Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Sjekk denne videoen. Den ble laget i september 2019. Denne dama fulgte med i timen.

2 Likes

Skiller du bevisst mellom hasj og marijuana her? Fordi det dyrkes faktisk en del grønt i Norge, også av ellers lovlydige personer. En del går nok til eget bruk, men mye selges også, ofte til en nærmere omgangskrets. Tviler på at det er det man finner pushere på gaten har med seg. Så å ta alle røykere/konsumenter over en kam og påstå at det støtter trafficking mm. er å dra det altfor langt.

De tragiske overdosene i Haugesund skjedde vel alle med mindreårige. Det er vel kun enkelte anarkister som mener at mindreårige skal ha lovlig tilgang på slikt, de fleste som ønsker legalisering ser for seg en 18-årsgrense. Alt salg og langing til folk under denne alderen bør straffes strengt.

Uansett så er det forbudet i seg selv som fører til at storkriminelle som driver kvalme på flere plan ender opp med all profitten. Hadde det vært et kontrollert salg til voksne så hadde mye av den finansielle grobunnen til disse forduftet. Legalisering hadde ikke blitt mottatt med jubel blant dem.
War on drugs har feilet totalt, slik som all “War on reality”.
Det meste av narkotikabruk er noe svineri (legg merke til nyanseringen). Men vi har også medisinsk bruk; LSD og psilocybin har vist seg som virkningsfulle mot cluster headache, en forferdelig diagnose. Cannabis mot kvalme ved kreftbehandling osv. Veldig synd hvis et forbud fører til ingen/forsinket behandling her.

Jeg tror forebygging blant unge er meget viktig, selv husker jeg godt (tidligere) junkies i timer på ungdomsskolen fortelle om alt faenskapet de hadde opplevd, ofte uten tenner i kjeften. Det vekket ikke min appetitt.

Primært er rus en flukt fra virkeligheten, noe vi ser mer og mer av. Det er både et problem når elendigheten er stor, men også et luksusproblem. Til syvende og sist står den individuelle friheten igjen som et sterkt argument. Dere som er uenige; hvilket prinsipp skal forsvare dere når noen kommer og vil forby deres guilty pleasure, enten det er fredagspilsen, den vibrerende dildoen eller bløtekaken med pisket krem?

1 Like

Har dette fungert noe sted?

Narkotika er i bunn og grunn medisin, og bør behandles på den måten.

Med andre ord bør det ikke være noen problemer å få resept på cannabis eller andre stoffer, men man bør unngå at stoffene røykes. I alle fall på “gamlemåten”.

Forbudene i seg selv tvinger ingen til å begynne med narkotika, og “storkriminelle” selger helst uten avgifter eller restriksjoner, så legalisering spiller ingen rolle for de, annet enn at produktene deres blir mindre risikable å selge, og mindre uglesett.

Når det gjelder “legalize”-folkene jeg ser i dag, så er det hovedsaklig ungdommer fra 14-15år og opp til kanskje 25 som er kjernen. Disse har i lang tid blitt påvirket av normaliseringen som Hollywood-filmer har fremmet. Man kan knapt se en komedie eller serie lengre uten at noen skal bruke marihuana eller marihuana-produkter, uten at det har noe å si for handlingen, annet enn at folk skal komme i “godstemning”…

Fredagspilsen, bløtkaken eller vibratoren har svært begrensede negative konsekvenser for den det gjelder, familien eller samfunnet. Men alt med måte. Og det er der caveaten med narkotika ligger. Når man ikke får en “straff” i form av hangover, så blir det mye lettere å ty til. Og ikke minst, så får man full virkning mye raskere

1 Like

Det er en helt annen strafferettslig dynamikk med rusmidler, som er avhengighetsskapende og har vært en del av alle samfunnslag i hele menneskets historie, og vold.

Det er i hvertfall min mening.

Vi kan ikke kvitte oss med etterspørselen etter rusmidler, da må vi tenke nytt. Hvem er det som skal kunne tjene på dette, og hvem skal vi straffe?

I vesten per nå, straffes vanlige mennesker som har tøffe liv, og voldelige kriminelle tjener på det takket være staten som skaper grobunn for business.

I mine øyne er det så hinsides all fornuft, og fremdeles bruker “alle” narkotika selv med trussel om pisk osv.

Jeg har ikke fasiten, men slik mange land fører narkopolitikk for tiden, er objektivt og observertbart galskap.

3 Likes

Langere vil fremdeles være ulovlige med legalisering.

Akkurat som smuglere av alkohol er det samme idag:)

Analogien for du bruker her er nesten det samme jeg tenker. Vi er nok ikke så uenige som vi tror, hehe.
Så gjelder det å overføre slik tankegang til praksis på en verdig måte. Ikke enkelt.

Verdig måte:

Bruker av narkotika melder fra til fastlege eller andre myndigheter at han er bruker.

Bruker får tilgang til “sprøyterom, pillerom, røykerom”, med gratis narkotika (innenfor forsvarlige doser, som må settes der og da), samt informasjon om avvenning, og tilbud om behandling av psykiske problemer.

Langere, smuglere og produsenter mister inntektskilden. Samt blir straffet ekstremt strengt. Slik at narkotika i svært liten grad skal være tilgjengelig på gata.

2 Likes

Dette synes jeg var en interessant tanke.

Utrolig komplekst tema. Minner meg litt om når man skal vurdere om psykisk sykdom ligger til grunn etter noen har begått forferdelige ting. En ting er om man er psykotisk i gjerningsøyeblikket, men folk som utfører grusomme ting er vel sjeldent født med et ønske om å være slik. I mitt hode er alle som gjør grusomme ting psykisk syke, uavhengig av hva de er diagnostisert med.

Tror det er undervurdert hvor mye folk blir påvirket av hvilke tanker andre har om en. Blir man sett på og behandlet som dritt av andre, så vil mange kunne “innta” denne rollen. På samme måte som man ser i familien/vennegjengen, hvor personer kan bli sett på som udugelig/den som alltid fucker ting opp/den bortskjemte osv. Ofte blir dette en del av identiteten til person da han bare trer inn i den rollen andre gir h*n. Kjenner flere som lever livet sitt slik den dag i dag, på tross av at de er minst like ressurssterke som mange andre.

Poenget mitt er at det er viktig for de som benytter narkotika hvordan de blir behandlet og ansett, og dermed hvilke fordommer de møtes med. Uten at jeg skal være bastant på noen som helst måte, så vil jeg tro de fleste som bruker ulovlige rusmidler har en bakenforliggende grunn til det som sjelden kommer frem. Det er utrolig hvordan andre kan ødelegge/begrense andre menneskers liv med fysisk-/psykisk mobbing, eller hvordan foreldre kan skape “sår” i personligheten/utviklingen til barna sine ved å behandle dem dårlig (uavhengig om det er med vilje eller i god tro). Dette går som regel under radaren. Det eneste som er sikkert er at om en person ender opp med selvmedisinere seg med ulovlige midler, så vil store deler av samfunnet stå klar til å fordømme og peke om dette blir oppdaget. Gjerne også de samme folkene som får fått personen der i utgangspunktet.

Som det har blitt nevnt tidligere, folk har ulike måte å agere på. Hva skiller en stoffmisbruker fra en som er spilleavhengig, en som trøstespiser, en som er notorisk opptatt av orden og systemer, en selvskader, en promiskuøs person som søker bekreftelse gjennom sex med nye personer, en person som heller velger å utsette familien sin for fysisk-/psykisk terror i stedet for å snakke om hva som egentlig plager h*n, være en person som aldri kan innrømme å ha feil? I mitt hode er dette bare ulike måter å reagere på noe som kan ha utgangspunkt i nøyaktig det samme. Noen tar ting innover, andre lar det gå (i direkte grad) utover andre.

Narkotika må selvfølgelig reguleres på en eller annen måte, men i mitt hode er det helt fjernt å fordømme og straffe brukerne.

3 Likes

Hvem er det som snakker om å straffe eller forfølge brukerene?
Rent bortsett fra at det skal og må ha konsekvenser å støtte opp om organisert kriminalitet.

Det er jo staten som støtter den organisert kriminaliteten ved å legge til rette for business-grunnlaget.

2 Likes

Ja, og så da? Leser du noen gang hele innlegg på tråden her? Jeg tror svært få er enig i måten myndighetene forfølger narkomane på. Ved å ta fra de dosen deres, så øker de bare etterspørselen.

Du snakker om konsekvenser for å støtte organisert kriminalitet:)

Hvilke konsekvenser ser du da for deg?

Kanskje jeg har misforstått deg.

Bøter.

Men for at det hele skal kunne fungere, så må de narkomane ha en mulighet til å få dosen sin.

Og registrerte brukere skal da kunne få statsfinansiert og kvalitetssikret narkotika på “sprøyterom”.

Med andre ord, de som i praksis får bøter er førstegangsbrukere eller rekreasjonsbrukere som forsøker å holde bruken skjult.

“…bare til personlig bruk, ikke til salg.” :laughing:

image

2 Likes

Så de som bruker cannabis, det nytelsesmiddel som beviselig er det minst skadelige, skal bli bøtelagt ? Thorvald Stoltenberg var en klok mann : Stoltenberg vil legalisere cannabis – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Det blir nok litt ruglete fremover… :sweat:

…og ikke nok med det,-(enkelte)Havneområder blir til stadighet stengt ned pga Covid… :man_shrugging:

1 Like

Uaktsomt drap, og også forsettlig i grove tilfeller kan benyttes ved overdosedødsfall ja, i den grad stoffet som er solgt er urent eller inneholder en annen styrke enn det som blir opplyst om. Ofte vet jo ikke langeren det selv. Jeg har hørt om rottegift blandet inn i heroin (!). Noe slikt vil ikke forekomme om “BP” produserer stoffene. Da vil det selges med farmasøytisk kvalitet og nøyaktighet.
BP og legemiddelindustrien/politikere må forøvrig ta mye av skylden for krisen i USA nå, via Oxycodon osv.
Selv vil jeg tenke meg om både to og tre ganger før jeg tar legemidler igjen, at det selges lovlig er ikke det samme som at det ikke får konsekvenser for helsen din. Finnes tilfeller i Norge også hvor avhengigheten av smertestillende har ført vanlige folk ut på skråplan.

Det finnes ingen perfekt løsning her, men nå vi har hatt forbud i stort sett all tid og forbruket har bare økt mens stoffene har blitt verre. Roten til problemet vil alltid være forsøk på flukt fra virkeligheten.

Fentanyl i USA:

Sett noen minutter av denne og kan knapt tro mine øyne:

Fatter ikke at “mektige” USA har latt dette gå så langt,.-de skulle ha iverksatt en egen “Special Task force” som hadde forflyttet disse inne i en avrusnings klinikk og flyttet deretter på der hvor de kunne fått seg “kommunale” jobber,-annet sted å være enn å stå å synes synd på hverandre!

vet dette er en arrogant uttalelse,-men det er bare så forj*vligt å se på,…

Zerohedge har vel vært bear siden 2013?

Interessant lesing Zero Hedge - Wikipedia før man tar det de skriver som fakta.