Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Det er jo også litt risikobasert. Hadde du vært like utsatt for trusler som statsministeren hadde du nok fått beskyttelse du og…
Generelt så er det svært vanskelig med slike saker som i dag. Men ved tvil må man jo beskytte samfunnet.
Men psykisk syke mennesker er det vanskelig å ivareta på en god måte!
Politiet gjorde hvertfall alt etter boka idag ser det ut til.
Syk eller ikke, når du truer og angriper andre med våpen og ikke retter deg etter pålegg fra politiet så har du tatt et valg! Konsekvesene kan da bli som idag…

2 Likes

Bra vi er enige om noe ihvertfall :slight_smile:

Nei, det hadde jeg ikke! Er tusenvis av mennesker i Norge i dag som lever med veldig reelle dødstrusler hengende over seg. De får ingen personlige livvakter for å si det sånn!

Enig i at politiet gjorde en meget god jobb i dag.

3 Likes

Må rette meg selv litt, jeg tror ikke du hadde fått politivakter døgnet rundt nei, var ikke det jeg mente.

Her er dine rettigheter, men det er jo ikke alle som kunne trengt hjelp som faller inn under dette da.

Takker :partying_face: :fr:

5 Likes

Veldig viktig at de så direkte ENDELIG peker på atomkraft som løsning på utslipp OG energi-behov politisk. Savner virkelig den retorikken her hjemme.
Atomkraftverk gir driftssikker og mer skalerbar leveranse av strøm enn noen annen energikilde, i tillegg til å slippe ut bare ren vanndamp. Du finner ikke penere natur enn rundt et atomkraftverk, fordi det slippes ut 0 og naturen rundt får godt med tilgang på vann.

Flott med fortsatt satsing på fornybart, det blir framtidens energi-kilder, men vi kan ikke hoppe bukk over atomkraft som grunnpilar i energiproduksjonen neste 200 år fordi vi da må ha kull/olje i stedet fram til fornybart klarer å løse alle problemene atomkraft/kull/olje har i dag på oppetid og skalerbarhet.

7 Likes

Merker at jeg begynner å bli litt provosert over måten strøm håndteres på. Betaler de som kjøper strøm av Norge nettleie? Jeg tviler.

3 Likes

Litt mer context rundt episoden fra en venn av han med kniv som ble skutt: – Mitt navn var Umar, og tirsdag den 9. november 2021 ble jeg endelig sett, hørt og tatt på alvor

Da vet vi i hvert fall at en av tingene jeg foreslo var rett, han hadde folk som brydde seg om ham også.

Det er underlig, det som utspiller seg nå. Statkraft produserer strøm og eies av olje- og energidept, Statnett drifter det sentrale el.nettet og eies av olje- og energidept. Statnett er også medeier av Nord Pool og bestemmer den daglige spotprisen i Nord-Europa sammen med tilsvarende aktører fra andre land. Alt relatert til strøm er forbundet med kraftige økninger i pris og det virker (akkurat nå i hvert fall) som privathusholdninger i sør-norge skal ta støyten. Samtidig må jeg si at politikerne fremstår som vingeklippet og kan kun tilby økt bostøtte. Med et så direkte eierskap ville jeg trodd de i praksis kunne diktert prisen til sluttbruker i hjemme-markedet, med forbehold om at jeg overser noe.

Et tilsvarende forklaringsproblem melder seg nå på bensinprisen, hvor SP tidligere har uttalt at de ikke vil sitte i regjering hvis bensinprisen er for høy. Nå henvises det til internasjonale priser på olje, men ikke så mye snakk om den innenlandske avgiften på drivstoff som er over 60%. Med mindre det er en bevisst og villet politikk om å dra inn mest mulig kr på avgiftene, så ville det naturlige vært å redusere avgiftene når prisene stiger. Totalen i kr vil uansett bli det samme.

Økte bensinpriser hadde jeg glatt akseptert dersom den uttalte motivasjonen eller argumentene var å få ned bruken for å oppnå reduserte utslipp, mindre svevestøv eller whatever. Det er imidlertid vanskelig å se hva som skulle vært motivasjonen for å bruke mindre strøm, som i norge markedsføres som grønn og miljøvennlig. Det er også vanskelig å se hvordan man faktisk skal kunne bruke særlig mindre strøm som river skinnet av pølsa på strømregningene. Gj.snittshusholdningen bruker 60% av strøm til oppvarming og 20% på varmtvann. Dessverre så blir det vel eldre og vanskeligstilte som får det aller hardest, men dette tror jeg blir knalltøft for mange.

3 Likes

Så god kontroll har de ikke i Nord Pool. Det er 16 land som er med her. Det som vel kanskje er greia her er at Norge eksporterer veldig mye selv med lave reserver. Dette var visst ikke så lett å gjøre noe med. Se for deg hvordan England, Sverige og Danmark hadde reagert hvis x antall MWH med strøm som de bruker for å stabilisere nettet sitt ble borte. Det hadde blitt et politisk helvete. Det er jo litt morsomt at de kutter elavgiften for hele Norge når det kun er de sørligste områdene som blir truffet.

Nord Pool AS is a European power exchange owned by Euronext and the continental Nordic and Baltic countries’ Transmission system operators (TSOs). Nord Pool delivers power trading across Europe.

ref: Nord Pool - Wikipedia

1 Like

Ser den! :slight_smile: I følge wiki er det 6 eiere (5 nasjoner + euronext), 19% av omsatt kraft i 2020 gikk til UK, en ikke ubetydelig andel, men aner ikke hvor mye av dette som kom fra norge. Jeg satte på spissen og overforenklet, men prinsippet om at våre statlige aktører vil håve inn med dagens og fremtidens priser består, tror jeg.

1 Like

Noe helt nytt:

KOMMENTAR: BBB-PAKKE MULIGENS MEDISIN MOT INFLASJONSPRESS

Oslo (Infront TDN Direkt): Inflasjonspresset i den amerikanske økonomien er høyere enn på 30 år. President Joe Biden mener en godkjennelse av Build Back Better-pakken er løsningen på problemet.

Vil ikke dette bare forsterke inflasjonen, les sprøyte mer penger inn i markedet? Hva med å heve renten, er det ikke medisin for probleme?

1 Like

Tjah, hvis det ikke er grisedyrt å ha barn i barnehagen, så vil flere jobber. Som gir lavere press på lønningene? :stuck_out_tongue:

Say what?? Hvordan går det argumentet? Høres nå fullstendig løsrevet fra virkeligheten ut…

Ikke fundamentert i gode argumenter, spør du meg.

Her er resten av kommentaren: asjonsforventningene til aktørene i obligasjonsmarkedet steg betraktelig etter gårsdagens tallslipp, og torsdag ligger den tiårige breakeven-renten, som viser forskjellen mellom risikopremie på inflasjonssikrede statsobligasjoner og tiåringen på 2,70 prosent – hvilket er det høyeste nivået på flere år. Den femårige breakeven-renten har nådd sitt høyeste nivå noensinne.

“Fed fund futures” priser nå inn høyere sannsynlighet for så mye som tre rentehevinger på 25 basispunkter i 2022, ifølge Danske Bank og Handelsbanken Capital Markets. Det prises inn en første heving i juni 2022, og en andre heving i november, i tillegg til at det etter gårsdagens tallslipp har blitt 80 prosent sannsynlig med en renteheving i juni, ifølge Bloomberg.

Samtidig skrev president Joe Biden på Twitter at å reversere inflasjonstrenden nå er på listen av hans topprioriteringer – og at en godkjennelse av Build Back Better-pakken kan være løsningen.

“Infrastrukturpakken min vil redusere kostnadene ved å redusere flaskehalser, og jeg oppfordrer Kongressen til å vedta min Build Back Better-pakke også – det vil lette inflasjonspresset”, skrev han.

1 Like

Hvis ikke dette viser at politikere stort sett er idioter så vet ikke jeg.

Dvs. når det kommer til Joe Brandon er det vel en del verre enn som så.

3 Likes

Tiltaket bærer for meg ingen menig.

“Flere sosialklienter som får ekstra bostøtte til høye strømutgifter i november, mister like mye penger i sosialhjelp i desember.” Får mer bostøtte til høye strømutgifter – mister like mye i sosialhjelp – E24