Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Jeg synes du kan bidra til diskusjonen ved å vise til forskning jeg @kitronstar :slight_smile:

Munnbind kan til en viss grad hjelpe med å begrense dråpesmitte fra smittede. Utover det liten til ingen funksjon. Er vel det forskningen sier også.

3 Likes

Som h3nk1 skriver:

Munnbind kan i en relativt beskjeden grad hjelpe med å begrense dråpesmitte fra smittede. Utover det liten til ingen funksjon.

Jeg tror munnbind kan hjelpe noe. Men effekten er veldig begrenset, derfor sprikende forskningsresultater, ofte svært liten effekt, ref 9% som christian viser til.

Men til de som mener det ikke er noen negative effekter med masker, vil jeg anbefale å lese denne eminente artikkelen, kanskje det kan være en åpenbaring for enkelte…

1 Like

Kohorter i barnehage, kohorter i barneskole, så mye hjemmekontor som pragmatisk sett er ok og innreisekarantene med testing for alle som kommer inn i Norge.

De tre første gjelder kun der smitten er over 1 smittet/1000 innbyggere.

Tenker det hadde vært ok tiltak nå. Hva hadde dere godtatt?

Men er det noe negativt med å bruke et munnbind?

– Det kan kanskje gi litt falsk trygghet. Dessuten vil en som stadig tar seg i ansiktet for å rette på munnbindet dra virus fra hendene og opp i ansiktet. Det ønsker vi ikke, det er der virusene kommer inn, sier Aavitsland.

1 Like

Sikkert derfor effekten så ut til å være rundt 9% og ikke høyere.

1 Like

For meg i hvert fall ga munnbind en følelse av at alle tok pandemien seriøst og man visste da at personene som brukte det ville ta hensyn når man gikk forbi dem etc. Litt sånn “vi er i dette sammen” følelse. Om det er bra eller ikke får man spørre forskerne om, men føltes i hvert fall bedre enn å sitte 3m fra en hostende dame på trikken uten.

Har ikke fått corona hittil selv om jeg har tatt trikken nesten hver dag utenom lockdown, tror virkelig det er i barnehager og skole mesteparten av smitten skjer.

4 Likes

Her er et eksempel.

1 Like

Hvis man bruker USA som eksempel, så ser man at det er omtrent ingen forskjell i smitte mellom delstater som har vært fullstendig rabiate når det gjelder munnbind og tiltak, og delstater som har vært svært liberale.

Det samme ser vi i europeiske land.

Man skulle tro at det ville være interessant å ta et kontrollert studie på hvilke tiltak som faktisk fungerer?

Eller skal man bare “vite” at de fungerer?

4 Likes

En bieffekt er nok at vi holder bedre avstand til folk med munnbind. Både fordi det kan tenkes de er veldig smitteengstelige, vi mblir minnet om smittefaren, og fordi man vet ikke om personen faktisk er syk.

Men munnbind er jo ubehagelig. Og på julebord helt ubrukelige. Nesten like ille som å dra på julebord med gifteringen på.

For et pinglete samfunn !

Herlig forutsigbart.

3 Likes

Haha :joy: :wine_glass:

Ja, det er for- og motargumenter, og noen synes ikke det er behagelig/fint/er stress osv. med munnbind. Tenker de kan gå uten hvis de vil jeg da. Bør ikke være noe krav, men heller en oppfordring. Selv har jeg ikke noen negative erfaringer med munnbind, annet enn at det er kjipt hvis det kreves for å gjøre noe og man har glemt det. Det eneste er vel kanskje i restauranter. Tullete med munnbind inne på restauranter, siden man i all hovedsak omgås de man spiser med til vanlig uansett. Det er nok ikke der den store spredningen skjer.

Vi har noen få virkemidler for å motvirke smitte. Lockdown, vaksine og masker.

Pick your poison, vaksiner er i hvert fall det minst kjipe av disse.

Å være kritiker uten løsninger blir litt ubrukelig.

3 Likes

Pfizer er i ferd med å bli en abonnementsordning på linje med Netflix og Spotify. Kanskje man kan få en sammenslåingsrabatt? 200 kr/mnd? :joy:

2 Likes

Ja, hvis man godtar premisset om at det å “motvirke smitte” skal styre samfunnet så.

3 Likes

Hva ville vært den beste måten å møte dette viruset på?

Jeg tenker da både på hva man burde ha gjort (i etterpåklokskapens navn) og hva man bør gjøre fremover.

Edit: Dette er spørsmål rettet til deg @KitronStar

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) mener det private tjener for mye på elever som tar privatisteksamen. Hun vil at det offentlige skal overta stafettpinnen.

Hvis vi fjerner konkurransen så blir det mye billigere.

Nå er det vanlige folks tur.

1 Like

Dagbladet har økt fontestørrelsen med 20 punkter nå. Snart er det to bokstaver per linje

2 Likes

Får jo deg til å dele, så funker visst bra det :stuck_out_tongue:

Men ja, enig i at det er unødvendig og teit. Reflekterer vel bare hva folk synes er mest interessant nå.