Ja, men syntes ikke den er så interessant egentlig.
Det virker som selvforsvar for meg subjektivt sett, men heldigvis for samfunnet rundt så er alle involverte hvite. Så i dette tilfellet tenker jeg han får en så rettferdig rettssak som mulig, og at man vel fort kan forvente ett noenlunde rettferdig resultat. Rettssystemet i USA er ikke så jævlig dårlig, så uansett hva dommen blir så tenker jeg det er ok.
Akkurat hva nyansene er rundt det å bli angrepet av en ubevæpnet person når du har våpen, og så avfyrer dødelige skudd fordi du frykter å bli banket opp (sannsynlig), eller drept (usannsynlig) er interessant å diskutere ut fra ett moralsk ståsted. Men i en rettssak så kommer det veldig an på lovverket i den delstaten der hendelsen skjedde. I dette tilfellet så forventer jeg egentlig bare at han får en rettferdig rettssak og at man får godta resultatet - uansett hva det blir.
Når det kommer til hendelsen generelt:
- Borgermesteren burde ikke beordret politiet til å la opptøyene pågå.
- Politiet burde sørget for lov og orden, og ikke tillatt vandalisme og vold.
- Det var innført portforbud, verken de som ble skutt eller han som skjøt burde vært der.
- Lovene i USA som gjør det enklere å ha ett stort semi-automatisk våpen lovlig, enn å ha en pistol lovlig, er idiotiske.
- Rittenhouse (skyteren) var nok en ganske ok type, helt til dette skjedde. Men, en 17 åring som bevæpnet oppsøker noe sånt er nok i mine øyne feil person på feil sted av feil årsaker, uansett sluttresultat. Er begrenset hvor moden en 17 år gammel gutt er, og han burde ikke vært der.
- De som ble skutt oppførte seg som fullstendige tullinger så vidt jeg kan forstå.
Jeg har sett litt på, men ikke mange timer. Mulig folk som følger det veldig nærme og kan lovene i den delstaten har ett bedre syn på saken enn jeg har.