Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Jeg tror det er på tide med en skikkelig generalstreik for å få kontroll på strømprisene.

Disse prisene går ikke bare ut over privatøkonomier, men de kommer til å rasere det lille vi har av industri i landet.

11 Likes

Er visst en facebook-gruppe som samler folk nå. :slight_smile: Hvis det skal demonstreres.

2 Likes

Jeg er redd for at det ikke holder med demonstrasjoner og fakkeltog.

Her må landet tvangsstanses, og politikerene ansvarliggjøres.

5 Likes

Vet ikke helt hva som kan gjøres jeg. Delvis går prisen opp pga. dyrere CO2-pris for gass, kull og olje. Ble visst dyrt å ikke bygge atomkraft :slight_smile:

2 Likes

Man kan kvitte seg med hele karbonskatten, subsidier til vindmøller og andre idiotprosjekter som kun forverrer hele situasjonen.

Atomkraft burde vært utbygget for lenge siden, og politikerene som har gått i bresjen for å sabotere med ekstremt fordyrende krav burde vært straffeforfulgt.

Man kan på mange måter se CO2-hysteriet som en religion.

Men når de begynte å legge på datoer for når verden skulle gå under om vi ikke sluttet å slippe ut CO2, så minner det mer om en dommedagssekt… Og disse har infiltrert styre og stell over hele verden…

7 Likes

Er nok litt for tidlig for dette ennå.

Folk må blø før de reagerer for alvor.

3 Likes

Handler vel heller om folks følelser rundt alt som har med radioaktivitet å gjøre

Det trodde jeg også, helt til de 8 største fondene/bankene i Europa gikk ut mot atomkraft. Fordi de ikke er investert i sektoren enda…

2 Likes

Kjernekraft er “vinn-vinn”…

4 Likes

Kanskje kan “omvendt” landstrøm være en mulig løsning på kortere sikt

Fordelen vi har nå er at vi forsåvidt har nok strøm, den er bare så ekstremt dyr.

Dette er hvordan jeg ser for meg handelen på Nordpool foregår:

1MWh til salgs, selger truer med å selge den til utlandet, med mindre vi hoster opp pengene. Så da gjør vi det.

Og så gjentar det seg om og om igjen, på tross av at overføringskapasiteten er begrenset (7517MW så vidt jeg har sett, basert på overføring av 7517MWh på en time).

Og når vi har kjøpt all strømmen vi må ha, så selger de resten til utlandet…

Det meste vi har produsert av strøm i løpet av en time i Norge det siste året er 27697MWh, og det høyeste forbruket vi har hatt er 25230MWh.

Prisene blir med andre ord presset oppover.

Kartellvirksomhet kalles det av konkurransetilsynet.
Hvor er konkurransetilsynet forresten? Er de i Covid-karantene?

4 Likes

Skal tro om ikke de høye strømprisene har noe med denne saken å gjøre?

4 Likes

Syns det er skremmende Sykehus kapasitet i Norge. Vi møter samme problemer som for 2 år siden når pandemien startet, altså har ingenting skjedd underveis. Det er ekstremt skremmende!
Det er i følge statistikk hos Vg 250 innlagte rundt i sykehusene nå. Det skaper kriser i enkelte sykehus, 250 stykk!!! Det høres for meg ut som en dråpe i havet.

Takk høyere makter for at vi har opplevd en mild pandemi sammenlignet med andre land. Tør ikke tenke på hva som skjer om vi får en virkelig dødelig pandemi.
Er sykehus kapasiteten like dårlig om 10 år? Det virker sånn. Sykt skremmende!

7 Likes

Det stemmer ikke, vi har mange færre sykehusplasser nå enn vi hadde.

Det er ikke mye AS Norge strammer inn pengebruken på, men dette er en av tingene.

5 Likes

Har erfart at dine innlegg ofte må etterprøves. For å slippe byrden denne gangen; kan du henvise til kilde for utsagnet?

3 Likes

Hovedejeren, det svenske energiselskab Vattenfall, forudser, at strømpriserne bliver ved med at være så lave, at det ikke kan betale sig at køre med de to ældste af værkets reaktorer.

Fremsynt analyse der av Vattenfall😮‍💨

1 Like

Da har statsbudsjettet blitt foredlet i Audun lysbakkens hender, og de rike skal straffes med høyere skatt. På SV-sjargong er de rike de som tjener over 643000,- brutto/år
Det betyr at helt vanlige mennesker med vanlige jobber får økt skatt.
Dagens utblåsning😡

5 Likes

Medianinntekt i Norge i 2020 var 547 320 kr, altså ca. 100 000 kr lavere enn grensa på 643 000kr. Med andre ord er det et mindretall av Norges lønnede borgere som rammes.

Edit: Jeg må ha 16 års jobbansenitet som lektor med opprykk før jeg passerer den grensa, så for meg er det helt innafor at de som tjener 643k+ må skatte litt mer :sunglasses:

Merkelig hvordan hysterien om en eventuell invasjon av Taiwan av Kina når nye høyder dag etter dag fra amerikansk og vest-europeisk side… Som om de ikke har bombet og invadert titalls av land som ikke passet deres økonomiske interesser selv. Rare tider vi lever i…

3 Likes

Jeg synes fremdeles Ap og SPs grense på 750000,- er bedre.
750000,- er musepiss hvis du bor i et pressområde (boligprismessig) som jeg gjør. Jeg ligger rundt der i årsinntekt og bor i 142 m2 vertikaldelt tomannsbolig med min samboer som også er i full jobb. Vi strør ikke om oss med penger akkurat

6 Likes