Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Hørte på radioen under en lang kjøretur i dag. De tok opp koronapass. Tre stykker, alle bare: “Ja, det høres kjempebra ut :heart:”.

Jeg sliter litt her merker jeg. Utfra det du skriver her, så spiller det liten rolle om man har eller ikke har vaksinert seg, så hvorfor drive med sikkerhetsteater? Jeg tenker jo også at dette er noe vi alle får. Bedre nå, når vaksinen har effekt enn om tre måneder når den er dårligere.

Merker jeg blir forbanna på at de ikke har gjort noe med bemanning for å håndtere dette. Det er snart to år de har hatt på seg. Det er ikke attraktivt nok å jobbe med dette. For mye stress, for lav lønn for at det er verdt det. Gjør noe med begge deler. Øk bemanning og lønn.

Det koster kanskje en milliard i året, men så sparer man ørten milliarder og øker livskvalitet til en hel befolkning i den andre enden. Her er det snakk om å spare seg til fant.

8 Likes

Dette er det aller dummeste med hva forrige regjering drev med. Tiltak for korte perioder i stedet for å se litt lenger fram i tid.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

7 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

5 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

De har allerede hatt mange smittede. Nå må vi gjennom det samme. Kan ikke drive å kjøre på med tiltak i årevis. Så kan de som er mindre lystne gjøre sine egne tiltak.

1 Like

Det siste året har 14 sykepleiere sagt opp ved [intensivavdelingen ved Ullevål, Oslo Universitetssykehus]. Under pandemien har de i tillegg hatt ansvar for flere isolasjonskrevende pasienter med covid-19, utenfor egen avdeling. [Avdelingleder Dag Jacobsen] viser til at tilsvarende belastning forekommer på intensivavdelinger i hele landet. – Flere av de mest erfarne slutter. Stillingene blir besatt av relativt ferske, som trenger å læres opp i blant annet respiratorbehandling. Myndighetenes tiltak med å øke antall intensivsykepleiere som utdannes, vil først slå positivt ut på våre avdelinger om 1-2 år. Dagens Medisin, 18. november 2021. 14 ansatte har sluttet ved intensivavdelingen på Ullevål

1 Like
1 Like

Det er jo ikke rart. Sykt krevende jobb, 591k i årslønn. Hvem hadde ikke sluttet? Som jeg skrev, bemanning må opp og lønn opp. Det er ikke mange som jobber med dette totalt sett, men det påvirker alle, friske også, hvis kapasiteten er for dårlig.

1 Like

Jeg har fra innsiden ganske god innsikt og kan fortelle en del.

Når de står på valgkamp så snakker alle om fine saker og er idealister i hver sin retning og fronter politikken til sitt parti. Men bak kulissene er der en intern valgkamp i alle partier. Hvor ikke de smarteste eller mest begavede kommer fram men de aller sleipeste. De verver venner og kjente og sikrer flertall. Så fryser de ut de kandidatene de ikke liker på årsmøtene. Når verv skal fordeles driter alle i politikk. Da ser de på hvilke summer hvilket verv gir. På denne måten er de sikret store summer. Det blir også fordelt verv Ift hvilken hva de fikser i sine fylkeslag. For eks om du fikser det skal du få dette vervet som gir for eks 100 000 kr. Det er så pill råttent at det nesten ikke er til å tro. Det gjelder samtlige parti. Sinnsyke folk som styrer by land og bygd.

6 Likes

Min far og farfar var lege, og en onkel av meg var kirurg. Den arbeidsbelastningen de hadde kombinert med det jeg som tenåring klart så som en heller utakkknemlig, mer eller mindre ansvarsløs befolkning med utbredt misunnelse, det fikk ihvertfall ikke meg til å få lyst til å bli lege. Og de hadde alle betydelig bedre lønn enn intensivsykepleiere. Det handler selvsagt også om hvordan “samfunnet” forholder seg til folk som faktisk gjør en viktigere, mer ansvarsfull, mer krevende, slitsom og potensielt simpelthen traumatiserende jobb. Min far fortalte meg for få år siden at han ble “multitraumatisert” i sitt arbeid som sykehuslege. Jeg tror han gjorde en god jobb. Og det med en oppvekst som var hard nok. Fra omkring det året han var ferdig uteksaminert så gikk lønnen for legene nedover relativt til prisen på så godt som alt av varer og tjenester. Lønningene for “vanlige folk” gikk opp. Og “høy lønn” handler om hva man kan få for pengene. Med “frontfagmodellen” - en løgnaktig tilsnikelse - så har det gått som det har. Sånt plukket jeg opp allerede som barn. For sykepleiere har det med lønnen vært desto verre. Holdt nede pga import fra både naboland og helt fra Filippinene. Min mor var sykepleier. Fortalte meg hvor “problematisk” det kunne være å skulle å løfte på pasienter sammen med en av de sistnevnte. Innstillingen også en annen. Og om hvordan bemanningen på en av Rikshospitalets tyngste avdelinger ble kuttet ned fra tre til to sykepleiere om natten (Så var også den evnt noe større og sterkere “etnisk” norske prisgitt den lille filippineren) Osv osv. Det er nesten vanskelig å begripe at noen i det hele tatt vil arbeide med slikt for en befolkning der de fleste for lengst har vist at de gir blanke faen. Det er så jeg faktisk har tenkt at det tross alt er bra at de fleste av de som firmaet jeg er investert i kan hjelpe befinner seg utenfor Norge. Så jeg bekymrer meg heller ikke så mye for hvordan det måtte gå her. Det går uansett for bra ifht hva folk flest fortjener.

4 Likes

Litt Korona statistikk fra VG’s koronastatistikk:

0-59 år står for 91% av alle smittede

60+ år står for de resterende 9%

smitte alder

0-59 år står samtidig for 7% av døde. Spesielle å se er at det som var fordelt på 4 forskjellige trinn på smitte, er nå bare en totalpost 0-39 år på 1%… Disse 4 alderstrinnene er blant de med desidert størst smitte, bortsett fra 0-9 år.

60+ år står for 93% av dødsfallene! Med en ekstrem vekst når man passerer 70 års grensen.

døde alder

Ser man så tallene på antall døde siden 1. november har man følgende tall:

40-49 år: 1
50-59 år: 1
60-69 år: 8
70-79 år: 25
80-89 år: 37
90+ år: 28

Så med 9% av de smittede, står samme gruppe for over 90% av dødsfallene. Da må man begynne å tenke litt mer spissede tiltak.

Aldersegmentet med den høyeste smittebyrden har til sammenligning kun 0,7% av dødsfallene. Da bør man spisse tiltakene rundt disse på 60 og oppover. Hjelper ikke med koronapass når man vet at man fint kan være bærer uten symptom selv med vaksine.

Problemet nå er vel at man har folk som går rundt uten symptomer og drar dette med seg inn i miljø hvor man kan ha personer som er for syke til å ta vaksine. Eller vaksinen har begrenset effekt.

prosent

5 Likes

Jeg lurer på hvorfor de gjør det så jævelig vanskelig å begynne på legestudiet. Vi har for få. Så blir det kanskje en litt høyere strykprosent, men det får så være.

Jeg traff en overlege på en fjelltur. Hun sa at hadde hun kunnet velge igjen, så hadde hun valgt noe annet. Hun var 37 og ganske nylig ferdig utdannet. Det tar 12 år å bli overlege. Også nevnte hun snitt uke på tror det var 46 timer…

Det samme problemet hadde de i Sverige. Dette er ikke nyheter.

Jupp, har en kollega derifra som er venn med ei som er intensivsykepleier. Der hadde man personer som jobbet på flere forskjellige hjem. Og innen smitte var oppdaget hadde personene allerede vært innom flere plasser.
Når eldre i tillegg var smittet ble det bestemt over telefon fra ansvarlig lege å fjerne nødvendige medisiner. Hjertemedisiner, blodtrykk, blodfortynnende osv.

4 Likes

Hehe, det blir nok vanskelig tror jeg. Info jeg fikk fra kollega i fjor, verbalt. Men tror det er vanlig å ta eldre av medisiner hvis man er definert som terminal pasient på generelt grunnlag.

Men det med at ansatte jobbet flere plasser mener jeg at jeg leste i avis eller noe slikt. Men det er jo naturlig med tanke på vikarer osv. Og er vel flere private aktører i Sverige en i Norge. Men man skulle trodd man hadde noen former for beredskap/planer for å unngå slikt så mye som mulig under en pandemi :man_shrugging:

2 Likes

Dette er 100% standard. 23% stilling her 38% der, 3% osv

Jeg hørte om en kvinnelig lege som valgte å bli bussjåfør. En jeg kjenner traff på henne og husket henne fra da han var innlagt på sykehus. En annen kvinnelig lege, venn av en slektning, “gikk over i administrativ stilling”. En annen slektning er ferdig utdannet, men har ikke fått “turnus”. Og det har jo med EØS å gjøre. Om “vi” nå skulle ønske å utdanne flere så gjør “vi” det ikke lenger “for Norge” slik det tross alt en gang var. Det kan fort bli mye “eksportvare”. Sønn av en kollega av mn far valgte å bli lege selv om han var i stor tvil underveis i studiet. Han flyttet til USA. Og har selvsagt en helt annen lønn der enn her. Det handler også om prioriteringer. Det finnes helt sikkert ganske mange som kunne klare å gjennomføre medisinstudiet, både svært bra og sånn noenlunde greit. Men de som har disse forutsetningene prioriteres til andre utdanninger. Og så er det en generelt liten vilje til å dirigere hva ungdommer skal studere. Det er slags “markedstenkning” som råder. Universiteter og høyskoler skal “tilby utdanning” basert på hva “forbrukerne” ønsker. En bokstavelig forskrudd tankegang, slik jeg ser det. men den passer jo for et også forøvrig tilsvarende forskrudd “samfunn”. 46 timer… Min far hadde vel ihvertfall ikke noe lavere gjennomsnitt enn det. Og min kirurgonkel… mye mer. Men så ble han heller ikke så gammel. Den “høye pensjonen” forsvant i graven.

2 Likes

Du er ikke alene om det, ser også ut som denne artikkelen forsvant her også, tilsynelatende helt ut av det blå:

1 Like

Snittalderen på leger er nok generelt sett veldig høy. Men ja, det er et hardt yrke. Burde ikke trenge å være det.