulig gjøres offentlig. Inkludert å vise resultatene av RUs handlinger.
Bare slik kan sannheten seire.
Så langt ligner dette en voldsspiral som beveger seg i kraftig fart oppover, og på toppen står en stor, rød knapp. Helt enig i at den kontinuerlige offentliggjøringen av hvem som sender hva bare gjør Putin enda mer forbannet. Og så lenge ingen våger å korrigere ham i hans innerste sirkler, så vil eskaleringen fortsette. Om ikke noen på vestlig side skjønner at dette ikke kan fortsette… .
Kunne feks. Polske piloter joine Ukrainske styrker frivillig og fly selv?
Soviet praktiserte “frivillige” piloter og “rebrandede” fly. Men det er garantert ikke godt mottatt om skjer. langt verre enn å sende lastebiler/airlift med våpen
Da er vi tilbake til det grunnleggende spørsmålet: Hvor går grensen?
Hva skal man gi Russland i denne omgang for å stoppe krigen?
Bør ikke Russland i neste runde kunne få Moldova som buffer, etter at de nå har blitt enda mer engstelig enn tidligere for vestlig aggresjon?
Skal vi tillate Finland å bli NATO-medlem?
Skal NATO ha soldater i de baltiske landene?
Helt enig, får håpe de som fordømmer den vanlige russer her inne også er det. Mye “jævla russer”-prat som bør dempes et par hakk!
Putin har nok grovt undervurdert både Ukraina sin kampvilje og Europas respons.
Det eneste han muligens har truffet med er at USA har holdt seg på sidelinjen.
Men det er veldig viktig at Russland får en exit-mulighet også. Dersom de ikke har noe å tape/vinne så blir det jo bare eskalering helt til det virkelig smeller.
Ja, er “bare” å verve seg det. Kan vel knapt gjøre noe mer risky.