Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Jo vi trenger et atomkraftverk. Alternativet nå er at vi må kjøpe strøm fra utlandet etter hvert som behovet i Norge stiger med utviklingen i årene framover og vi går mer og mer over på vindkraft.

Naivt å ikke bygge et atomkraftverk i dag, vi skulle gjort det for 8-10 år siden.

3 Likes

Kan vi ikke bare bygge ut vannkraft? Norsk ren vannkraft er jo helt fantastisk og den er lønnsom.

Så vidt jeg vet er vi mer enn selvforsynte med strøm via vannkraft.

Men et eneste atomkraftverk produserer mer enn alle vindparker i landet til sammen, så det burde jo være en no-brainer framfor å ødelegge naturen med vindturbiner.

2 Likes

Yup, samt at vi kan være foregangsland på ordentlig for resten av verden i stedet for å grønnvaske oljeproduksjonen med små ting som ikke funker enda.

Vannkraft er vår største kilde til strøm i dag ja, men som vi ser nå er den ikke tilregnelig når det europeiske markedet får styre produksjonen. Da sitter vi med katta i sekken på høsten/vinteren når vannet ikke lenger kommer fra snøsmeltingen.

Vi må ha noe vi kan styre selv og skalere etter behov uavhengig av vær og vind som ikke forurenser. Kull, gass og olje gjør den jobben i landene som ikke bruker atomkraft, og nå også for oss igjennom import. Det er helt latterlig at vi har gått tilbake pga ubrukelige politikere til å bli mindre miljøvennlige med alt vi har ofret for miljøet de siste 10 årene.

Det finnes en enkel løsning på dette.

Det har blitt en ny skattepost, dessverre er det ikke så lett å fjerne de 3mrd fra statsbudjettet nå som regjeringen har fått dem inn.

Det finnes en enkel løsning på problemet med at det europeiske markedet får styre produksjonen.

Nå er det nok ikke bare å trekke seg ut av ACER sånn uten videre om du tror det.

Kanskje er det Acer vi trenger mest nå?

“Når vi handler over grenser, som vi allerede gjør med mange kraftlinjer og kraftkabler, må vi ha handelsregler. ACER er på strøm i Europa det WTO (Verdens handelsorganisasjon) er for handel globalt. I ACER sitter Europas NVE’er og sikrer like spilleregler for alle slik at ikke store land kjører over små land. Får Norge en fastlåst konflikt vil landenes eksperter i ACER prøve å løse konflikten.”

Tenker på at svenskene ikke vil eksportere til oss i disse tider som et eksempel.

Sitatet er fra: 6 ting du må vite om ACER

1 Like

For min del har jeg landet på at ACER og en slik markedsplass for strømutveklsing er bra. Markedskrefter er bra. Men ofte må det noen reguleringer til for at det skal fungere optimalt.

Norske borgere hverken bør eller skal godta å sitte med skjegget i postkassa. Et par relativt enkle grep ville hjulpet mye tenker jeg. Krav til minimum reservoar-kapasitet for vintermånedene, og at deler av overskuddet går tilbake til norske strømkunder. Helt sikkert på at dette kan ordnes relativt greit. Kutt helt ut nettleie feks.

1 Like

Grunnen til at dem ikke eksporterer til oss er at dem selv sliter med kapasitet.

Når dem da tar grep for å bøte på dette blir dem dradd for ACER.

NVE og de høye herrer refererer ofte til hvor fint det er at vi kan importere kraft når vi har lave vannmagasin, strømmprisen er høy hos oss osv.

Men hele problemet med vannmagasinene er jo at disse blir tappet mer en nødvendig, da man selger “overskuddskraft”. Bare se på hvor mye man eksporterer kontra importerer.

Hadde vi ikke eksportert, hadde vi heller ikke tappet magasinene på samme måte, og vi hadde hatt “buffer” for dårlige perioder med nedbør. Og eneste grunnen til at man importerer, er at kraften er “billigere” over grensen i det øyeblikket.

Prisen for å lage kraften går ikke opp selv om sola skinner, eller regnet uteblir. Utgiften er konstant.
Men det som svinger er produksjonen fra vindmøller og solkraft, noe som er utbredt nedover i europa.
Og europas geniale plan, man legger ned stabil kraft fra atomkraftverk!!

Strømmen skulle vært regulert som vannet. Kommunene har ikke lov å tjene penger på vann og avløp. Det skal gå ut i null. Samme skulle vært med kraften. Strøm er en like stor nødvendighet som rennende vann i springen.

Satans innkompetente politikere!!!

8 Likes

Her er en annen om acer:

Men jeg er enig med de fleste her. Samtidig som vannmagasinene i august i år ble tappet som faen steg gassprisen voldsomt og en overordnet planleggingsmyndighet burde overvåket hva som kom til å skje. Ren markedsøkonomi uten regulering og regelverk funker ofte ikke.

2 Likes

Litt skivebom fra skribenten der, som forøvrig er listekandidat hos MDG har jeg hørt.

Han sier det er feil å kritisere ACER, nesten konspiratorisk. Men ACER er jo organet som faktisk bestemmer over kraften nå. Etter Norge har sagt ja til avtalene, og kablene er bygd, er det faktisk ACER som bestemmer hvordan markedet skal fungere.

Norge kan ikke plutselig beslutte å legge ned en kabel, eller redusere eksporten.
Norge er pliktig å la strømmen flyte til den delen som har høyest pris til enhver tid.

Et glimrende praktisk eksempel er Sverige:

1: Norge har nå klagd Sverige inn til ACER pga. reduksjon i strøm fra Sverige i forhold til avtaler.

2: Før elvene nord i Sverige frøs til og man fikk problemer med kraften, var strømmen nord i landet vårt under halv pris i forhold til oss lenger sør. Dette pga. god fyllingsgrad og manglende kapasitet sørover, og lite eksport over grensen. Selv om man hadde plenty med strøm, var det ikke mulig å kjøre strømmen sørover. Resultatet var betraktelig lavere priser nord en sør.

Er vel ingen med vettet i behold som tror man vil få billigere strøm om man øker kapasiteten nord - sør. Eneste som skjer er at man kan flytte enda mer strøm sørover til europa, og prisene til europa blir flyttet nordover.

7 Likes

The research was conducted using data collected in South Africa from nearly 2.8 million people infected with the virus between March 2020 and Nov. 27, 2021.

Researchers said 35,670 of those cases were suspected reinfections.

Anne von Gottberg, microbiologist at South Africa’s National Institute for Communicable Diseases, said Thursday she believes vaccines will provide protection against the strain.

Trekk ut fra det hva man vil, for min del er det fortsatt for tidlig å trekke noen bastante konklusjoner.

Angående energi mener jeg at Norge burde satse på atomkraftverk, og så selge det til kontinentet og England. Vi kunne faktisk gjort en gigantisk jobb for miljøet, så derfor er det selvsagt uaktuelt.

Atomkraft lider dessverre av problemet: “Ja, men ikke hos meg, for det ødelegger livskvaliteten min der jeg bor, og det senker verdien på boligen min, så da må vi protestere.”

1 Like

Hva med at de ikke legger ned sine egne atomkraftverk i stedet?

Eller enda bedre: Hva om vi ikke bryr oss i det hele tatt om hva de finner på siden vi er selvforsynte med strøm?

1 Like

Skal man ha billigere kraft enn handelspartnere må man gjerne ha både overskudd av kraft og en mer regulerbar kraft. Det har vi per nå. Men med alt vi skal elektrifisere så forsvinner mye av denne fordelen fremover. Vi må elektrifisere for å nå klimamålene våre med mindre noen finner opp annet og billigere krutt.

Samtidig sier den nye tyske regjeringen at de vil fase ut kull innen 2030. Det vil kunne gjøre kraftmarkedet fullstendig bipolart om man ikke starter prosessen først med å etablere enorme strategiske lagere for gass i reservoarer/akviferer under bakken nede på kontinentet.

Det er bare en ting å gjøre… bygge ut mye mer gass og mer miljøvennlig produksjon av kraft og varme. Både i Norge og andre steder. Om det ikke blir armer og bein på dette blir vi både fattige, sultne og oversvømmet av klimaflyktninger. “Hjelp flyktningene der de er” funker bare om vi gjør noe nå.

3 Likes

Du tror ikke befolkningen i f.eks. Tyskland klarer å kvitte seg med sine komplett hjernedøde politiske ledere før den tid?

Hvorfor skal de klare det, vi har ikke klart det på 30 år eller mer?

Når systemet kollapser så kollapser det plutselig.

Tror ikke det store flertallet vil sitte stille og bli fullstendig ruinert.

Han legger ikke til fingre i mellom :joy:

3 Likes