Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Nytter ikke å diskutere med folk som har gjort seg opp en mening, og derfor leser kun det de vil.
Jeg har både finsk, svensk og samisk bakgrunn, og har lest en del om dette.
Morti tok et kjapt googlesøk, og leste noe annet enn det som kom fram.
Da avslutter jeg diskusjonen for min del, bortkastet tid.

Da skal jeg fortelle deg litt om meg. Jeg begynte å låne bøker på biblioteket om urbefolkning da jeg var 7 år og leser nå over 700 ord i minuttet. Jeg har mastergrad fra universitet. Er veldig interessert og fasinert av urbefolkninger av ulike slag. Det har jeg alltid vært. Har reist rundt jorda 5 ganger og besøkt urbefolkninger over hele kloden. Jeg har hatt et tre timer langt møte med en som kjørte en høyesterett sak for Aborginerne på plenen til det australske parlamentet. Og jeg har utskrift på papir av høyesterettsdommer om urbefolkning fra flere land. Så jeg kan lese hele setninger og skjønne innholdet når jeg slår opp et leksikon. @christian prøvde å forklare deg, men bare les linken du. Det står veldig godt forklart der.

Det står også i samme link at samer er et av de mest kjente eksemplene på urbefolkning.

Samene er et urfolk som har sine tradisjonelle bosettingsområder i Norge, Sverige, Finland og Russland. Landområdet som samefolket tradisjonelt bebor kalles Sápmi.

3 Likes
2 Likes

Legefolk her? Synspunkter på dette med Original Antigenic Sin?

lol.

Alle spørsmålene er superenkle å svare på… problemet er å subjektivt svare bedre enn alle andre. Får satse på at de som gir karakter ikke aner hvem som svarer :slight_smile:

1 Like

Jeg kan ikke mye om temaet. Googling av “When did the sami come to scandinavia” gir:

The Sami have been living in the Sapmi country (aka the Northern Arctic and sub-arctic Nordic regions and Russia) since the prehistoric times. They were there long before the Vikings. The first documented mention of the Sami was made by Roman historian Tacitus in 98 C.E., but it is estimated that they have inhabited these lands for 5,000 years.

Men jeg har jo ett prinsipielt syn på saken selv om jeg ikke er veldig engasjert:

Personlig bryr jeg meg ikke så mye om urbefolkninger og deres rettigheter. Jeg mener man må bo sammen i ett samfunn, og at folk skal behandles likt. Jeg syntes ikke du som borger skal ha krav på ekstra positiv særbehandling fordi dine besteforeldres besteforeldre tilhørte en spesifikk kultur.

Jeg mener at svært mange overgrep mot barn eksempelvis kan forklares med myndigheters uvilje til å gripe inn i minoritetssamfunn som behandler barna jævlig, men i henhold til deres kultur. Og jeg mener at hvis man skal lage lover og regler for ett samfunn, så bør alle borgere og alle andre som bor lovlig innenfor nasjonens grenser likebehandles i så stor grad som mulig. Og jeg bryr meg ikke om du har norsk, samisk, pakistansk eller somalisk kulturell bakgrunn som tilsier at du ikke skal følge samfunnets regler. Er du her har du krav på likebehandling, men ikke særbehandling.

Men at samer er urbefolkning? Selvfølgelig er de det. Og at Norge har behandlet samer jævlig før? Selvfølgelig har vi det. Men, jeg syntes ikke det bør bety at moderne samer som ikke har personlig blitt utsatt for diskriminering derfor skal arve ekstra fordeler. Og selvfølgelig, har du som individ blitt utsatt for diskriminering, rasisme, osv fra myndighetene - så bør du, som individ, ha lov til å saksøke staten.

Stort sjokk liksom. Norge var rasistisk før. Vi hadde jo faen meg jødeparagrafen i grunnloven vår.

6 Likes

Sikkerhetsteater er det jeg tenker om denne saken. I tillegg tenker jeg at dette har tatt opp store ressurser på en måte som har liten effekt.

2 Likes

Minner litt om stop and frisk fra New York?

Tror det var effektivt i sin tid. Allikevel høyst kritikkverdig.

Regner med at det blir et vanlig syn de neste årene. For å sjekke om folk har tatt den nyeste boosteren slik at ikke helsevesenet blir overbelastet og bestemor dør, bare et par uker til for å flate ut kurven.

Det er ikke spesielt effektivt når det ender med tre anmeldelser.

Må jo le litt da. Har en tursekk med en kniv liggende lokket. Sammen med sportstape og gnangsårplaster og et par andre kjekt-å-ha ting. Den ble med i barnehagen her om dagen når jeg skulle ta med litt ekstra bleier osv. Hadde de hatt kontroll, så ville jeg vel blitt anmeldt. Var det sånn for de tre også? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Slikt arbeid handler vel ikke nødvendigvis om hvor mange man tar, men hvordan resten av befolkningen potensielt endrer atferd. Men det blir spekulasjoner.

Litt som med billettkontroller og fartskontroller. Tredoble botsatsene, og man sniker fremdeles på trikken og kjører for fort.

En av de viktigste vurderingene kriminelle gjør, er vurderingen av sannsynligheten for å bli tatt.

Straffen i seg selv har faktisk mye mindre å si. Derfor røyker folk på Filippinene hasj, selv om Duterte dreper dem om de blir tatt :man_shrugging:

Følger jeg denne logikken må jeg jo nesten vøre enig i, at ja, dette er sikkerhetsteater😂

1 Like

Som vel er en god grunn til at straffer ikke nødvendigvis burde være så lange. Det er viktigere å bruke ressurser på å få kriminelle tatt enn låst inne. Da kanskje de finner noe bedre å gjøre.

Det var en periode hvor folk ble dyttet til å ranet for mobiltelefonen for noen år siden. Til slutt satte politiet inn hundepatruljer og helikopter for å ta dem. Da ble det for “hot” og det sluttet å skje.

2 Likes

Hmm, kanskje. Da snakker vi fort sammenhenger jeg ikke er kompetent til å vurdere, da det er mange hensyn å ta.

Men absolutt en interessant tanke.

1 Like

Som det fremgår av artikkelen i Dagbladet så er forutsetningene for lovlig ransaking ganske enkelt ikke oppfylt. Altså dreier det seg om lovbrudd og kriminell adferd fra politiets side. Hvilke intensjoner de har hatt vedkommer ikke saken. Det kan vel kanskje kalles en formildende omstendighet. Men politiledelsen burde vært tiltalt og selvsagt fjernet fra sine stillinger. Her har man både rett og plikt til å sette seg til motverge - for å hindre denne kriminelle adferden. Det forteller selvsagt adskillig at ingen ser ut til å ha gjort det og at det heller ikke er noen politibetjenter som har nektet å følge ordren om å opptre kriminelt.

2 Likes

Når folk finner seg i å bli fengslet uten lov og dom bare fordi de har vært en tur i utlandet, så finner de seg selvsagt i å bli tilfeldig ransaket på gaten også.

1 Like

:laughing:

Tja, jeg vet ikke hva du vil kalle å være innesperret på et rom i to uker jeg.

Karantene.

5 Likes

Åja. Bare å kalle det noe annet så er det greit.

Det var ikke tilfeldig ransaking politiet drev med, det var bare en trivselskontroll for innbyggernes beste. Problem løst.

4 Likes

Synes det blir litt teit med kontroll på den måten. Bruker opp lovlydige folks tid, skaper forsinkelser og skaper sikkert noe redsel og irritasjon. Ønsker heller at politiet følger med og griper inn der de ser noe/blir tilkalt til, enn at de skal filtrere befolkningen selv. Vi får vel en avklaring om dette var lovlig i en eller annen rettsak etterhvert? Greit å få det avklart. Synes det ikke er så veldig dramatisk at dette ble gjort, bare svakt negativt og unødvendig i det store bildet. Politiet har mye bedre ting å drive med.

Støtter deres tilstedeværelse i bybildet, spesielt rundt Youngstorget og slottet. Har vært bra arbeid der de siste årene for tryggheten fra politiets side.

1 Like