Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Jeg ser på meg selv som ett ganske vanlig menneske i samfunnet, har fagutdanning og jobber på gulvet i staten.
Så kommer aldri å passere den grensa med grunnlønna, men på slutten av året har jeg nesten doblet grunnlønna hvert år😅 Litt tillegg og massevis av overtid gjør susen, men nå blir man jo straffet for å stå på ekstra for fellesskapet🤷

Og mange av de i min vennekrets som er håndtverkere ligger også å vaker på den grensa.

Litt usikker på hvordan de regner ut gjennomsnittslønna, men vil tro de ser på alle over 18 år og det er jo en veldig stor del som ikke begynner å jobbe før de er godt ute i 20 årene. Så er nok mange som ikke har startet yrkeslivet sitt som trekker ned og ett lite mindretall som trekker mye opp.

Ett fint sitat fra Kjetil Staalesen i LO:
« Hvis du og jeg deler en pizza i åtte biter, jeg spiser sju og du bare én, så har vi i gjennomsnitt spist fire biter hver»

Så statistikken er vell ikke helt reel?:thinking:

3 Likes

Jeg forstår deg, men samtidig, tjener man 643k pluss, så har man det helt fint økonomisk.

Havner også på 750-800k pga jeg står på med en del overtid og forskyvinger osv. og det mener jeg ikke man skal straffes for med enda høyere skatt. Har sagt nei til mang en fest i helgene pga jobb, og er heller ikke typen som hiver meg på en hver ny kostbar trend.
Jeg lever på ingen måte i luksus, men prøver å legge av litt hver måned til sparing.

1 Like

Det kommer helt an på om du bor i Bærum eller Fauske

1 Like

Med mindre du har kjøpt boligen din det siste året så kan du jo trøste deg med at du sikkert har tjent en årslønn på å bo i et pressområde.

Jeg tjener ørlite mindre enn deg, og det går jo kanskje 20k i pluss hver måned (når du tar med avdrag). Blir vel tøffere når barna begynner å bruke pengene mine.

Jeg føler at staten må slutte å dulle så jævlig med sånne som meg. 2 elbiler, vann/vann varmepumpe og mastergrad. Får faen alt jeg peker på.

3 Likes

Får ikke lest hele men den reduksjonen var vel dette:
I etterkant av publisering har Helse Midt-Norge kommet med en presisering. Helseforetaket opplyser at det i fjor ble oppgitt feil antall intensivplasser. I en pressemelding opplyser det regionale helseforetaket at antallet intensivplasser for Helse Midt-Norge hele tiden har vært 38, ikke 49 som det i fjor ble oppgitt.

Utifra denne har det vel vært en liten økning:

Men fortsatt langt ifra imponerende da.

2 Likes

Min lønn er ok, men ikke folk som tjener mer enn meg :wink:

Min lønn er ok, men ikke folk som tjener mer enn meg :wink:

Min lønn er ok, men ikke folk som tjener mer enn meg :wink:

Min lønn er ok, men ikke folk som tjener mer enn meg :wink:

EDIT: Dette er sagt litt “tongue in cheek” så ikke ta det 100% seriøst er du snill.

5 Likes

Ble det ekstra utbytte og gevinst skatt? Fant ikke det noe sted…

Forøvrig så blir alle så sykt bitchslappa av strømprisene at alt folk flest går i minus uansett skattelette fremover, sorry Shtøvum.

1 Like

Nå tilegner du meg meninger jeg ikke har😂

Har ikke sagt noe om at jeg synes de som tjener mer enn meg bør skatte mer.

Poenget mitt var at jeg synes det er er rart at de sier at «vanlige folk» skal få det bedre, men i realiteten er det mange «vanlige folk» som får økte skatter🤷

1 Like

Nope! Derfor vi streiket på forsommeren. Dessverre var det noen som mente det var brannfare på et søppeldeponi i Fredrikstad hvor et par arbeidere streiket, så da ble vi tvunget til å stanse… (?!)

Når venstresiden i valgkampen gjerne hevder at de rikeste bør bidra mer til fellesskapet, ender det stort sett alltid med at det er middelklassen med en transparent økonomi som rammes.
De superrike med halehenget av skatteadvokater finner alltid en utvei.

Men de skatteøkningene som foreslås for neste år på inntekter opp mot en million blir likevel peanuts for de fleste sammenlignet med all den kjøpekraften som ventelig inndras over strømregningen.

8 Likes

Ikke noe stort problem i seg selv at folk med over 650 K i inntekt skattelegges hardere.

Men i kjent stil så er det få tiltak som hjelper lavtlønnede og fattige, og de superrike slipper stort sett unna som vanlig.

Den eneste forskjellen fra en Høyre-regjering er at man har litt mindre fokus på å gi subsidier til de søkkrike. Men de klarer nok å få tak i pengene uansett.

Det er helt korrekt og derfor jeg skriver at det er sagt “tongue in cheek”".

Folk pleier å definere seg selv som “vanlige folk.”

image

image

Jeg vil hevde at midterste 40% er “vanlige folk” - dvs mellom ca 39 000 og ca 49 000 i månedslønn. Jo lenger unna dette du er, jo mer tilhører du fattigfolket eller rikingene :slight_smile: Om du vil si midterste 60% (med 20% på hver side), så er intervallet 36 300kr - 54 730kr.

Å hevde at de 20% som tjener mest er “vanlige folk” tilsier, logisk nok, at de fattigste 20% også er “vanlige folk” og ikke spesielt fattige. Og snart ender du opp som i USA hvor alle hater den rikeste 1%, og alle andre er “vanlige folk” - selv om de tjener noen millioner.

1 Like

Følger litt med på utenlandske medier og forum, og har merket meg at jo strengere tiltak et land har mot covid - jo mer hysteriske og irrasjonelle er folk.

Vi i Skandinavia lever egentlig i en boble av tilnærmet normalitet sånn sett. I store deler av verden er det fullstendig panic mode og har vært det i nesten 2 år.

3 Likes

Kan ikke si at jeg har forstått poenget med denne ordningen, så bra at den avvikles.

Siden nyttår og frem til i dag har de tjent 3,1 milliarder kroner på de 16 kablene og høyspentledningene vi har til utlandet.

Og veldig mye mer på innenlandskunder?

2 Likes

Hmm

Kapitalinntekt skattlegges som utgangspunkt med 22 prosent og økningen av beskatningen av aksjeinntekter til 35,2 prosent vil innebære at aksjer skattlegges 60 prosent høyere enn kapitalinntekter fra andre investeringsobjekter, som for eksempel eiendom.

Ref: Endringer i statsbudsjettet for 2022: økt aksjebeskatning og økt formuesskatt – Advokatfirmaet Wiersholm

Vil det si at skatten økes fra 31,68% til 35,2%? Det hørtes… mye ut? Vil det si at det kan lønne seg å avslutte ASK for å skatte i år for så å starte på nytt? Jeg ser jo egentlig for meg at de vil fortsette å øke denne skattesatsen.

4 Likes

Og takk Gud, Sønnen og Den Hellige Ånd at det er sånn det er i Norge. Bare se på Australia. Et land hvor de nå har til og med introdusert “covid camps” for de uvaksinerte… Til og med i Russland/Hviterussland are det mildere restriksjoner… Dessverre er disse begrensningene på friheten kommet for å bli i land som Australia. Dette er bare første fase i at myndighetene kommer til å mer og mer makt over populasjonen sin.

Folk flest fungerer som en saueflokk og hører på myndighetene med et ukritisk syn, spesielt i den vestlige verden. De sitter i sin egen krok og bryr seg ikke om noen ting. De har en automatisk reaksjon om at myndighetene, ja de kan man stole på, og alt de gjøre er for mitt eget beste.

8 Likes

Ser mange mener denne sørafrikanske omikronvarianten er et resultat av en urettferdig og moralsk forkastelig fordeling av vaksiner, der de rike landene har sopt med seg det meste som er blitt produsert.
Så enkelt er det vel ikke.
Ideelt sett burde hele verdens 7,7 milliarder mennesker fått tilbud om vaksiner på samme tidspunkt. Det er ikke mulig.

Om man skulle ha en annen fordeling enn kjøpekraft, kunne man tenke seg at vaksinene først burde sendes til de områdene som er hardest rammet av pandemien. Det er ikke Afrika, som foreløpig er det kontinentet som så langt har sluppet lettest unna pandemien. Med solid margin.
De landene som er hardest rammet av pandemien, både med registrerte smittede og døde er Europa, og i særdeleshet Øst-Europa. I tillegg til USA og Sør-Amerika.

Med et vesentlig forbehold om evne og vilje til registering, testing, smittesporing osv., er afrikanske land langt lettere rammet av pandemien. Mange, inklusive vår egen allestedsnærværende Espen Nakstad, har spekulert i om dette skyldes den relative unge befolkningen - i motsetning til i “gamlehjemmet” Europa.

Noen vil sikkert argumentere med at alle land bør ha samme tilgang på vaksiner til samme tid. Men om man fordeler etter der pandemien herjer verst, er neppe dagens fordeling helt på jordet. Selv om dette ikke skyldes bevisste vurderinger, men at rike land som vanlig har vært seg selv nærmest.

6 Likes

Skulle man hatt en rettferdig fordeling burde man kanskje beregnet risiko for alle og laget et køsystem basert på det. Da hadde vel verdens eldre befolkning og de med mest utsatte underliggende sykdommer kommet fremst i køen.
Men vi er nå verden en gang ikke “one big happy family”. Så at hver nasjon gjør det de føler er best for sine innbyggere er vel ganske naturlig. Er jo det politikere stort sett blir målt på også.

Men i og med at alder er en ekstremt viktig faktor i sykdomsbildet er det vel naturlig at en del fattige land med lav snittalder slipper tilsynelatende billig unna. Så et sted at Sør Afrika hadde snittalder på 19,7 år. Vet ikke hva den er i Norge men vi kan vel fort ha rundt det dobbelte vil jeg tippe.
Vil tro Sør Afrika ikke er det landet med lavest

Fant dette:
I Afrika er gjennomsnittsalderen 19,4 år. 70 prosent av befolkningen er yngre enn 30 år.

1 Like