Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

joda,jeg vet at “Zerohedge” har en hedging når det gjelder å være bear om ting og tang,-men de tar frem gode argumenter,-og jo,jeg har lest om situasjonen om kina der de idag ikke helt har klart å nlitt helt kvitt med denne Covid situasjonen,-og dette skaper ytterligere utfordring med den allerede anstrengte situasjonen i verdenshandelen med kina og verden,.

siste jeg hørte var at etter covid 19 så er de nå i millionklassen av husløse og fattige folk spredt rund om i USAs gater…

Men har du lest saken?

And while the latest wave is still modest, with Goldman counting just 70 local Covid cases reported in the Oct 22 week,

Er det saken baserer seg på…

greit det,-det jeg reflekterer til er de andre artiklene fra de mer “troverdige” nyhetsstedene der de også nevner om havneporter i Kina som enda blir berørt av Covid den dag idag og blir da stengt ned noen steder.

1 Like

Born in Brooklyn to Isaac and Sophie (née Greenberg) Sackler, Jewish grocers who came to New York from the Ukraine and Poland before World War I […]

The Medical Advertising Hall of Fame wrote in 1998,

“No single individual did more to shape the character of medical advertising than the multi-talented Dr. Arthur Sackler. His seminal contribution was bringing the full power of advertising and promotion to pharmaceutical marketing.”

Carpathian-Ukraine is a good place to study the persecution of a non-Jewish community by the Jewish one. Here, for the first time, I saw the Eastern Jews in their native habitat. By the time they reach Budapest, Vienna, Berlin or Prague they are already Westernized. Here, as in Poland, you have the raw material of your Hollywood film producers and screen stars, your international bankers, your slick Jewish journalists — for here, in Carpathian-Ukraine, they are learning English, too. […] Most sinister of all, if he wants a drink — and spirits form his only solace — he must go to a Jew for it, for the great majority of the alchohol licences are in the hands ofJews. If he goes to law, he puts money into the pocket of the Jewish lawyer — for in Carpathian-Ukraine only 19 of the 160 lawyers are non-Jews. To litigate against a Jew, in these conditions, is for him an almost hopeless proceeding. It is an iron ring, from whidi there is no escape. DISGRACE ABOUNDING by DOUGLAS REED. FIRST PUBLISHED, MARCH 1939. SECOND IMPRESSION, MARCH 1939. THIRD IMPRESSION, MARCH 1939. FOURTH IMPRESSION, APRIL 1939. FIFTH IMPRESSION, APRIL 1939. SIXTH IMPRESSION, MAY 1939. SEVENTH IMPRESSION, AUGUST 1939. EIGHTH IMPRESSION, JANUARY 194O. NINTH IMPRESSION, SEPTEMBER 194O. TENTH IMPRESSION, APRIL 1941. ELEVENTH IMPRESSION, NOVEMBER 1941. TWELFTH IMPRESSION, MARCH 1942. THIRTEENTH IMPRESSION, SEPTEMBER 1942. FOURTEENTH IMPRESSION, JANUARY 1943. FIFTEENTH IMPRESSION, AUGUST 1943. SIXTEENTH IMPRESSION, MAY 1944. SEVENTEENTH IMPRESSION, AUGUST 1945.

(Deleted)

Det var vel kanskje på tide at Norge fikk et godt forhold til Russland igjen.

1 Like

At folk “gjør seg dummere enn de er” er selvsagt også en mer grunnleggende årsak til “opioid-krisen”. For min del tror jeg bare ikke det er tilfeldig at det er akkurat denne familien med akkurat den bakgrunnen fra Ukraina som har stått bak den mer eller mindre hemningsløse markedsføringen av dette smertestillende middelet. Og at nettopp Arthur Sackler gjorde mer enn noen annen for å “normalisere” tilsvarende hemningsløs markedsføring på vegne av farmaindustrien mer generelt, det visste jeg ikke før jeg leste om det nå. Men det bekrefter samme bilde. Det er som med det Douglas Reed beskrev i den boken. Fasaden som Sackler-familien bygget seg i USA kan synes mer respektabel en salget av brennevin til fattige bønder i Ukraina. Men også her har det i hovedsak handlet om hensynsløs langing til maktesløse “bønder”. Når Sackler-familien har kunnet holde på slik så er det også fordi “konstellasjonen” i USA er mye den samme som den var i Ukraina.

Bedre dialog med Russland???

Det høres ut som noe Trump ville sagt!!! Fy skam!!!

Altså, jeg er rimelig sikker på at Russland foretrekker å ha et godt forhold til Norge. Det er ingen grunn til å pisse på samarbeidet vi har hatt med dem. Jeg ser NULL sannsynlighet for at de skal gå til krig med oss. Hvorfor da kjøre på med øvelser i nord som går utover det man kjørte under den kalde krigen osv?

4 Likes

Husk at USA er 90% fasade, 10% virkelighet. Er man ikke en del av glansbildet blir man glemt.
Oppmerksomheten i befolkningen rettes mot de rikeste, og de blir representantene for USAs fasade, så får resten 0 stemme og representasjon fordi selv de fattige ikke vil bli påminnet om landets skyggeside. Er sånn samfunnet blir med et land av drømmere hvor skammen ligger i å ikke ha klart det, et mareritt av korrupsjon, skjult fattigdom og en haug med skjeletter i skapet til de som klarer å komme seg opp på toppen. Dessverre for USAs fasade begynner sosiale medier og internett nå å vise deres sanne ansikt for oss utenfra. For hver som har oppnådd suksess i USA er det mange andre som falt av på veien. Synes det er litt skummelt å tenke på, fordi det minner om situasjonen vi har sett i andre land som endte med å få forferdelige ledere etter hvert som skulle “redde folket”, “gjenreise landet” osv. Folk i bred fattigdom og frustrasjon er primet for å bli forledet av en sterk leder.

Det er få virkemidler de fattige har til rådighet, men det viktigste er stemmeseddelen. Både i presidentvalget, men mye viktigere i de lokale valgene. Der er de veldig underrepresentert, og blir derfor også ikke prioritert av de lokale politikerne. De må bruke den lille makten de har for at den skal bli reell og at deres ønsker skal bli representert.

https://www.americanprogress.org/issues/race/news/2014/11/06/100627/why-young-minority-and-low-income-citizens-dont-vote/

2 Likes

Det er dumt å ville ha et bedre forhold til Russland. Hilsen media helt siden Trump ble valgt til president.

4 Likes

se fra 2:55 …Amerikanske 16åringer blir betalt av kartellet til å hjelpe å frakte meksikanere…

Skulle likt å sett overskriftene i media om Trump hadde vært president nå…

2 Likes

Fun fact: Grensen til Russland er den eneste av våre grenselinjer som har blitt trukket i fred og fordragelighet :wink:

5 Likes

hissige tilstander i EU

2 Likes

80% er for EU i Polen, men de vil ikke bli styrt av EU. Nå truer EU med å holde tilbake milliarder i tilskudd.

1 Like

Polen er et av de få landene som har nytt godt av EU-medlemskap.

1 Like

Tenker du da siden utvidelsen i 2004, eller kjører du rundt baut fra Den europeiske kull- og stålunion i 1953?

EU i sin nåværende form ble etablert i 1993.

Det er vel vanskelig å påstå annet enn at det har ført til en sakte men sikker nedgang i levestandard og velferd for de fleste innbyggerne i området.

Og ihvertfall siden utvidelsen i 2004, da de landene i øst skulle bygges opp på bekostning av landene i vest.