Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Så for 70% av Afrikas befolkning, så er Covid-19 omtrent så farlig som influensa? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Nå tar du kraftig i her. Influensa er faktisk en ganske alvorlig sykdom til sammenligning.

2 Likes

Slik kan det lyges:

11 Likes

image





(inkluderer data fra før vaksiner)

Min påstand er at man burde forsøke å hamre inn budskapet om hvem som er risikogruppe, og hvem som ikke er det. Hvis man vil være “rettferdig” med verden så virker det rart at man skal fokusere på 3. vaksinedose for vaksinerte under 40 i vestlige land.

- Gjør stor skade

Byrådsleder Raymond Johansen påpeker at selv om det settes smitterekorder i hovedstaden, ser tallene helt annerledes ut for sykehusinnleggelse og dødsfall. Helsedirektoratet anbefaler tiltakene for kommuner med både høyt smittetrykk og press på helsevesenet. Det er ikke tilfelle i Oslo, sier byrådet.

- Gjør vi mer inngripende tiltak enn det som er nødvendig og forholdsmessig, så vil det gjøre stor skade. På folkehelsen, psykisk helse, næringsliv og kulturliv, sier Johansen på pressekonferansen.

3 Likes

Kanskje kjøre med ekstra tiltak for de over 40 da? Så kan de under 40 gjøre hva de vil?

… jeg er 43 og synes det er idiotisk med tiltak som rammer barn og ungdom.

2 Likes

Sånt liker jeg. Klart og direkte. DU I DENNE ALDERSGRUPPEN OBS OBS OBS!

Så er kanskje noe av problemet at folk psykologisk normalt identifiserer seg med folk som er yngre enn dem selv (jeg er 63, men jeg har X som en ungdom! Alder er bare ett tall! Og annet bullshit).

2 Likes

Kommer aldri til å få en rettferdig verden. Vil vel aldri bli enig om hva som er det heller sikkert :blush:

Når det gjelder tiltak så er vi i en helt annen situasjon nå enn for et år siden ja. Men vanskelig å skjerme de i risikogruppen uten å involvere de andre også. Jeg synes for eksempel man burde innført munnbindforbud på feks kollektivtransport når smitten begynte å ta av. Et tiltak jeg tror kan hjelpe ute at det påvirker hva folk kan gjøre. Selv om det ikke er behagelig å bruke munnbind så er det jo null stress.

4 Likes

Nå er tiden inne for å gjøre noen skikkelige studier rundt effekten av munnbind tenker jeg.

Ikke bare at man tror og føler at det fungerer.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Jeg har veldig vanskelig for å se hvordan bruk av munnbind av alle på kollektiv ikke skal bidra til å redusere smittespredning samt mengden smitte man får i seg hvis man først blir smittet.

Hvis det ikke fungerer i det heletatt bør man jo bare kutte ut bruk av munnbind i medisinsk sammenheng også.

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Ehh… kanskje man har gjort det? Sånn feks etter flere tiårs medisinsk praksis. Så leger og kirurger som vasker hender, spriter seg selv og utstyret sitt og bruker munnbind tar sikkert feil? Og magefølelsen din veier tyngre? I god gammel anti-vaxxer ånd.

Enkelte ting er så åpenbare at det knapt trengs dokumentasjon. En flytevest hjelper deg om du detter i sjøen, bilbelte hjelper deg i en kollisjon og munnbind hjelper mot dråpesmitte fra munn og nese.

For en idiotisk diskusjon.

8 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Det som var medisinsk kunnskap ved begynnelsen av pandemien var i følge Aavitsland på Debatten at Munnbind ble brukt riktig av medisinsk personell som var drillet i dette. Derfor virker det for dem i lukkede miljø. En av grunnene til at han ikke da ville anbefale alle å gå med munnbind hele tiden var at vanlige folk ikke var drillet i å bruke munnbind korrekt. De kunne finne på å ta på munnbindet og deretter pirke seg mellom tennene, og derfor kunne det til og med være farligere å bruke munnbind feil enn å bruke ingen munnbind.

1 Like

Litt genrellt:

Spesifik forskning:
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02457-y

9% nedgang var det de fant.

Bare å komme med en studie som viser det motsatte @KitronStar :slight_smile:

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Har du noe å tape på å ta på munnbind?

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

At dere gidder… Sier det igjen, idiotisk diskusjon på nivå med å diskutere flat jord.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like