Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

De som nyter godt av EU er de landene som går bra. Tyskland f.eks. ville hatt mye høyere renter siste 10 årene om det ikke var så mange land i EU som dro ned rentenivået for dem. Samme med Polen.

1 Like

Spør den jevne tysker om de har opplevd en økning i levestandard de siste 10-20 år.

Hadde de hatt det noe bedre med høy rente?

Det er et fullstendig hypotetisk scenario.

Det som er fakta er at den jevne tysker har opplevd utelukkende nedgang i levestandard de siste par tiårene.

Hva benytter du som mål for levestandard?

For eksempel hvilke velferdstjenester man har tilgang til, samt hvilken kjøpekraft man har som en gjennomsnittlig tysker. I tillegg hvor mye kriminalitet man opplever.

OK, gode poeng. Ikke de parameterne som vanligvis trekkes fram, men definitivt målbart.

Hvilke parametre ville du brukt?

Tviler man kan finne noen parametre som har gått i positiv retning (bortsett fra generell teknologisk utvikling som ikke gjelder enkeltland isolert).

Samlet forbruk, og hvor mye “per capita” må jobbe for å opprettholde eller nå det samme forbruket. Men det er sikkert mye som kan legges i hva “levestandard” er.

Dette går vel inn under kjøpekraft. Dette har jo på ingen måter steget dersom man ikke regner med elektroniske duppeditter som har blitt mye billigere pga. teknologisk utvikling.

Det har du sikkert rett i, jeg tror som sagt det er flere ting som kan knyttes til “levestandard”. Men jeg er godt fornøyd, var forberedt på at du ville svart “BNP” først :wink: Hopper av her :slight_smile:

1 Like

Dette er et ekstremt lavt anslag:

2 Likes

Det er ingenting som er bra med å nekte folk en joint til festivalen.

Marihuana gir deg minimalt med ubehagelige ettervirkninger. Totalt overlegent alkohol.

Jeg har god erfaring både med marihuana og alkohol. Det ville vært merkelig om jeg uttalte meg så bastant uten å ha kjennskap til temaet.

Hasjrøyking er definitivt røyking. Det som derimot ikke er røyking er konsum av THC-holdige produkter. Det er altså helt unødvendig å røyke marihunana for å få ønsket effekt.

3 Likes

Jeg skal ikke nekte deg å kose deg med en joint, så lenge det skjer i et annet land enn Norge, eller du registrerer deg som bruker, og kun røyker på “sprøyterom”.

Mangelen på hangover er, tro det eller ei, faktisk en ulempe, siden det betyr at man ikke trenger å vise måtehold. Og man blir neppe smartere av å røyke hasj… Og det virker i tillegg inn på den mentale helsen.

THC-holdige produkter er å regne som legemidler, og bør behandles deretter. Er du villig til å registrere deg kan du få de på resept på sprøyterom, eller om du faktisk har en medisinsk tilstand som de har virkning på, så kan du få de utlevert på apoteket, som piller. Hvis ikke, så får du dra til utlandet. Om du går rundt i Norge med narkotika på deg, så bør du få en stor saftig bot som gjør bra innhogg i privatøkonomien din…

3 Likes

Hei marijuana forkjemper. Jeg har holdt på med dette i snart et ti år, thc har veldig mange negative virkninger, det som ikke er så kjent er at CBD motvirker disse.
Til tusentakk, bestill deg et CBD preparat å se om man blir «dummere»

Som sagt, LEGEMIDDEL, til de som behøver det.

For resten av brukermassen, så kan de få bruke det når de skulle ønske, så lenge det skjer på et “sprøyterom”. For når stoffet er utilgjengelig for potensielle debutanter, får man minimal nyrekruttering.

1 Like

Major setback. Det gjør at man fortsatt har logistikkproblemer samtidig som hele bransjer blir utradert.

1 Like

– Ja, de virker. Men de kan virke veldig lokalt og de kan virke veldig kortsiktig. Det kan bidra til lokal lønnsspiral, at du stjeler nøkkelkompetanse fra nabokommunen fremfor å fremme en positiv kompetanseutvikling på lang sikt.

Her mener jeg han er på ville veier. Problemet som jeg ser det er at lønnen hvis du har en bachelor er overhodet ikke god. Du blir gjerne også satt til å undervise i fag du ikke vil og må ta random vikartimer fordi du ikke har “full stilling” uten å ta andres timer. De setter gjerne nyansatte som kontaktlærer som da ikke forstår hvor sykt mye jobb det er vs hvor mye som forventes av en. Sist men ikke minst. Det er fort at skolene er elendig styrt. Som nyansatt, så forventes det at du kan kjøre rett på å undervise like mye som en som har drevet på i ti år og har alt mulig forberedt.

Oppsummerert: for dårlig lønn for mange som ville vært kompetente, for høyt arbeidspress, spesielt for nyansatte. Dårlig organisering.

Begge foreldrene mine er lærere og begge mente det ble mer og mer byråkratisk og mer og mer møter som stjeler tid fra den egentlige jobben.

Forslag til tiltak: lønnen for de med bachelor må vesentlig opp. Nesten på linje med de med master. Nyansatte jobber 80% første året, 90% andre året og 100% tredje året. Full lønn fra starten. Kontaktlærer må telle som mye mer av stillingen. 10%? Har du bachelor i matte kan du undervise i matte. Trenger ikke en master. Tilsvarende i andre fag.

… Det er sikkert mer, men kommer ikke på det nå.

Edit: er høgskoleingeniør og kan ta ett år med ped og gå ned 200k i lønn og rundt 100k i bonuser for å bli lærer. De skriker etter den type kompetanse jeg har, men jeg kunne også bare underviset på en teknisk fagskole. Må ha master for å kunne ta ped nå. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Hva snakker du om? Betyr jo bare mer pengetrykking.

Norges forhold til Saudi-Arabia er rimelig schitzofrent :stuck_out_tongue: