Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Innleggelser på sykehus med luftveisinfeksjoner - om man ikke visste noe om kontekst, så hadde man neppe gjettet på at det var en global pandemi. Tvert i mot ville man ikke skjønt avviket 2020-21.

2 Likes

Ja, det kan så hende.

Men poenget mitt står fremdeles.

Sitat:

Forskjellen mellom nå og tidligere, er at de innlagte covid-19-pasientene kommer i tillegg til de andre intensvipasientene.

Hva var grunnen til langt strenger lockdown sist gang, hvis man ikke hadde disse “andre” intensivpasientene??

Eller var de der allikevel? Men man vil ikke innrømme at kapasiteten er tragisk dårlig?
Eller var tiltakene for kraftige i forhold til den reelle kapasiteten som var tilgjengelig?

Uansett hvordan man vrir og vender på det så ser det ikke bra ut.

1 Like

Ingen tvil om man at man må se på kapasiteten i det norske helsevesenet og at vi nok burde tatt oss råd til å ha høyere kapasitet. At vi har lange køer på masse typer behandling til vanlig er jo også rimelig skammelig synes jeg.

Men som jeg la til i det forrige innlegget:
“Tiltakene sist var nok en del begrunnet i at man fikk disse økningene i sykehusinnleggelser ved ganske lav smitte så man måtte snu utviklingen før smitten tok av og sykehusinnleggelsene skjøt i været.”

Om alt var nødvendig kan selvsagt diskuteres. Men når man ser på innleggelser må man også ta med alvorlighetsgrad og hvor ressurskrevende pasienter er.

1 Like

Alltid god stemning med korona-prat på Tekinvestor :sweat_smile: Vi skal ikke ta tak i andre temaer som at neste konsesjonsrunde i nord ble stoppet av SV for noen dager siden?

Her er vi eksperter på de fleste fagfelt.

Bare gi oss litt tid med Google først :laughing:

Men litt seriøst.
Ser mer ut som det kan få større innvirkning på lengre sikt hvis SV får styre på for lenge.

Oljen drar ingen steder så det betyr ikke så mye spør du meg.

4 Likes

Mange av dem har alvorlige psykiske problemer eller sykdommer, som krever behandling på sykehus. De kan være traumatiserte, eller de kan ha kroniske psykoselidelser. Språkproblemer eller kulturelle forskjeller kan gjøre denne gruppen mennesker ressurskrevende å behandle, og det er ingen tvil om at den fører til en ekstra belastning for det norske helsevesenet. Jeg etterlyser i den forbindelse en vilje hos våre myndigheter til å innse at en innvandringsliberal politikk naturlig nok vil føre til et økt press på psykiatriske sengeplasser.

3 Likes
2 Likes

Det er flere områder hvor det er mangel på plasser ja. Men bortsett fra det så syntes jeg ikke det du siterte var noe veldig relevant svar.

Innvandring er selvsagt høyst relevant. Man kan jo hypotetisk tenke seg at det feks blant de titusener av somaliere også innvandret leger, sykepleiere, jordmødre som allerede var ferdig utdannet i Somalia og at tilsvarende gjaldt for feks polakker. Per så og så mange håndverkere derfra kunne det følge med et antall helsearbeidere som tilsvarte nivået som på forhånd eksisterte her. Men det er jo ikke slik det fungerer. Det dreier seg om en eksplosiv innvandringsdrevet befolkningsøkning hvor det i utgangspunktet ikke stilles noen krav om en balansert sammensetning av evner og ferdigheter. Og så “løper man etter” og forsøker å fylle på med helsepersonell. Og slik ser det også ut til å fortsette. Foreløpig har det vel vært noenlunde attraktivt for utenlandske helsearbeidere å komme hit. Men med fortsatt innvandring av vanskelig integrerbare med få eller ingen faglige kvalifikasjoner så kan det vel også bli vanskeligere å “stjele” sykepleiere og leger utdannet i andre land. I Sverige har det ikke vært mulig å løse dette misforholdet og med desto større mangel på helsepersonell. Det er tross alt heller ikke hvem som helst som egner seg for disse yrkene, hverken evnemessig eller når det gjelder personlighet.

3 Likes

For at vi skal kunne ansvarliggjøre dem, er vi avhengige av å få en helt annen åpenhet om de vurderingene som gjøres. Det må være slutt på at vi godtar at myndighetene innfører inngripende tiltak uten grundig og etterprøvbar dokumentasjon.

Her er Marthinussen helt på sporet.

4 Likes

VI MÅ LYTTE TIL FAGFOLK

8 Likes

Dette er et svik mot oss som har tilpasset oss varierende strømpriser med tibber og smart regulering av varmekabler. Hvorfor ikke gi likt til alle? De rike med høyest forbruk får mest med denne pakken…

Slik er det jo overalt i samfunnet med statlige bevilgninger. De ressurssvake er ikke i stand til å være like fleksible, og ender opp med å trenge mer hjelp enn slike som deg/oss.

Og det får de. Så kan man diskutere om det er riktig eller galt, både moralsk og insentivmessig.

Poenget er at disse tiltakene jeg har gjort fordi de syntes å være lønnsomme plutselig blir ulønnsomme. Jeg kunne komt mye bedre ut av å bruke tid og penger på andre ting.

Et rettferdig grønt skifte må innebære at det lønner seg å være grønn.

1 Like

Det kunne du. Livet er urettferdig.

Snart kommer det heftige bompenger til alle de snille elbil-eierne også. Fryktelig urettferdig.

1 Like

Bompenger til elbil gir jo mening så det går greit for meg. Jo høyere bompenger jo mindre kø til jobb :ok_hand:

1 Like

Dette, dette, dette.

12 Likes