Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Putin har jo mye å vinne på å eskalere kraftig inntil de blir “enige” om en “fredsavtale” med Ukraina.

Så jeg vil vel si at bortimot ingen form for brutalitet de neste dagene vil være overraskende for min del.

Realpolitisk kan fortsatt Putin få en avtale som er en “seier” for han, selv om det smaker stygt. Problemet er at Ukraina kan være tjent med å ikke gi han det, fordi de tror de har mer å vinne på å ikke gi seg.

Det store spørsmålet, når man ser vekk fra propagandaen, er om det overhodet er mulig for Ukraina og Russland å bli enige om noe som helst. Det er jo ganske gode grunner til å bare stå på sitt og fordømme fra Ukraina sin side må man vel si. De opplever at de har vært vellykket i motstanden så langt, og at det bare kommer mer og mer støtte til dem og unison fordømmelse mot Russland.

7 Likes

Kanskje fordi problemer i hjemland kan dekkes over ved å ha en felles fiende. Synd, men ofte sant.

3 Likes

Jeg tror dessverre en hardhåndet eskalering komemr til å skje. Putin spiller høyt og tar høy risiko. Nå må han jekke ned både ukrainere og europeere. Brutalt jevne en by eller 2 med jorden og få en fredsavtale med crimea anerkjent som russisk land.

Hvordan dette smaker internt i russland er vel det som dette står og faller på nå. Det jobbes hardt med å omgå propaganda og sensur innenlands nå. Kanskje musk skulle sendt starlinkene til russland?

2 Likes

Responsen fra EU har også vært perfekt for USA, Eu kan hamle opp med russland Alene, mens USA kan fokusere på Kina.
Når man ser kvaliteten på russisk personell og måten de kriger på er det liten tvil at Soldater fra EU land kunne påført russland mye tap.

3 Likes

Putin er ihvertfall ikke alene om å ha blitt “hjernevasket” med seierherrenes fortellinger i kjølvannet av den andre verdenskrigen. Det er sånn sett et bedre bilde (på noe) enn det både den som har laget det der og de som deler det forstår. Uten den “vestlige” historieforfalskningen både under krigen og i tiårene etterpå ville en person som Putin bare ikke vært mulig.

What verdict should be passed on a president of the United States who, as Robert Nisbet reminds us in this interesting and timely study, was an ardent admirer of Stalin and craved to have him as a friend? Reason Magazine, April 1989 issue, Why FDR Loved Uncle Joe

Jeg har også tenkt samme tanke. Men trenger de egentlig å eskalere kraftig for å vinne krigen og presse frem en fredsavtale? De har jo tilsynelatende møtt en del større tap enn ventet, samtidig virker det vel som de gjør litt fremsteg hver dag. Vesten har vel omtrent brukt alle sanksjonsmidler de kan. Sikkert mulig å eskalere mer mtp våpenforsyninger o.l., men er litt usikker på om Ru faktisk har så dårlig tid lengre, kanskje vil det være i deres interesser å ikke eskalere så kraftig for ikke å få ukrainerne mer i mot seg enn de allerede er. Foreløpig virker det som at de prøver å unngå å ramme vann, strøm, internett osv. Skal Ru lykkes med målet sitt, som er et regimeskifte, må de jo hvert fall late som de bryr seg litt om de sivile. Godt mulig de går vekk fra den strategien etter hvert, dog. Hvis de blir desperate.

1 Like

Veldig mye fokus på bruk av atomvåpen og russlands historie. Relativt lite fokus på den økonomiske krigen som føres nå.

Russlands største bank ned nye -23% i dag (-74% i går), rubelen derimot styrker seg litt. Moskvabørsen holder stengt også i dag…

Hvis ukrainerne ser at de klarer å holde ut i noen uker til så vil russerne virkelig begynne å kjenne følgene av de kraftige sanksjonene.

4 Likes

Hvorfor skal Ukraina gå med på en avtale hvis de står i en bedre forhandlingssituasjon om 1-2 uker, eller genuint tror de kan holde ut/vinne ?

En avtale som Russland kan godta per i dag (uten at ting blir fryktelig mye verre for dem) inkluderer å flytte grensene mellom Russland og Ukraina. Det er jo ikke akkurat småtteri Ukraina må gå med på her…

Jeg tror Russland fint lar resten av Ukraina hate dem, så lenge de kan få flyttet grensene, og en avtale om en demilitarisert sone mellom de nye grensene og Ukraina. Men jeg er ikke akkurat noen ekspert på Putin eller tankeleser, så tja.

Det har pågått en krig mellom Russland og Ukraina i de sør-østlige områdene i 8 år allerede. Jeg tror Putin som minimum vil ha dette avklart så det ikke blir en lavintensivitetskonflikt som blusser opp med jevne mellomrom i lang tid framover. For Russland tror jeg det å bombe deler av Ukraina de ikke har tenkt å forsøke å beholde er akseptabelt.

Hvis man tror at Russland har planer om å okkupere hele landet, så kommer man sikkert fram til helt andre analyser.

3 Likes

Russerne har annonsert at sivile Ukrainere må forlate Kiev, så ja dette kan bli stygt.

Sant, vi er jo alle hjernevasket på hver vår måte gjennom oppvekst osv til å bli dem vi er; skolegang, historiene vi har blitt fortalt, medier vi konsumerer.

3 Likes

Enig i det, spm mitt er vel egentlig mer relatert til situasjonen på bakken. Vanskelig å orientere seg der vel og merke. Men virker for meg som Ru gjør litt fremsteg hver dag, militært. Hvis det stemmer ser kanskje ikke Ru seg tjent med å eskalere kraftig.

Putin kan til slutt bli så presset at han dra frem kjemikalie våpen, noe som nok gjør at EU kommer til og gå til angrep, om så begrenset.

"«Norges Skiforbund har i dag meddelt det internasjonale skiforbundet (FIS) at de kommende arrangementene i Norge vil gjennomføres uten russisk og hviterussisk deltagelse, uavhengig av hvilken konklusjon FIS skulle komme til», skriver Skiforbundet i en pressemelding.

– Norges Skiforbund kan gi uttrykk for at de ikke ønsker russisk og hviterussisk deltakelse, men de kan ikke nekte dem å delta. Det er i strid med FIS-reglementet, sier generalsekretær i FIS, Michel Vion, til NRK.

Det står i stil med det FIS uttalte mandag om at russere og hviterussere skulle få gå rennene i Norge denne uken.

Aleksander Bolsjunov og resten av de russiske løperne er allerede [på plass i Norge]"

Det er nok av tragedier i denne konflikten, men dette er mest latterlig. Tror de russiske idrettsutøverene at de kan true seg til å delta på skirenn i Norge?
Har de tilgang til vestlige nyheter?

2 Likes

Utfra hva som ble lekket, så hadde jo Russland tenkt å sette inn et russisk-vennlig styre, det passer ikke med å bombe deler av Ukraina.

1 Like

Sjeldent syn som slipper til på vestlig media. Tyder på at det tross alt er mer pressefrihet i Vesten fremdeles…!

Her er wiki-siden til han:

5 Likes

Nei det er vi ikke. Vi er alle påvirket av miljøet og oppveksten, men vi er ikke hjernevasket.

5 Likes

Ja, høres ut som en skikkelig fin fyr:

13 Likes

Den store forskjellen går på moral og kampvilje, slik jeg ser det. Russerne virker helt tafatte mens ukrainerne er tilsvarende motiverte.

Moral og kampvilje > Utstyr og antall

Tror ikke moralen og kampviljen til soldater fra EU-land hadde vært spesielt bra.

Helt enig, aldri undervurder folk som kjemper og er villig til å dø for landet sitt.

4 Likes

Jepp.

Desto viktigere ser vi at det er å holde på nasjonalstat, egen kultur og lokaldemokrati.

The thing that is so disturbing is that one the one hand, we will not send our forces to fight. But, we are urging the Ukrainians to die pointlessly in a fight they cannot win. We are going to create a far worse humanitarian disaster than anything you have seen thus far if it does not stop.

Man må mene hva man vil om moralitet, men det er vanskelig å argumentere rasjonelt mot dette.

5 Likes