Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Sååå, hvorfor påvirker gass og oljeprisene i europa prisen på norsk vannkraft? Det må da være kablene som kobler strømmen til akkurat dette markedet?

2 Likes

Jepp, jo større overføringskapasitet vi har til utlandet, jo mer påvirket blir vi av strømprisen der.

Utrolig hva de klarer å lire av seg.

Wow! Jøss det var kjekt gjort av skatteetaten å bruke pengene våre på å innfri kjeltringens gjeld. Får alle dette tilbudet av skatteetaten eller?

Det siste gjelder blant annet en ansatt som tok opp privat gjeld med etatens firmakort. Det endte med at etaten betalte ned gjelden til den ansatte og inngikk sluttavtale med vedkommende.

1 Like

Hun legger til at om misbruk skjer, vil Skatteetaten kreve å få dekket utlegget fra den ansvarlige.

  1. Så, etaten betaler banken (det er tross alt de som står som ansvarlige.
  2. Kjeltringen betaler etaten.

Jeg ser ikke helt greia her?

Vel, det står at saken endte med at de betalte gjelden og inngikk sluttavtale. Så hen fikk penger også. Misbruk blir vel sikkert innkrevd om private folk prøver seg på noe ja. Må jo ikke la noen få noen tanker om at denne type unntak vil gjelde dem. Det gjelder sikkert bare statsansatte, og kanskje politikere da.

Jeg tenker at sluttavtalen var at vedkommende betalte tilbake det den skyldte og de ikke anmeldte til politiet.

Ja det kan også stemme, men jeg er sikkert ikke så positivt innstilt som du e :wink:

Hehe, vi vet jo relativt lite om saken/sakene: “Varslingssakene omfatter både misligheter, personkonflikter, arbeidsmiljø og andre kritikkverdige forhold. Selv mener etaten, som har rundt 6.500 ansatte, at antall slike saker er på et lavt nivå.

Hehe, en offentlig ansatt? Tipper minst 6 måneders etterlønn.

SV kan da umulig være så dumme at de ikke forstår at det siste budsjettet som ble lagt fram av Erna var ett budsjett når de innså at de ville tape valget, og at det meste av disse klimapositive tulleløftene ville forduftet som dugg for solen i forhandlinger med FRP hvis de mot formodning skulle ha vunnet?

Men, greit, spillet er i gang, det er vel sånne framstøt man må vente mens SV posisjonerer seg for “steinharde statsbudsjettforhandlinger.”

2 Likes

Hvorfor går en slik mann med en slik tidligere dom fritt rundt to år etter? Nå endte det heldigvis godt denne gangen.

Det er helt uforståelig for meg. Ja til strengere straffer!

3 Likes

SV er som SV blir. Antipragmatiske fasadejegere uten micro- eller makroøkonomisk forståelse, som av en eller annen grunn har 13 representanter på Stortinget fra sine 7,6%… Nå får vi alle konsekvensene av venstresidens vellmente, men feil-treffende økonomiske politikk, som er basert på ideologi og treffer på tvers av realitetene. De kommer igjen til å si det mange er enige i og så gjøre tiltak som bommer helt på å løse det de har sagt det skal løse. Sikkert fint med bytte av makten i blant for å få litt variasjon i politikken, selv om det denne gangen bare blir for å huske på hvorfor man ikke stemmer SV/Rødt/Mdg/SP… Håper dog de gjør en kjempe god jobb sammen med AP, for vår alles del. :slight_smile:

6 Likes

Endte vel ikke så veldig godt.

Det ble så god ende på visa som bare mulig. Vedkomne vil aldri kunne sette andres liv i fare igjen. Og vedkomne vil heller ikke belaste helsevesen, rettsapparat eller andre offentlige instanser noe mer. Vinn-vinn for alle.

6 Likes

Liv har en verdi, samt potensielt traumatiserende for personen som skjøt og potensielt veldig trist for familie og venner. Anyways, folk elsker blod og død fra sidelinjen. Tror ingen involverte håpet det skulle enda sånn.

1 Like

Det vet jo du ingenting om? Kanskje de rundt han rett og slett er glad til og. Er du politi så er det jobben din, Blir litt vel søkt å skulle sette det som et premiss for diskusjonen??

“Liv har verdi” er en klisje som ikke sier noen ting egentlig og ikke har noe mening i den virkelige verden. I realiteten er alt alltid en prioritet. Er en kriminell persons liv mer verdt enn en lovlydig persons? Er en kriminell persons liv verdt mer enn livet til 5 andre personer? Er en kriminells liv verdt en betydelig reduksjon i livskvalitet for 10-talls personer rundt denne personen? Er en kriminells liv verdt 10 millioner i offentlige midler, 100 millioner? En vanlig persons liv er i hvert fall ikke verdt 100 millioner kroner, det ser en på prioritering av feks dyre kreftmedisiner. Så hvorfor i helvete skal da en kriminell jævels liv være verdt det?

Er så j… lei av den snillismen og sympatien for harde hensynsløse kriminelle som råder. Er mange titalls innsatte i Norge i dag som hadde fortjent dødsstraff.

8 Likes

Neinei, politiet er nok ikke på min side her. Det er poenget mitt at vi ikke vet konsekvensene av dette, og at det blir for lett å si det var bra at denne mannen døde. Å legge det i skuffen sånn føles sikkert digg, sikkert også å ønske flere drap i form av dødsstraff. Høres ikke ut som du har tenkt så mye igjennom dette med liv og død og dødsstraff. Hvis du har reflektert litt så har du vel en bedre grunn enn at “staten taper penger på det om man bare teller direkte kostnader” som argument?

Liv har verdi er ikke noe klisje, det er grunnen til at vi har samfunnet vi har. Alle har verdi, om det så bare er potensialet for hva de kan gjøre eller utgjøre framover. Har ingen sympati for ham, da missforstår du. Det er ikke noen “snillisme” som råder, det du kaller snillisme er vel forsøkene folk gjør på å forbedre det større bildet? Eller er det noe annet du tenker snillisme handler om her?

2 Likes

Jeg håper ingen syntes det er fint at mennesker dør.

Men dette var åpenbart en mann som var en fare for alle rundt seg, og samfunnet forøvrig. Han hadde neppe fått hjelpen han trengte uansett.

Når man oppfører seg slik, er det på sin plass at man blir uskadeliggjort, dessverre med tragisk utfall.

Allikevel, så har det skjedd mye verre ting enn dette.

3 Likes

Snillisme, eller kanskje heller kall det grenseløs naivitet?

Jo, det er klisje å si at liv har verdi, fordi det er ikke noe meningsbærende i utsagnet. Spørsmålet er jo hvor mye verdi har et liv, og hvor mye verdi har noens liv fremfor andres liv.

Folks liv har forskjellig verdi, men det er det svært vanskelig for mange å innse. Statsministeren i Norge sitt liv har høyere verdi enn mitt liv, derfor brukes det mye mer ressurser på å beskytte statsministeren sitt liv enn på å beskytte mitt liv. Jeg mener at mitt liv, som ikke-kriminell skattebetaler er mer verdt enn en kriminell sitt liv som koster staten millioner i året. Og politikere setter feks en maks pris på et menneskeliv ved å begrense hvor mye og hvor dyr livreddende medisin og behandling den jevne borger kan motta. Hvis en ikke legger opp samfunnet etter slike prioriteringer vil samfunnet forvitre, både moralsk og ressursmessig.