Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Så provoserende; for noen uker siden fikk jeg en mail fra Elvia med Stortinget i ryggen som oppfordret meg til å vri strømforbruktet over til perioden kl 22-06. Mulig de ikke tenkte seg helt om, for på E24 i dag modererer kommunikasjonssjefen deres seg en del: “Morten Schau, kommunikasjonssjef i nettselskapet Elvia, ser for seg at den nye nettleiemodellen kan friste enkelte til å sette på tørketrommelen på nattetid, men fraråder dette på det sterkeste.” Advarer mot farlige sparegrep når strømmen er billigst – E24
Privathusholdningers strømforbruk har sunket jevnt og trutt de siste 25 år, fra 18.000kwh til 16.000kwh i 2017 - og svinger mest når det blir kaldere fordi en stor andel går til oppvarming: https://www.ssb.no/energi-og-industri/artikler-og-publikasjoner/vi-bruker-mindre-strom-hjemme Men det blir flere av oss, og levestandarden øker, så samlet forbruk stiger. Privat forbruk står likevel bare for 35% av totalt strømforbruk i Norge. Men er det andre enn privatforbrukerne som blir oppfordret til å holde seg våkne mellom 22 og 06? Har spurt Elvia. Venter i spenning (tog du 'an?) på svar.

Sverige holder igjen på strømmen…statnett svarer med samme mynt! :sunglasses: :+1:

4 Likes

Men dette går jo ikke an og er regulert av diverse internasjonale avtaler :roll_eyes: :roll_eyes: :roll_eyes: ???

Er det ikke det som har vært løgnen som har vært foret til oss det siste halvåret?

5 Likes

– Dette handler om at vi skal ha så like forhold som mulig på begge sider av grensen, og skape symmetri i handelen mellom landene, sier kommunikasjonsdirektør Henrik Glette i Statnett til E24.

Hmm… Er det noe symmetri i handelen vår med England? :thinking:

4 Likes
1 Like

Meget tankevekkende!

2 Likes

Jeg ser logikken fram til et visst punkt. Skal vi gå å tenke på korona resten av livet? For dette er vel ikke en sykdom som blir lettere å få bukt med en influensa. Min antagelse er at korona er noe alle vil få før eller siden.

2 Likes

Uff. Går det ikke an å få fred fra hun der.

1 Like

USA:
image

Norge:
image

Kunne sikkert tatt med 30 land til.

Siden vaksiner beskytter mot alvorlig sykdom og død virker det som en nobrainer å vaksinere seg hvis man har underliggende sykdommer, eller er i risikogruppen pga alderdom, ekstrem overvekt, osv.

For folk under 50 så… har jeg store problemer med å forstå hvorfor man skal ha tvungne tiltak i det hele tatt. Fornuftig for de fleste å vaksinere seg, men nå som vi vet at vaksinering ikke hjelper mye mot å smitte andre - og at mesteparten av effekten når det kommer til smittespredning kun er der i noen få korte måneder, så begynner jeg å helle til at man bare får la det skure å gå. Folk får velge selv hvordan de vil forholde seg til det slik jeg ser det. Og er du relativt ung - spesielt under 18 - så er det nesten null grunn til bekymring.

8 Likes

Det blir interessant å se hvordan det går med pfizer sine piller. De så ut til å ha svært bra effekt

Hvis det funker, så burde det gå an å få noe lignende mot influensa og forkjølelse etterhvert?

2 Likes

Da bør lærere og bestemødre vaksinere seg, og så er problemet løst. Det ville vært en løsning som ga mening …

5 Likes

Altså, jeg ser at det er et problem med sykehusinnleggelser. Det er veldig mye flere <=49 som blir lagt inn som dør i statistikken. Det jeg da ikke forstår er hvorfor det ikke har gått an å bemanne opp. Jeg har ikke hørt noe som helst om ekstra penger til økt bemanning og økt lønn for å sørge for at man får rekruttert.

Sykehusinnleggelser i USA

ref: Risk for COVID-19 Infection, Hospitalization, and Death By Age Group | CDC

Heldigvis har vi mulighet til å bruke flere titalls milliarder årlig på klimatiltak da.

1 Like

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. :rofl: :cry:

1 Like

Er det innleggelser, eller folk som oppsøker sykehus for behandling ? Eller folk som tester seg positivt i en eller annen setting ? Hva er definisjonene ?

Min forståelse er at de fleste som registreres som “case count” er folk som blir registrert smittede, og får beskjed om å ta medisiner og være isolert hjemme så godt de kan, og så kontakte sykehuset hvis det blir vesentlig dårligere. Det kan være feil forståelse.

Hospitalization rates are calculated by the number of residents of a defined area who are hospitalized with a positive SARS-CoV-2 laboratory test divided by the total population within that defined area.

Det er ikke noe mer info. Jeg er enig at tallet er villedende hvis de ikke har opptatt en sykehusseng.

1 Like

Jeg vet ikke. Jeg har lest saker, men jeg er ikke sikker på om de er korrekte:

A new study suggests that almost half of those hospitalized with COVID-19 have mild or asymptomatic cases.

Men tja ?

1 Like

…-

2 Likes

Det hjelper ikke å øke antall som utdannes når 14 ansatte slutter. De slutter jo fordi det er for høyt arbeidspress som ikke står i stil til lønna. Derfor jeg mener man må øke både lønna og bemanningen. Du kan ikke gå normale skift i fullt verneutstyr. Det er umenneskelig.

2 Likes