Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

A Court Ruled Rachel Maddow’s Viewers Know She Offers Exaggeration and Opinion, Not Facts
“Maddow’s show is different than a typical news segment where anchors inform viewers about the daily news,” an Obama-appointed judge ruled.

https://www.npr.org/2020/09/29/917747123/you-literally-cant-believe-the-facts-tucker-carlson-tells-you-so-say-fox-s-lawye

Now comes the claim that you can’t expect to literally believe the words that come out of Carlson’s mouth. And that assertion is not coming from Carlson’s critics. It’s being made by a federal judge in the Southern District of New York and by Fox News’s own lawyers in defending Carlson against accusations of slander. It worked, by the way.

Dette er MSNBC og Fox. Rachel Maddow og Tucker Carlson. De lyver så det renner av dem, og det er “greit” fordi ALLE BØR FORSTÅ AT DETTE ER OVERDRIVELSER, LØGN OG MENINGER! Det sier rettssystemet.

Du bør ikke tro på noen av dem hvis du ikke er tilhenger av propaganda.

3 Likes

Man kritiserer ikke myndighetene og Big Pharma ustraffet.

3 Likes
1 Like

En ting jeg syntes er helt jævlig forresten er at folk som er kritiske til vanlige medier legger bort all kritisk sans når det kommer til frilansere og uavhengige medier.

Greit å være kritiske til alle syntes jeg.

Men Fox og CNN er ekstremt MYE mer troverdige enn Zerohedge og folk som Tim Pool som har høy stjerne hos mange som følger uavhengige medier. Disse har også ekstremt partisk dekning og tolkning av nyhetsbildet. Så hvis man skal være kritisk, ikke legg bort den kritiske sansen i det øyeblikket noen ikke er en del av de store mediekanalene - bruk den på alle.

Og hvis noen lurer på hvor partisk jeg er? Jeg liker VG sin politiske dekning ganske bra i Norge. Og det er nok farget av at jeg som oftest har stemt H i valg her i landet. Andre vil nok si at VG også er håpløst partiske og man kan jo fint vise til en rekke saker hvor VG har dekket politiske saker (Giske er ett eksempel) på en dårlig måte.

6 Likes

Dersom man fremhever Zerohedge som et eksempel på hva som er objektivt så har man misforstått, men at folk linker til zerohedge for å gi litt motvekt til msm gir lesere der ute bedre mulighet til komme frem til sannheten, som ofte ligger litt i mellom der msm legger seg og der alternative medier legger seg. Det er jo bare å se til Sverige. Og hvor lite mediene der tok tak i integreringsproblemer. Selv om de var helt åpenbare.

4 Likes

Det finnes dessverre ingen store medier som jobber ut fra idealet lengre. Det mest idealistiske mediet de siste 10 årene var Wikileaks. De arresteres. Men bare noen ytterst få medier kritiserer dette.

Det er forferdelig synd at det er slik. Dette er et tema som jeg er veldig opptatt av. Jeg hadde egentlig et veldig bra syn på journalister for 30 år siden. Det er mye ære i å beskytte kildene sine med nebb og klør. Eller det å avsløre grovt maktmisbruk fra myndigheter eller mektige. I dag føler jeg en journalist bare repeterer hva andre journalister allerede har skrevet og det står det samme alle steder. Man bruker andre medier som eneste kilde og lager egentlig bare entertainment. Journalistene er viktige for at det politiske systemet vi har skal virke etter hensikten.

5 Likes

image

image

Bra vi får stengt ned for reise fra Afrikanske land nå. Viktig at politikerne treffer gode og treffende tiltak umiddelbart. Det er nok helt sikkert sånn at vi nå forhindrer denne forferdelige varianten (som vi ikke vet hvor farlig er enda - den er sikkert verre enn pesten) fra å spre seg i Europa. Bare vi nekter afrikanere å komme til Europa framover så går nok det bra. Ingen grunn til å tro at Omikron (som jeg heretter omdøper til Omnipest, da jeg anser det som mer passende) ikke allerede er på vei for å spre seg innad i Europa og snart utrydder halve befolkningen.

I andre nyheter så jobber vi hardt med koronasertifikat i Norge. For selv om alle vet at dette har minimal effekt på å spre smitte, så er det viktig å straffe de uvaksinerte. Det er slik det framstår for meg. Ikke som ett tiltak for å stoppe spredning av smitte, men en straff for uvaksinerte for å gi dem incentiv til å vaksinere seg.

Gjør vurdering av coronapass

Ifølge Johansen vurderer byrådet nå de juridiske og praktiske sidene ved et eventuelt coronapass i Oslo.

– Det kan bli innført, men det er veldig viktig å være klar over følgende: Det er ikke mulig å innføre coronapass uten samtidig å innføre inngripende tiltak som coronapasset kan gi oss fritak fra. Slik er loven, sa Johansen i bystyresalen onsdag ettermiddag.

– Så må vi også vurdere de etiske sidene ved innført inngripende tiltak rettet mot de som ikke er vaksinerte, og være klar over at Folkehelseinstituttet mener at coronapasset har begrenset effekt på smittespredningen.

Jeg begynner å bli for negativ kjenner jeg. Trenger en eller annen tullete konspirasjonsteori å tro på jeg også. Koronapass som straff for uvaksinerte innvandrere? Jaja, jeg syntes det er tull, men heldigvis er hele utvidede familien (over 16) og alle jeg omgås privat vaksinerte så vidt jeg vet, så dette rammer ikke meg på noen som helst måte.

Jeg skal vel klare å omstille meg, og tåle dette så inderlig vel jeg også :slight_smile:

7 Likes

Må bare få smette inn; uten at det skal bryte opp diskusjonen dere har:

Du er en smart type @anon80503862. Smartere enn meg og alle jeg kjenner. Antagelig en av Norges mest reflekterte personer.

Det er beundringsverdig å lese dine betraktninger.

5 Likes

Jeg ser at jeg bør ta en pause fra å diskutere da :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

1 Like

Kan du ikke sjekke opp i koronalabratoriet og finansieringen og annet samarbeid rundt det?

Hadde vært interessant å fått ditt synspunkt på det etter en grundig sjekk :pray::grinning:. Jeg er også veldig glad for å ha deg på forumet.

2 Likes

CNN var vel en av aktørene som maste om at Trump hadde konspirert med Russland hver dag i over to år. Dette viste seg jo bare å være en tullete konspirasjonsteori… Så det er mye tull på CNN og Zerohedge. Alt må leses med en kritisk tilnærming.

5 Likes

Regner med at det er rom for litt satire her:

4 Likes

Helt sant. I diskusjonen så virker det ofte som om noen tror på alt det MSM skriver og andre tror på alt det alternative medier skriver. Men sannheten er at ingen av delene kan tas for god fisk. Og det tror jeg ikke de fleste gjør heller.

6 Likes

Den som kontrollerar makten över tanken innehar en nyckelroll i samhället. Prästernas makt övertogs en gång av politikerna, vilka i sin tur detroniserats av journalisterna. Massmedierna har givit upphov till en ny ideologi: journalismen. Texten är en bearbetning av ett föredrag som hölls den 24 mars 1994 vid konferensen “Media og samfunnsstyring” vid Norsk senter for forskning i ledelse, organisasjon og styring, Bergen. Inlägget publicerades sedermera som “Journalistene som klass, journalismen som ideologi”, i Terje Steen Edvardsen, red., Media og samfunnsstyring, Fagbokforlaget, Bergen 1994. Olof Petersson

Jeg hadde knapt noe positivt syn på journalistene selv for tredve år siden. Men også den lille tro jeg hadde på sannferdigheten av det offisielle narativet sånn i det store og hele begynte da å bli underminert. Det var allerede ille nok hvor skjevt og i favør av Ja-siden det var under opptakten til folkeavstemningen om EU-medlemskap 27. november 1994. Men kanskje la jeg også mer merke til det på grunn av en noe underlig episode mot slutten av august, da jeg på en flyreise tilbake fra Island det året, ble sittende ved siden av en som hadde vært FN-soldat i Bosnia-Hercegovina. Alt jeg husker fra samtalen var at han sa det mediene fortalte ikke stemte med hva som faktisk foregikk der nede. Husker ikke hvilke adjektiv det var han brukte, men han understreket det, og det var som han hadde behov for å fortelle, men på grunn av taushetsplikt så kunne han ikke si mer. På den tiden var jeg selv intenst opptatt med studier og i den grad jeg fulgte med på noe politisk så handlet det om EU og folkeavstemningen. Men jeg hadde også gått befalskole og ved å si det så la jeg litt opp til at han kunne fortelle. Noe konkret kunne han ikke si, men behovet var der, det er sikkert. I ettertid ser jeg at den der samtalen på flyet, den har ihvertfall bidratt til at jeg forholdt meg mer kritisk ikke bare til medienes rolle ved folkeavstemningen, men også til det narrativet de kjørte når det gjaldt de “onde serberne” mot de “gode muslimer”. Så fikk jeg etterhvert også med meg sånt som dette:

http://www.srpska-mreza.com/lm-f97/LM97_Bosnia.html

Noen egentlig “korrigering” av propagandaen der har knapt heller funnet sted. Etterhvert har jeg også endt opp med å miste troen på hele narrativet om den “kritiske” journalisten. Det har vel vært enkelte “ærlige sjeler” blant journalister også. Men mitt inntrykk er at de var “kritiske” så lenge de fleste av dem var i opposisjon til det “borgerlige samfunnet”. Noe motsvarende kunne også “borgerlige” journalister være mer kritiske sålenge situasjonen var slik. Men når en blanding av sosialdemokrati og nyliberalisme vel var blitt hegemonisk da var det stort sett slutt på den “kritiske” journalismen. Det er ikke bare “sekstiåttere” som begynte å opptre som makthavere gjør når de selv begynte å innta posisjoner. Det gjelder også mer generelt for både venstre- og mer sentrumsorienterte “liberale”. Hvorfor var det feks bare Nixon som ble rammet så definitivt av den “kritiske” journalistikken ?

5 Likes

Siste halvdel av 90-tallet og frem til begynnelsen av 2000-tallet gikk jeg ganske ofte innom bokhandelen Tronsmo som da lå ved Tulinløkka og som for ikke så mange år siden flyttet til Universitetsgaten. Der kom jeg over denne boken. Det var ganske kort tid etter at den ble publisert i år 2000. Men det tok meg ihvertfall mer enn ti år til før jeg ble oppmerksom på historien om USS Liberty - som ble angrepet i nettopp 1967 og som også ifølge Norman Finkelstein var et et slikt “merkeår” for et visst narrativ. Når det ble såpass vanskelig, så godt som umulig, å innrømme at flyktningesenteret i Trnopolje hverken var noen “dødsleir” eller i det hele tatt noen “nazikonsentrasjonsleir”, og ihvertfall ikke mulig å snu selve narrativet, ja så skyldes det også at man i den grad gikk inn for - og lyktes med - å benytte seg av assossiasjoner til de riktignok reelle konsentrasjonsleirene under den andre verdenskrigen. Skulle man rippe opp i historien om serberne som et slags “nazister”, ja så kunne man jo risikere at også eldre historie ble utsatt for “revisjon”… Og “revisjonisme” kan man jo ikke “ha noe av”. Skal det justeres aldri så lite så må det selvsagt skje i stram regi av offentlig godkjente historikere med patent på “sannheten”. Alt annet kan jo føre til “revisjonisme” og, Gud forby, “konspirasjonsteorier” osv osv…

1 Like

Liten throwback til CNN-diskusjonen tidligere :grinning_face_with_smiling_eyes: :

4 Likes

“Mostly peaceful boat accident at Pearl Harbor”

3 Likes

“It presents mild disease with symptoms being sore muscles and tiredness for a day or two not feeling well. So far, we have detected that those infected do not suffer loss of taste or smell. They might have a slight cough. There are no prominent symptoms. Of those infected some are currently being treated at home”, Coetzee said

Ingen grunn til dramatikk altså. På den andre siden har du tilsynelatende full panikk:

Er vi i ferd med å bli et samfunn som ikke aksepterer risiko? I så fall ikke lovende for fremtiden.

God artikkel fra Washington Post her:
https://www.washingtonpost.com/health/2021/10/18/coronavirus-mutations/

Dette viruset vil trolig fortsette å mutere i all evighet, slik som andre influensavirus har gjort i århundrer. Vi kan ikke kontrollere naturen.

Jeg synes disse coronatiltakene begynner å ligne litt på pengetrykkingen, man stenger ned eller trykker mer penger, og bare utsetter problemet. Når samfunnet så åpner igjen er immunsystemet dårligere trent og livene som ble spart tapes inn igjen.

Tror vi bare må innse at vi vanskelig kan kontrollere naturen, bedre å finne en måte å leve med den, inkludert muterte virus.

8 Likes

Jeg tenker at det ikke finnes noe bedre tidspunkt å få smitte en nå, når de fleste er godt beskyttet av vaksinen. Framover blir det bare verre?

4 Likes
2 Likes